Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Biura Podróży

Biura Podróży

Betlej: Nie wierzcie propagandzie w mediach

F.F. 21-12-2015, ostatnia aktualizacja 21-12-2015 06:24
źródło: archiwum prywatne
autor: Filip Frydrykiewicz

Media często zamieszczają materiały propagandowe o różnych krajach. Kto chce ocenić prawdziwy stan bezpieczeństwa poszczególnych kierunków, powinien słuchać raczej rządu – radzi ekspert

Do ważnych wydarzeń minionego tygodnia Andrzej Betlej, prezes Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelData i autor cotygodniowych omówień sytuacji na rynku turystyki wyjazdowej, zalicza opublikowanie nowej turystycznej dyrektywy uchwalonej w październiku przez Parlament Europejski. Dyrektywa musi być wdrożona do polskiego prawa do 1 stycznia 2018 roku - przypomina.

„Uważniejsza lektura niektórych przepisów dyrektywy skłania do refleksji, że mogą one prowadzić do zgoła rewolucyjnych zmian w funkcjonowaniu europejskiej turystyki wyjazdowej" - zauważa ekspert. Nie zdradza jednak, jakie mogłyby to być zmiany. Wspomina jedynie, że „bardzo istotną kwestią" mogą się okazać różnice w regulacjach działalności europejskich i amerykańskich (np. Priceline Group, czy Expedia) firm turystycznych. Te drugie „rozwijają się znacznie szybciej niż firmy europejskie, a więc będą w turystyce światowej odgrywać coraz większą rolę".

W obliczu potencjalnych niespodzianek bardzo istotne może okazać się sprawne i odpowiednio kompetentne przygotowanie krajowych przepisów implementujących dyrektywę – stwierdza ekspert.

Media są zbyt poprawne

Wygląda na to, że terroryzm, a przynajmniej jego postrzeganie przez wyjeżdżających jako potencjalnej przyczyny niebezpiecznych wydarzeń, będzie się utrzymywać również i w nadchodzącym sezonie – ocenia Betlej.

Postrzeganie poszczególnych krajów przez turystów będzie uzależnione od niebezpiecznych incydentów i będzie oceniane przez pryzmat oficjalnych ostrzeżeń władz poszczególnych państw. „Swój udział w kształtowaniu poglądów turystów na poziom ryzyka będą również miały media – zauważa Betlej. Należy przy tym jednak pamiętać, że kierują się one często nie tyle bezstronną oceną sytuacji i w konsekwencji interesem turystów, ile coraz częściej tzw. poprawnością polityczną, czyli informują głównie o tym, o czym informować wypada, a przemilczają te fakty, które w danej sytuacji są po prostu niewygodne".

Co z tego wynika? Lepiej w ocenie ryzyka nie opierać się na propagandowych materiałach w mediach – radzi autor - ale „na opiniach odpowiednich i powołanych do tego służb i instytucji lub ewentualnie opracowaniach bazujących na tych ocenach oraz na materiałach niezależnych ośrodków (najlepiej rządowych), które zajmują się profesjonalnie taką problematyką". A do tych drugich należy TravelData.

Wirtualna Polska wchodzi w turystykę

Andrzej Betlej przywołuje też informację o umowie kupna przez holding Wirtualna Polska spółki Enovatis, która pod marką Wakacje.pl prowadzi sieć sprzedaży biur i portali agencyjnych z ofertami biur podróży i biletami lotniczymi (czytaj: "Wirtualna Polska kupuje Wakacje.pl").

Zwraca uwagę na dobre wyniki Wakacji.pl, ale i na wysoką cenę, za jaką Enovatis będzie kupiony. To jakie są wyniki i biznesowe postępy danego podmiotu można obiektywnie ocenić jedynie na tle innych konkurentów w danej branży – pisze. Takim konkurentem dla spółki Enovatis jest Travelplanet.pl. W ostatnich kilku latach Enovatisowi wiodło się jednak znacznie lepiej niż jego konkurentowi. Szybko rosły jego przychody i zyski. Enovatis rozwijał sieć sprzedaży, która liczy trzy placówki własne i 78 franczyzowych. Są one rozmieszczone przeważnie na ulicach większych i średnich miast – zwraca uwagę Betlej – podczas, gdy placówki sieci Travelplanet.pl działają głównie w galeriach handlowych, co powoduje, że konkurują one z biurami sprzedaży wiodących touroperatorów (np. Itaki i TUI). „To zapewne z tego powodu udział imprez Itaki, który jeszcze niedawno osiągał ponad jedną trzecią całości obniżył się ponad trzykrotnie".

Poprzednia
1 2

Przeczytaj więcej o:  TravelData

turystyka.rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common