Partner strategiczny:

Linie lotnicze i lotniska

Norwegian bardzo potrzebuje kapitału

p.r. 29-01-2019, ostatnia aktualizacja 29-01-2019 18:10
źródło: Bloomberg

Po tym jak przestała się nim interesować grupa IAG, tani norweski przewoźnik Norwegian ogłosił zamiar pozyskania 3 miliardów koron (309 mln euro), żeby wzmocnić swój bilans

Informacja ta wywołała na giełdzie w Oslo spadek akcji Norwegian Air Shuttle o 30,3 procent. Potem odbiły się one i ostatecznie spadek wyniósł 14,8 procent. Udziałowcom nie spodobał się plan rozwodnienia ich udziałów i spodziewane znaczne dyskonto przy sprzedaży nowych akcji.

Norwegian podał, że poręczycielami operacji są norweski magnat transportu morskiego John Fredriksen, szef rady nadzorczej Björn Kise i prezes Björn Kjos. Warunki podwyższenia kapitału, ceny akcji w subskrypcji i liczba akcji do wyemitowania mają być ogłoszone około 18 lutego. Szefowie linii i kilku innych udziałowców zgodzili się zainwestować w akcje 610 mln koron, pozostałe 2,4 mld przypadnie Fredriksenowi i brokerom z DNB Markets i Danske Bank. 16 tysięcy akcjonariuszy Norwegiana też będzie mieć szansę kupić nowe akcje, więc część Fredriksena zostanie dopiero ustalona - pisze Reuter.

Norwegian podał na telekonferencji, że nadal pracuje nad planem omawianym pierwszy raz w 2018 roku znalezienia partnera do spółki join venture, który byłby współwłaścicielem floty samolotów, co znacznie obniżyłoby wydatki kapitałowe.

Przewoźnik uprzedził, że wstępny bilans za zeszły rok wskazuje na stratę operacyjną 3,8 mld koron, a dług netto w końcu III kwartału wynosił 30,1 mld koron. Norwegian nie prowadzi obecnie rozmów z potencjalnymi inwestorami, którzy chcieliby kupić tę firmę. Prezes Kjos zapytany, czy linia może szybko odzyskać rentowność odparł, że „spodziewa się już w bieżącym roku komfortowej sytuacji, nawet jeśli dojdzie do sezonowych zawirowań".

"Podwyższenie kapitału przez Norwegiana potwierdza naszą tezę, zgodnie z którą nie ma obecnie chętnego do kupienia tej linii, ani partnera do spółki j.v." - stwierdzili w nocie analitycy z Bernsteina. "Data ogłoszenia dziś tej operacji może wskazywać na szybsze pogorszenie się działalności od wcześniej zakładanego. Jednak linie lotnicze zawieszają loty tylko, gdy nie mają płynności, a jeśli danej firmie uda się operacja emisji z prawem poboru, to jest możliwe, że będzie mieć dostateczną swobodę manewru w kontynuowaniu działalności - na razie" - dodali.

Prezes Ryanaira Michael O'Leary stwierdził wcześniej, że Norwegian nie przetrwa jako niezależna linia i do lata może zniknąć.

Przeczytaj więcej o:  Norwegian , ryanair

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common