Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Biura Podróży

Biura Podróży

Prezes OSAT-u Marcin Wujec: Wyciągniemy klienta z internetu

Filip Frydrykiewicz 09-08-2019, ostatnia aktualizacja 09-08-2019 07:24
źródło: archiwum prywatne
autor: Filip Frydrykiewicz

Jeśli agenci turystyczni chcą, żeby touroperatorzy się z nimi liczyli muszą utrzymać pozycję na rynku. Temu między innymi będzie służyć nasza akcja "Wakacyjny Ekspert" - mówi prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych Marcin Wujec

Filip Frydrykiewicz: Czy stu trzydziestu członków OSAT-u to dużo czy mało?

Marcin Wujec, prezes OSAT-u: Jeśli weźmiemy pod uwagę, że to liderzy w naszej branży, to moim zdaniem dużo. Mówimy o biurach, które faktycznie opłacają składki i są czynnymi członkami. Zrobiliśmy po prostu porządki, usunęliśmy wszystkie martwe dusze i ta liczba, którą teraz mamy, to jest bardzo konkretna liczba.

Poza tym proszę pamiętać, że wielu z nas ma po kilka oddziałów – niedaleko szukając, koleżanka z zarządu naszej organizacji, Monika Hiszpańska, mówi: W statystykach to my jesteśmy dwoma biurami, ale Ty masz trzy oddziały, a ja mam dwa, to już razem pięć. Czyli tych biur jest o wiele więcej, ponad dwieście oddziałów.

A jeśli zliczymy ich obroty, zobaczymy, że jest to jedna z największych sił ekonomicznych na rynku. Przez nasze biura przechodzi rocznie sprzedaż liczona w setkach milionów złotych. Gdybyśmy zestawili to z największymi sieciami sprzedaży w naszej branży, to nie mamy czego się wstydzić.

Zaraz po ogłoszeniu składu nowego zarządu z panem na czele, osiem miesięcy temu ("Marcin Wujec nowym prezesem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych"), pytałem jakie zadanie stawia pan przed sobą.

A ja powiedziałem, że chciałbym stowarzyszenie troszkę rozruszać. A przede wszystkim rozpocząć działania na rzecz członków, żeby im pewne rzeczy ułatwiać.

Szkolenia otwierają oczy

I to się dzieje?

Bardzo dobrze została odebrana nasza akcja związana z VAT-em. Kiedy zaczęła się dyskusja, jaki VAT naliczać od imprez europejskich, a jaki od imprez pozaeuropejskich, w sieci zapanowało istne szaleństwo. Była cała masa nieprawdziwych informacji, cała masa domorosłych doradców, którzy nie mają nic wspólnego z wiedzą o problemie. Niektórzy ludzie, uważam, nie powinni się w ważnych sprawach wypowiadać.

Co zrobiliście dla środowiska w tej sprawie?

Podjęliśmy metodyczne działania, żeby poznać prawdę. Zleciliśmy analizę problemu Instytutowi Spraw Podatkowych Witolda Modzelewskiego w Krakowie.

Dla nas najważniejsze jest bezpieczeństwo podatnika – członka OSAT-u. A ponieważ w Polsce mamy system indywidualnych interpretacji - nawet dwóch takich samych przedsiębiorców, którzy robią dokładnie to samo, może podlegać innej ocenie służb podatkowych - przygotowaliśmy wzorzec zapytania o indywidualną interpretację. To była wysoce specjalistyczna praca, bo choć formularz jest prosty, to jednak nie są to dwa zdania: jak mam się rozliczać i czy stawka zerowa jest prawidłowa? To jest dokument naprawdę bardzo skomplikowany, w którym musi być przede wszystkim dokładnie opisane stanowisko podatnika i wytłumaczone, jaka jest podstawa prawna takiego stanowiska. Informacja skarbowa tylko potwierdza, czy to stanowisko jest prawidłowe, czy nie, a jeżeli jest częściowo prawidłowe, to też jest tam wszystko opisane.

Zainteresowanie naszych członków skorzystaniem z tego wzorca było ogromne.

Co jeszcze stowarzyszenie robi dla członków?

Obiecywałem, że zaczniemy działania, które mają pomóc biurom stać się bardziej konkurencyjnymi na rynku. Stąd pomysł na cykl szkoleń. Znany ekspert Krzysztof Adamski robił dla nas szkolenia ze sprzedaży.

Po co? Przecież macie samych najlepszych agentów.

Do naszego zawodu wchodzą młodzi ludzie. Zresztą i ci doświadczeni chętnie korzystali. Być może pierwszy raz usłyszeli, jak kierować rozmową z klientem, żeby każdy krok przybliżał nas do sprzedaży, a nie w stronę siedzenia i opowiadania, gdzie jest pięknie.

Wspólnie z firmą Google Internetowe Rewolucje przeprowadziliśmy szkolenie o zastosowaniu nowych technologii w naszej pracy - o funkcjonowaniu stron internetowych, słów kluczowych, pozycjonowaniu. Jak to stosować, żeby się przebić. Wbrew pozorom internet jest bardzo trudnym tematem. Ktoś powie, że biuro stacjonarne to jest wyzwanie, ale działalność w internecie, to często o wiele większe wyzwanie. Reklamowanie się w internecie to jest o wiele większa skala finansowa, niż reklamowanie się jakiegoś agenta na rynku lokalnym.

Zainteresowanie było bardzo duże. Zebraliśmy bardzo pozytywne opinie. I to nawet od doświadczonych sprzedawców, z kilkunasto- i kilkudziesięcioletnim stażem. Mówili, że szkolenia otwierają im oczy.

Na przyszły rok planujemy – a może ten temat poruszymy już w Warszawie podczas targów TT Warsaw – szkolenia, jak wykorzystywać media społecznościowe do budowania wizerunku, do wybicia się na rynku lokalnym, a może i szerszym. Nawet przykłady naszych członków pokazują, że można wymyślić sobie specjalizację, na przykład turystykę luksusową, i umiejętną kampanią na Facebooku i na Instagramie osiągnąć sukces poza miejscowością, w której się ma biuro. Biura agencyjne muszą otworzyć się na internet, na pozyskiwanie klienta z zewnątrz. Ja na przykład prowadzę działalność na Dolnym Śląsku, a mam klientów z Warszawy, Poznania, Krakowa.

Szykujemy też kolejne spotkania poświęcone kwestii ochrony danych osobowych, czyli RODO. Doradza w tych sprawach nasz członek, Arek Kostrzewski. A Marek Kamieński udziela wskazówek, jak prowadzić bezpiecznie działalność w kontekście ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Poprzednia
1 2 3 4
rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

  • brak danych
X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common