Partner strategiczny:

Linie lotnicze i lotniska

Brak MAX-ów boli przewoźników

d.w. 11-07-2019, ostatnia aktualizacja 11-07-2019 12:45
źródło: materiały prasowe

Gorsze wyniki finansowe, ograniczenie liczby połączeń, odwoływanie rejsów i zmiany personalne — to wszystko efekt uziemienia boeingów 737 MAX

Niektóre linie lotnicze już rozmawiają z Boeingiem o odszkodowaniach. Inne czekają na koniec uziemienia, aby móc wiarygodnie podliczyć straty.

Najbardziej cierpią linie amerykańskie i norweski Norwegian. Właśnie zrezygnował jego prezes i założyciel linii, Bjorn Kjos. A prezes Ryanaira, Michael O'Leary, ostrzega, że jeśli MAX-y nie zostaną przywrócone do latania w październiku, to kryzys rozleje się także na przyszły rok. Na świecie jest w tej chwili odstawionych 350 boeingów model B737 MAX, w tym dwóch polskich przewoźników — pięć LOT-u i dwa Enter Aira.

Kiedy wrócą

— Boeing mówi nam, że MAX-y wrócą pod koniec września – powiedział na konferencji Airlines4Europe Michael O'Leary, który zamówił u Boeinga 50 MAX-ów. — I sądzę, że rzeczywiście ten samolot poleci jeszcze w tym roku. Ale czy rzeczywiście w końcu września? Tego nie można być pewnym. Cieszę się jednak, że regulatorzy z USA, Europy, Kanady i Brazylii doszli o porozumienia i działają wspólnie.

Wcześniej prezes Ryanaira informował o powrocie MAX-ów jeszcze w lipcu, ale szybko okazało się, że jest to nierealne w sytuacji, kiedy amerykańska Federalna Agencja Lotnictwa wykryła w maszynach tym modelu kolejne niedociągnięcia, poza wadliwym oprogramowaniem, które doprowadziło do dwóch katastrof – indonezyjskiego Lion Aira 29 października 2018 roku i Ethiopian Airlines 10 marca 2019. Od tego czasu Boeing maszyny produkuje w tempie 42 miesięcznie, ale ich nie dostarcza klientom. Jeśli rzeczywiście MAX-y wrócą w październiku, to na płytach lotnisk amerykańskich będzie wówczas gotowych do odlotu około 300 maszyn.

Wykrwawianie Norwegiana

11 lipca ze stanowiska zrezygnował Bjorn Kjos, prezes Norwegiana, który założył tę linię w 1993 roku. Strategię rozwoju oparł na tanich lotach z Europy za Atlantyk, do czego miały mu posłużyć MAX-y. W ten sposób Norwegian miał konkurować z Ryanairem i easyJetem w Europie, a z American Airlines i British Airways na trasach atlantyckich. Ta strategia nie do końca wypaliła, pogłębiło się zadłużenie, z którego Kjos finansował rozwój, a kryzys Boeinga jeszcze go dobił. Kjosa, który zostanie w linii jako doradca przewodniczącego rady nadzorczej Nielsa Smedegaarda, zastąpił na razie wiceprezes ds. finansów Geir Karlsen. Rada nadzorcza szuka nowego prezesa.

Trzeba jednak przyznać, że pod kierownictwem Kjosa linia rozwinęła się w sposób imponujący ze 130 pracowników i 4 samolotów w 1993 roku zatrudnienie wzrosło do 11 tys. w 2019, a tylko w 2018 Norwegian zwiększył oferowanie o 48 procent. W 2013 roku Kjos przyjeżdżał nawet do Warszawy i przekonywał Ministerstwo Skarbu Państwa, żeby podzieliło LOT na dwie części — wykonującą loty średnio i krótkodystansowe i operującą dreamlinerami część długodystansową, którą Norwegian chciał przejąć. Pomysł wówczas nie znalazł w Warszawie zwolenników. Teraz mówi się, że Norwegian zostanie przejęty przez którąś z grup lotniczych — International Airlines Group (IAG) lub Grupę Lufthansy.

...
Poprzednia
1 2
rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common