Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Promocja turystyczna

Promocja turystyczna

Nie zdążyli ze szlakiem I wojny światowej

pap 06-12-2014, ostatnia aktualizacja 06-12-2014 12:29
Fort Borek przemyskiej twierdzy
Fort Borek przemyskiej twierdzy
źródło: Wikipedia/Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic

Wiosną przyszłego roku ma zakończyć się wyznaczanie w ośmiu województwach szlaku wschodnioeuropejskiego frontu I wojny światowej. Szlak ma być atrakcją turystyczną, jak francuskie Verdun. Nie udało się go skończyć na stulecie wybuchu wojny

W regionie łódzkim szlak poświęcony jest głównie Bitwie Łódzkiej z 1914 r. - również jednej z najkrwawszych i największych podczas I wojny światowej. W sobotę mija setna rocznica zakończenia bitwy, w której zginęło w sumie 110 tys. żołnierzy wojsk rosyjskich i około 90 tys. żołnierzy wojsk niemieckich.

Inicjatorzy stworzenia szlaku Wschodnioeuropejskiego frontu I wojny światowej liczyli, że uda się zrealizować ten pomysł jeszcze w tym roku, kiedy obchodzona była setna rocznica wybuchu I wojny światowej. Ostatecznie szlak ma powstać wiosną 2015 roku - zapewnia jego pomysłodawca Michał Jagiełło, dziennikarz, tłumacz literatury rosyjskiej, a obecnie pracownik wydziału turystyki urzędu marszałkowskiego w Łodzi.

- W Europie zachodniej obchody stulecia I wojny będą trwały do 2018 r. Nie będziemy gorsi. Tym bardziej, że za cztery lata obchodzimy 100. rocznicę odzyskania niepodległości. Wtedy o Polsce i naszym froncie I wojny światowej będzie głośno na całym kontynencie - uważa Jagiełło.

Utworzenie szlaku zajęło pięć lat - w 2009 r. z inicjatywy marszałka województwa łódzkiego włodarze ośmiu województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, mazowieckiego, łódzkiego, świętokrzyskiego, lubelskiego, podkarpackiego i małopolskiego podpisali list intencyjny w tej sprawie. Okazało się jednak, że utworzenie wspólnego szlaku nie jest proste. Na początek trzeba było wybrać wspólne logo, uzgodnić wygląd tablic informacyjnych, dokonać swoistego "remanentu" śladów I wojny na ziemiach polskich (cmentarzy, twierdz, zachowanych okopów czy zabytków techniki).

W najlepszej sytuacji były województwa podkarpackie i małopolskie, gdzie szlak I wojny już od lat 90. przyciąga turystów. W innych regionach trzeba było zaczynać wszystko od zera, bowiem nikt nie myślał o I wojnie jako produkcie turystycznym. - Działania te wymagały i wciąż wymagają pieniędzy. Trzeba było toczyć prawdziwą wojnę o wojnę, żeby w budżetach wojewódzkich zarezerwowano środki na szlak - dodaje Jagiełło.

W ciągu pięciu lat wszystkie województwa wytyczyły u siebie przebieg szlaku. Udało się połączyć poszczególne odcinki na granicach województw, uzgodnić trasy chronologicznie (front przesuwał się od 1914 do 1916 roku), opracować i wydać mapy, foldery i przewodniki. Dopięto sprawę znakowania na całej długości szlaku, które zakończy się wiosną 2015 r. Na szlaku na brązowych tablicach pojawia się biały napis "Front Wschodni 1914-1918".

Tylko na terenie województwa łódzkiego szlak liczy ponad 300 kilometrów (w sumie ma liczyć prawie 2,5 tys. km). W Łódzkiem prowadzi przez miejsca związane z "Operacją Łódzką" z jesieni 1914 r. i wzdłuż frontu na rzece Rawce, gdzie walki toczyły się do maja 1915 r. Obejmuje miejsca i obiekty, do których turysta może dostać się samochodem.

Prowadzi od Żarnowa i Opoczna poprzez m.in. Inowłódz, Piotrków Trybunalski, Rzgów, Łódź, Pabianice, Łask, Konstantynów, Gałków, Rawę Mazowiecką i Skierniewice do Bolimowa, miejsca pierwszego na froncie wschodnim użycia gazu bojowego w 1915 r. Główna trasa szlaku pozwala zwiedzić 56 obiektów: cmentarze wojenne, zachowane okopy, miejsca walk, muzea, a także Rogowską Kolej Wąskotorową, zbudowaną w 1915 r. przez Niemców na potrzeby frontu.

...
Poprzednia
1 2

Przeczytaj więcej o:  szlak turystyczny , wojna światowa

Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common