LOT - kierunek Kazachstan

W rozkładzie lotów LOT-u na lato 2017 roku znajdzie się połączenie do największego miasta Kazachstanu, Ałmaty - dowiedziała się „Rzeczpospolita"

Publikacja: 26.09.2016 12:51

LOT - kierunek Kazachstan

Foto: materiały prasowe

Polski przewoźnik widzi tam możliwość zwiększania biznesu, mimo że kraj ten ma kłopoty gospodarcze, jak wszystkie kraje, które wzrost oparły na wydobyciu surowców energetycznych.

Byłoby to pierwsze połączenie LOT-u do Azji Środkowej. Są już zgody i umowy. Rozmowy na ten temat były prowadzone podczas oficjalnej wizyty w Polsce prezydenta Kazachstanu Nursułtana Nazarbajewa. Przedstawiciele LOT-u nie ukrywali wówczas, że starają się o kazachską zgodę na uruchomienie połączenia do ponad milionowej Ałmaty, która do roku 1997 była stolicą kraju. Stolica polityczna niemal 20 lat temu została przeniesiona do ćwierćmilionowej Astany.

Problem zgody rządowej na połączenie Warszawa - Ałmaty został rozwiązany po rozmowach wicepremiera i ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego z ministrem rozwoju i inwestycji Kazachstanu Żengysem Kasymbekiem, który wcześniej był ministrem transportu.

- W tej sytuacji brakuje nam już tylko działek czasowych startów i lądowań, czyli slotów i samolotów - mówi rzecznik LOT-u Adrian Kubicki.

Do Kazachstanu LOT chce latać boeingami 737-800 ng. Pierwsza maszyna tego typu we flocie narodowego przewoźnika ma pojawić się wiosną przyszłego roku. Warto się pospieszyć, tak żeby pierwsze loty odbyły się jeszcze przed Expo 2017, które planowane jest na 10 czerwca - 10 września w Astanie.

Oficjalnym przewoźnikiem Światowej Wystawy jest Air Astana, narodowy przewoźnik Kazachstanu. Linia, która powstała w wyniku joint venture kazachskiego rządu i brytyjskiego BAE Systems. Jej prezesem od 2006 roku jest Peter Forster (wcześniej Cathay Pacific i Phillipine Airlines, oraz Royal Brunei Airlines).

Kazachski przewoźnik miał w pierwszym półroczu stratę w wysokości 6,6 mln dolarów w porównaniu z zyskiem netto 8,3 mln dolarów w 2015, w tym samym okresie. Powodem pogorszenia się wyników są kłopoty gospodarcze Kazachstanu, zwłaszcza mniejszy popyt na podróże na krajowym rynku. Air Astana znana jest jednak z utrzymywania bardzo niskich kosztów, może więc konkurować na rynkach międzynarodowych, nie musi skupiać się wyłącznie na komunikacji wewnętrznej.

- Dzisiaj wszyscy duzi przewoźnicy są pod potężną presją, żeby utrzymać koszty na jak najniższym poziomie. My takiego problemu nie mamy - twierdzi Foster.

Air Astana lata do Iranu, Chin, Indii i kilku portów rosyjskich oraz do Azji Południowo-Wschodniej.

Polski przewoźnik widzi tam możliwość zwiększania biznesu, mimo że kraj ten ma kłopoty gospodarcze, jak wszystkie kraje, które wzrost oparły na wydobyciu surowców energetycznych.

Byłoby to pierwsze połączenie LOT-u do Azji Środkowej. Są już zgody i umowy. Rozmowy na ten temat były prowadzone podczas oficjalnej wizyty w Polsce prezydenta Kazachstanu Nursułtana Nazarbajewa. Przedstawiciele LOT-u nie ukrywali wówczas, że starają się o kazachską zgodę na uruchomienie połączenia do ponad milionowej Ałmaty, która do roku 1997 była stolicą kraju. Stolica polityczna niemal 20 lat temu została przeniesiona do ćwierćmilionowej Astany.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek