Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Biura Podróży

Biura Podróży

Betlej: Zbliża się lepsza koniunktura na wycieczki

F.F. 28-01-2019, ostatnia aktualizacja 28-01-2019 06:38

Sprzedaż wycieczek w biurach podróży powinna niebawem się poprawić. Jeśli jednocześnie TUI Poland podniesie ceny, zarówno agenci, jak i pozostali touroperatorzy odczują istotną poprawę – prognozuje ekspert

Wiele niezbyt pomyślnych informacji – zwłaszcza o poświątecznej sprzedaży wycieczek - nie nastraja optymistycznie touroperatorów i agentów turystycznych. Należy jednak pamiętać, że dotyczą one tylko części rynku, nie powinno się więc przywiązywać do nich nadmiernej wagi w ocenie koniunktury w zorganizowanej turystyce wyjazdowej jako całości – pisze na wstępie swojego poniedziałkowego materiału prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej.

Jak szacuje ekspert, sprzedaż wycieczek w biurach podróży, jest o 13-15 procent większa niż przed rokiem. Robi tym samym korektę nieco bardziej optymistycznego wyliczenia sprzed trzech tygodni, kiedy te nadwyżkę szacował na 15-20 procent „ze wskazaniem na wyższy koniec".

Nadal obowiązuje teza – dodaje - że sprzedaż zimy jest dynamiczniejsza od sprzedaży lata, choć różnica nie jest duża, gdyż „ta ostatnia jest mocno wspierana bardzo tanimi propozycjami biura TUI Poland".

Zima ma się lepiej niż lato

Zastrzegając, że mogą to być wyliczenia obarczone błędem, Betlej podaje, że wzrost sprzedaży zimowych lotniczych imprez turystycznych można oszacować na 15-17 procent, a letnich na 4-5 procent mniej. W sezonie zimowym nie wystąpiło bowiem jakieś dramatyczne pogorszenie koniunktury - przed rokiem dynamika wzrostu sprzedaży sezonu zimowego wyniosła 23 procent. Warto przypomnieć – dodaje Betlej – że dane zMerlinaX całkowicie rozjechały się wtedy z realiami branży, gdyż wskazywały na zaledwie około 2,5 procent, co może być ważną wskazówką w wyciąganiu wniosków w tym sezonie.

Co do sprzedaży wyjazdów letnich, to nastąpiło duże jej zróżnicowanie, w zależności od touroperatora – od kilkudziesięcioprocentowego wzrostu w TUI Poland po istotne spadki w pozostałej grupie (z pewnymi wyjątkami) – przekonuje Betlej.

Jeszcze większe rozwarstwienie występuje, jeśli chodzi o biura agentów turystycznych – podaje dalej autor. W zdecydowanie lepszej sytuacji są agenci współpracujący z TUI Poland. Niedawno jeszcze zyskali oni, po tym jak z grona ich konkurentów zniknęło sto kilkadziesiąt placówek sieci Wakacje.pl, które zakończyły współpracę z tym touroperatorem. Przy tym sytuacja biur nie współpracujących z TUI jest jeszcze dodatkowo mniej korzystna, jako że w pierwszej fazie sprzedaży najwięksi organizatorzy z reguły bardzo intensywnie faworyzują i wykorzystują własne kanały sprzedaży.

Trudno o optymizm u konsumentów

Generalnie jednak nie ma powodów do wielkiego niepokoju. Dynamika sprzedaży wycieczek wcale nie jest mała, a „jej obecny niekorzystny podział pomiędzy grupy biur agencyjnych i organizatorów nie jest najprawdopodobniej zjawiskiem trwałym".

Niekorzystną presją wywiera na rynek spadek nastrojów konsumenckich. On z kolei wziął się prawdopodobnie z niejasności co do podwyżek cen prądu.

...
Poprzednia
1 2 3 4

Przeczytaj więcej o:  biuro podróży , TravelData

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common