Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Biura Podróży

Biura Podróży

Betlej: W TFG rynek rośnie szybciej niż w Merlinie

F.F. 27-08-2018, ostatnia aktualizacja 27-08-2018 00:38

Nieprecyzyjne dane o sprzedaży wycieczek w biurach podróży mogą mylić niektórych touroperatorów i powodować, że planując kolejne sezony błędnie zakładają wzrost lub spadek zainteresowania poszczególnymi kierunkami wyjazdów – ocenia ekspert

Spadek sprzedaży wycieczek w biurach podróży jaki można wyczytać na podstawie danych raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki o około 13 procent był jednak mniejszy niż jednoczesny spadek bazy odniesienia sprzed roku wywołany długim weekendem (sobota - wtorek), który wtedy znacznie pomniejszył sprzedaż w dwóch pierwszych dniach tygodnia. W tym roku takiego jednoznacznego zmniejszenia nie było, co spowodowało dodatkowe zwiększenie przyrostu sprzedaży wycieczek w porównaniu rocznym, który w rezultacie wspiął się dla sprzedaży najważniejszych dla branży imprez lotniczych na nie widziany od 12 tygodni poziom 29,5 procent (poprzednio 11,1 procent) - od takiej konkluzji zaczyna swój cotygodniowy materiał prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej.

Czytaj też: "W biurach podróży są już pierwsze rezerwacje na 2019 rok".

W ujęciu dwuletnim – dodaje - dynamika wyniosła 27,2 procent, podczas gdy tydzień wcześniej sięgnęła 19,8 procent, a jeszcze przed dwoma tygodniami było to minus 2,3 procent. Ostatnie rezultaty już dość wyraźnie sygnalizują początek korzystniejszego trendu widocznego w dynamice dwuletniej. Zjawisko to ilustruje wykres.

Jest lepiej niż pokazują raporty

Betlej, powołując się na dane ogłoszone przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, które podały, że liczba sprzedanych wycieczek czarterowych wzrosła w pierwszym półroczu o 36 procent (czytaj: "TFG: Cztery miliony klientów biur podróży"), jeszcze raz przypomina, że jego zdaniem dane z systemu rezerwacyjnego MerlinX nie odzwierciedlają należycie sytuacji na rynku turystyki zorganizowanej, pokazują dużo mniejszy wzrost sprzedaży niż jest w rzeczywistości. W wypadku wycieczek lotniczych jest to 25,52 procent, czyli „o sporo ponad 10 procent mniej od jej wartości realnej". „Warto w tym miejscu przypomnieć, że w ubiegłym sezonie ostateczna dynamika wzrostu prezentowana w raportach była o ponad 8 procent niższa od jej wartości rzeczywistej. (...) Należy też dodać, że znaczne rozbieżności dotyczą nie tylko wielkości ogólnorynkowych, ale też danych o poszczególnych kierunkach turystycznych". Co może niektórych touroperatorów prowadzić na manowce w kwestii planowania kolejnych lat rozwoju. „W ten sposób rynek już na etapie przygotowania programów staje się podatny na nierównowagi i to zarówno ogólne, jak i na poszczególnych kierunkach" - zauważa ekspert.

Jednocześnie w związku nadpodażą wycieczek na rynku turystyki wyjazdowej, a co za tym idzie niskimi cenami i małymi marżami organizatorów, prezes Traveldaty publikuje wykres zmian średniej przeceny rok do roku wycieczek. Widać na nim „relatywnie wyższy poziom przecen wycieczek wrześniowych (wyższy niż dla sierpnia), utrzymujący się zwłaszcza w niekorzystnym dla branży okresie maj –lipiec. W sierpniu (od piątego tygodnia wyprzedzenia wobec terminu wyjazdu) przeceny wyjazdów wrześniowych zaczęły się wprawdzie zwiększać, ale były jednak mniejsze niż sierpniowe (pole zielone). Obecnie w wyniku stabilizacji wielkości przecen dla wyjazdów wrześniowych stały się nieco wyższe od zmniejszających się przecen sierpniowych (pole czerwone)".

Kolejny wykres pokazuje jak rozkładają się przeceny na wiodących kierunkach w polskiej turystyce wyjazdowej wyjazdów w pierwszym pełnym tygodniu września, czyli które kierunki i w jakim stopniu odpowiadają za przebieg wcześniej pokazanej krzywej wrześniowych wycieczek ogółem.

Ponownie okazuje się – komentuje Betlej - że tanie kierunki są względnie stabilne pod względem cen. Najkorzystniejsza dla organizatorów wydaje się sytuacja w wypadku cen wyjazdów do Egiptu, ale trzeba pamiętać, że w zeszłym roku były tam znaczne przeceny i w związku z tym tendencja do odreagowania tego stanu jest dość naturalna. Należy też mieć na względzie rosnące ceny kosztów spowodowane droższym paliwem (długi przelot), szybko rosnącymi cenami i płac, co przenosi się na wyższe ceny hoteli.

Poprzednia
1 2 3 4

Przeczytaj więcej o:  TravelData

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common