Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Partner strategiczny:

Linie lotnicze i lotniska

Lotnisko Modlin prosi o pomoc

Danuta Walewska 05-12-2017, ostatnia aktualizacja 05-12-2017 09:39

Podwarszawskie lotnisko uważa, że może się rozwijać mimo budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tak jak inne lotniska regionalne chce zainwestować w infrastrukturę, ale potrzebuje do tego zgody Polskich Portów Lotniczych

Walcząc o przyszłość, zarząd modlińskiego portu przygotował dwa scenariusze rozwoju. Obydwa zakładają dofinansowanie obligacjami. W pierwszym wariancie, w którym Polskie Porty Lotnicze (mające 30 procent akcji lotniska) godzą się na wsparcie, ich wartość sięgnęłaby 60 mln złotych. W drugim wariancie - uwzględniającym sprzeciw tego akcjonariusza - 20 mln złotych.

Lotnisko podaje, że jeśli uda mu się zrealizować plan z inwestycjami za 60 mln złotych, w ciągu nieco ponad czterech lat liczba jego pasażerów wzrosłaby do prawie 5 mln, a jeśli port będzie dysponował jedynie środkami na odtworzenie infrastruktury, czyli np. nie byłoby możliwości rozbudowy terminala, liczba pasażerów rosłaby powoli i w tym samym czasie wyniosłaby niespełna 3,5 mln.

W obydwu scenariuszach do roku 2020 port w Modlinie będzie generował straty, od 3,9 do 4,5 mln złotych. Zastrzyk pieniędzy przyczyni się jednak - zdaniem władz lotniska - do szybszego wypracowania zysków. Przy większym wsparciu w 2020 roku lotnisko zarobiłoby 19 mln złotych, a przy mniejszym - 188 tysięcy złotych. Port nie podaje jednak, na jakiej podstawie wykonał te wyliczenia.

Jak powiedział „Rzeczpospolitej" prezes portów Mariusz Szpikowski, finansowe wsparcie dla Modlina, z którego operuje tylko jeden przewoźnik, mogłoby zostać uznane przez Komisję Europejską za niedozwoloną pomoc publiczną. Szpikowski nie ukrywał też, że nie będzie wydawał pieniędzy na jednostkę, która - choć zależna od PPL - nie chce udostępnić jej swoich strategicznych informacji finansowych.

– Sytuacja w Modlinie jest patowa i wszystkim wymknęła się spod kontroli. Winny jest brak strategii dla transportu lotniczego w Polsce – uważa Adrian Furgalski, wiceprezes Grupy Doradców Gospodarczych TOR. Przypomina, że Polskie Koleje Państwowe zaplanowały podciągnięcie torów do mazowieckiego lotniska, a droga ekspresowa S7 jest już tak zaplanowana, że możliwy będzie szybki dojazd do lotniska z Warszawy.

– Niestety, nawet planowane 3,5 mln pasażerów przy tak niskich przychodach operacyjnych nie utrzyma tego portu, a małe są szanse, że przeniosą się tam czartery z Lotniska Chopina. Taka polityka doprowadzi do upadku lotniska – ocenia.

Przy tym, jego zdaniem,  sytuacja wcale nie jest bez wyjścia. Do Modlina mogłaby bowiem latać także linia, nie tylko Ryanair. Tyle, że musiałaby dostać takie same warunki jak Irlandczycy. - Do tego czasu Modlin musi wytrzymać finansowo – ocenia Furgalski. Jak mówi, Modlin, który już jest znany w Europie, nawet po otwarciu CPK miałby rację bytu.

Zresztą większość polskich lotnisk regionalnych ma szansę na rozwój, nawet wówczas, gdy część pasażerów odbierze im Centralny Port Komunikacyjny. Pierwszy samolot ma wylądować na nowym lotnisku dopiero w 2027 roku.

Potężne, sięgające miliarda złotych, inwestycje w ciągu 20 lat przewiduje lotnisko w Krakowie, które w tym roku odprawi ponad 5 mln pasażerów. Bo to miasto jest nie tylko wielką atrakcją turystyczną, ale też centrum biznesu. Inwestują lotniska w Gdańsku (40 mln złotych w 2017), w Katowicach i we Wrocławiu (100 mln w latach 2015–2017), także Szczecin, Rzeszów i Lublin, gdzie w 2018 roku na rozbudowę zostanie wydanych 15 mln złotych. Wszystkie te porty liczą na silny ruch regionalny. Już teraz rośnie on w dwucyfrowym tempie.

...
Poprzednia
1 2

Przeczytaj więcej o:  lotnisko w Modlinie , modlin , polskie porty lotnicze , ryanair

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common