Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Biura Podróży

Biura Podróży

Betlej: Brak optymizmu hamuje sprzedaż wycieczek

F.F. 06-02-2019, ostatnia aktualizacja 06-02-2019 09:37

Niektórym agentom turystycznym może wydawać się, że obecnie sprzedaż wycieczek w biurach podróży jest gorsza niż przed rokiem. Tymczasem sprzedaż rośnie, a pod względem marż jest nawet lepsza – pisze ekspert

W najnowszym materiale prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej wraca do poruszanego poprzednio ("Betlej: Agenci turystyczni tracą udziały, ale nie przychody") wątku wzrostu wzrostu sprzedaży wycieczek. Tym razem w ujęciu historycznym, aby pokazać jak układała się sprzedaż w poprzednich sezonach o tej porze roku. A konkretnie imprez lotniczych na koniec grudnia i stycznia sezonów turystycznych określanych jako okres od listopada jednego roku do października następnego.

Dane dotyczą sprzedaży skumulowanej, czyli liczonej od początku sprzedaży wycieczek w danym sezonach od 2011/2012 do 2018/2019. Jak zastrzega ekspert, dane, zwłaszcza z odległych lat, są nieco mniej dokładne, gdyż „zawierają niekiedy wyniki ekstrapolacji pomiędzy datami, w których dane charakteryzują się wysokim stopniem pewności".

Jak widać na wykresie – wyjaśnia autor - szczególnie duża dynamika była w sezonie 2013/2014, który był jakby silnym odreagowaniem marazmu w zorganizowanej turystyce wyjazdowej z lat 2009 - 2013. Jedną z ważnych przyczyn był znaczący wzrost dynamiki dochodów gospodarstw domowych związany zapewne z nadchodzącym pasmem czterech kampanii wyborczych (europejskiej, samorządowej, prezydenckiej i parlamentarnej) i ze szczególnie niską bazą sezonu 2012/2013, spowodowaną niestabilnością (np. zamach stanu i stan wyjątkowy w Egipcie) w rejonach ważnych z punktu widzenia turystyki wyjazdowej.

Widoczny jest też bardzo duży wzrost w dwóch poprzednich sezonach, będący w dużej mierze skutkiem nowych programów socjalnych i bardzo korzystnych trendów w gospodarce, które stworzyły warunki dla większego uczestniczenia w turystyce wyjazdowej mieszkańców z rejonów tzw. Polski B – wyjaśnia Betlej.

W tej sytuacji widać, że wzrost obecnego sezonu kształtuje się w pobliżu średniej dla tych okresów w poprzednich sezonach, która wynosi 16,6 procent. Dynamika mogłaby być większa – uważa ekspert – gdyby nie nadzwyczajny spadek nastrojów konsumenckich, wywołanych dużym natężeniem sporów politycznych i „wpojeniu Polakom przekonania o marnej kondycji i perspektywach polskiej gospodarki oraz ich własnych gospodarstw domowych".

Jak dodaje Betlej, kwestia rozpoznania ewentualnych trendów „w tym zakresie" jest jednym z najpoważniejszych wyzwań stojących przed touroperatorami. Zależy bowiem od tego planowanie, sprzedaż i realizacja programów tegorocznego sezonu letniego.

Udane first minute

„Ostrożność w reagowaniu na zmieniający się popyt i jak najdłuższe zachowanie elastyczności umożliwiającej reakcję na głębsze zmiany koniunktury" - to wyzwania stojące przed touroperatorami. Po dwóch nie najlepszych sezonach dla większości z nich priorytetem jest teraz sprzedawania wycieczek z zyskiem. Na szczęście, „sytuacja w tym zakresie w ujęciu całości organizatorów, ewentualnie w wersji bez biura TUI Poland, wygląda po pierwszych pięciu miesiącach sprzedaży co najmniej korzystnie" - ocenia autor.

Poprzednia
1 2

Przeczytaj więcej o:  biuro podróży , TravelData

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common