Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Biura Podróży

Biura Podróży

Biura podróży płacą za trudny sezon gorszymi ratingami

Andrzej Betlej 02-10-2015, ostatnia aktualizacja 02-10-2015 10:08

Sun & Fun trzy szczeble w dół. Exim Tours i Best Reisen - jeden szczebel w dół. Ale jest też pozytywny przykład - na jedenaste miejsce w rankingu największych biur podróży wskakuje Net Holiday.

Miniony sezon letni był dla biur podróży trudny. Spowodowały to wydarzenia polityczne, niezależne od branży turystyki wyjazdowej. Choć generalnie branża wyszła z tego obronną ręką, może nawet wzmocniona, kondycja niektórych firm została mocno nadwerężona. Wystarczy przypomnieć upadek biura podróży Alfa Star.

Dlatego TravelData, firma przygotowująca na zlecenie „Rzeczpospolitej" i serwisu branżowego Turystyka.rp.pl ratingi biur podróży, skorygowała swoje oceny. Okazuje się, że po uwzględnieniu nowego czynnika, jakim była zmiana nastawienia turystów do wypoczynku w takich krajach jak Tunezja, Egipt czy Turcja, trzy biura podróży - Sun & Fun, Exim Tours i Best Reisen - straciły dotychczasowe, lepsze, notowania.

Odnowienie rankingu pozwoliło też włączyć do niego stosunkowo młode, dynamicznie podbijające rynek biuro podróży – Net Holiday. Okazuje się, że zaledwie po trzech latach działalności zajęło ono 11 miejsce wśród największych organizatorów w kraju.

Warto podkreślić, że większość firm turystycznych nadal cieszy się mocnymi pozytywnymi ocenami, nadanymi im jeszcze przed wakacjami.

ZOBACZ NAJNOWSZĄ TABELĘ RATINGÓW

Poniżej publikujemy tekst prezesa Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelData Andrzeja Betleja, szczegółowo wyjaśniający proces, który doprowadził do nadania najnowszych ratingów i dołączenia do zestawienia nowego touroperatora (Net Holiday).

Ryzyko w górę, ratingi w dół

Na początku września opublikowaliśmy ranking i ratingi wiodących krajowych biur podróży bazujące na ich sprawozdaniach finansowych za ostatni zakończony rok obrotowy, którym był najczęściej kalendarzowy rok 2014.

Dotąd sytuacja w otoczeniu podmiotów działających na rynku turystyki wyjazdowej pozostawała z reguły na tyle stabilna, że emitowane dwa razy w roku edycje ratingów (maj i sierpień) były najczęściej w zupełności wystarczające.

W tym sezonie wystąpiła jednak kumulacja wydarzeń (zamachy w Tunezji, ostrzeżenie MSZ przed wypoczywaniem w Egipcie, wojna na wschodniej granicy Turcji, kryzys uchodźczy na południu Europy), które znacząco zmieniły geografię kierunków polskiej lotniczej turystyki wyjazdowej. W konsekwencji w stosunku do sezonu 2014 roku zmianie uległa również sytuacja poszczególnych touroperatorów, zwłaszcza tych, w których biznesie „wrażliwe" kierunki odgrywały istotną rolę. Jest też wysoce prawdopodobne, że te same względy będą wywierać istotny wpływ na ich działalność również w następnym sezonie.

Dlatego w przed dwoma tygodniami zwróciliśmy się do wiodących touroperatorów z prośbą o informacje, jaki udział procentowy w ich działalności miały w ubiegłym sezonie, a jaki mają w tym roku, poszczególne kierunki. Chodziło o możliwość dokonania oceny, jak bardzo ich biznes zależy od obszarów świata, od których odwracają się teraz polscy klienci.

Główne założenia dodatkowego modułu

Na tej podstawie TravelData opracowała dodatkowy moduł szacujący ryzyko, które wprowadzają do branży turystyki wyjazdowej odległe od normy zdarzenia o charakterze politycznym i ekonomicznym występujące na niektórych kierunkach. Składa się on z dwóch zasadniczych elementów, z których jeden ocenia potencjalny wpływ ryzyka incydentów zagrażających turystom na poszczególnych kierunkach turystycznych, a zatem wpływ ex ante, a drugi - wpływ już zrealizowanych zmian w ruchu turystycznym spowodowanych obawami i negatywnym postrzeganiem niektórych kierunków przez turystów, czyli wpływ o charakterze ex post.

Poprzednia
1 2 3 4 5

Przeczytaj więcej o:  Best Reisen , biuro podróży , Exim , ranking , rating , Sun$Fun , touroperator , TravelData , wezyr

turystyka.rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

Romantyczny rejs statkiem Itaki. Nowy film

common