Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Biura Podróży

Biura Podróży

Rainbow – nowe perspektywy wzrostu wartości

Andrzej Betlej 09-02-2018, ostatnia aktualizacja 09-02-2018 08:38

Ostatni wzrost cen akcji biura podróży Rainbow pokazał, że inwestorzy docenili touroperatora i uwierzyli w branżę turystyki wyjazdowej. Chociaż osłabły niektóre czynniki wzrostu, obecna koniunktura daje nadzieję na rozwój - ocenia ekspert

Polska branża zorganizowanej turystyki wyjazdowej ma się świetnie. Wyraźnie odczuwalne przyspieszenie sprzedaży zaczęło się w okresie wakacji 2016, a we wrześniu i październiku dynamika wzrostu liczby wyjeżdżających na imprezy lotnicze znalazła się na plusie. Nie nadrobiono jednak strat z poprzednich miesięcy i w rezultacie sezon zamknął się niewielkim spadkiem.

Za to kolejny (2016/2017) był już nad wyraz udany, ze wzrostem w wycieczkach lotniczych o około 25 procent (brak jeszcze danych za październik 2017), co stanowiło najlepszy rezultat od 2008 roku, czyli zarazem nawet lepszy niż bardzo dobrze wspominany przez branżę rok 2014 (wzrost o prawie 23 procent).

Obecny sezon przynosi na razie jeszcze wyższą dynamikę wzrostu sprzedaży, a zrealizowane już wyjazdy w pierwszych trzech miesiącach zimy (listopad - styczeń) przyćmiewają bardzo korzystne rezultaty sprzed roku.

Wielki potencjał wzrostu branży

Tak wyśmienite wyniki są w dużej mierze możliwe dzięki pozostawaniu zagranicznej turystyki wyjazdowej Polaków nadal na etapie dużego niedorozwoju, zwłaszcza na tle bogatszych krajów Europy Zachodniej. W porównaniu z nimi, nasza branża wydaje się jeszcze karłowata. Przyczyną są małe dochody Polaków (np. w przeliczeniu na euro) i dość silna konkurencja rodzimych rejonów wypoczynku, zwłaszcza wybrzeża Bałtyku.

Instytut Traveldata szacuje wstępnie łączną sprzedaż polskiej branży (wycieczki lotnicze i autokarowe) na około 7,59 mld złotych (1,79 mld euro), czyli o 24,7 procent więcej niż przed rokiem (licząc w euro 27 procent). Stanowi to mniej niż jedną dziesiątą sprzedaży koncernu TUI Group i nieco ponad jedną szóstą sprzedaży Thomasa Cooka.

Rainbow na tle europejskich gigantów

Od czerwca 2015 roku, w dość regularnych odstępach czasu, przedstawiamy porównanie obrazu wicelidera naszego rynku, czyli biura podróży Rainbow, z wymienionymi dwoma największymi europejskimi koncernami turystycznymi. Obejmuje ono istotne dane i wskaźniki, które cechują się dużą wiarygodnością, gdyż wszystkie trzy firmy są notowane na giełdach i co kwartał składają ze swojej działalności obszerne raporty. Ostatnie takie zestawienie publikowane było w lipcu zeszłego roku (patrz: "Rainbow wygrywa z TUI Group i Thomasem Cookiem") i przy okazji pokazywało postęp jakiego dokonał Rainbow w w ostatnich dwóch latach. Nasz organizator w tej skali pozostaje niewielki, ale proporcja jego przychodów z imprez turystycznych wobec TUI Group poprawiła się z 1/77 do 1/60. W zestawieniu z Thomasem Cookiem skala poprawy była nawet większa i przesunęła się z 1/51 do 1/31.

Podobnie jak to miało wcześniej miejsce w kilku wcześniejszych materiałach, porównania biura Rainbow z turystycznymi koncernami zachodnioeuropejskimi sporządzone zostały według schematu stworzonego w celu zredukowania skali między tymi firmami. Dla ułatwienia najważniejsze parametry sprowadzono do wspólnego mianownika, przeliczając i przystosowując TUI Group i Thomasa Cooka do skali Rainbow, która jest dla krajowego odbiorcy dużo łatwiejsza do odbioru.

Zestawienie oparto na najnowszych wynikach touroperatorów w od października 2016 do września 2017 roku, który zawiera dane z rocznych raportów TUI Group i Thomasa Cooka (ten okres stanowi ich rok obrotowy), co podnosi jakość porównania.

Wielkości pozycji rachunku wyników zostały przeliczone według średnich kursów z okresu październik 2016 - wrzesień 2017, a wielkości bilansowe według kursów z 30 września. Wielkości podane są w milionach złotych, chyba że jest to zaznaczone inaczej.

*) po wyeliminowaniu różnic kursowych. **) Dla TUI Group głównie hotele własne i w leasingu, dla Thomasa Cooka głównie w zarządzaniu i udzielonej franszyzie - działające pod wypromowanymi przez Thomasa Cooka markami.

Jak pokazuje zestawienie, niektóre z istotnych parametrów w relacji do przychodów ogółem przyjmują u wszystkich trzech touroperatorów dość podobne wielkości, co świadczy o tym, że klasyczny biznes touroperatorski w dużych i średnich firmach (Rainbow) w tych aspektach prezentuje strukturę w dużym stopniu podobną. Dotyczy to relacji przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych do przychodów ogółem, liczby klientów, czy też liczby osób zatrudnionych, co sugeruje podobną wydajność pracy w tych firmach, zwłaszcza jeśli uwzględnimy relatywnie znacznie większą sieć własnych placówek sprzedaży Rainbowa (większe zatrudnienie) oraz zmniejszenie w okresie ostatnich pięciu lat liczby sklepów własnych przez Thomasa Cooka o ponad 40 procent, czyli o ponad 500 placówek.

Poprzednia
1 2 3

Przeczytaj więcej o:  rainbow

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

excepiton

TV.RP.PL

common