Partner strategiczny:

Linie lotnicze i lotniska

Centralne lotnisko nie zniszczy regionalnych portów

Danuta Walewska 04-02-2019, ostatnia aktualizacja 04-02-2019 21:00
źródło: Fotolia

W 2018 r. polskie lotniska obsłużyły ponad 46 milionów pasażerów. Według przedstawicieli regionalnych portów powstanie CPK nie zagrozi ich pozycji

Wielką niewiadomą pozostaje, ile ruchu z lotnisk regionalnych zabierze Centralny Port Komunikacyjny. Dzisiaj rozkłada się on między regionami a Warszawą w stosunku 60 do 40 procent, z przewagą dla regionów.

Prezesi największych polskich lotnisk na razie są spokojni. – Na tak dużym rynku zmieści się i CPK, i lotniska regionalne. CPK będzie szansą i impulsem do dodatkowego napływu pasażerów – ocenia prezes Kraków Airport i wiceprezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych Radosław Włoszek. Kraków Airport to drugi pod względem wielkości, po warszawskim Lotnisku Chopina, port lotniczy w Polsce - w 2018 r. odprawił niemal 6,8 mln pasażerów.

Podobnego zdania jest Artur Tomasik, prezes lotniska w Katowicach. Jak mówi, przynajmniej część działających dzisiaj portów regionalnych nie tylko nie zniknie, ale współpracując z CPK jeszcze urośnie. Katowicki port obsłużył w 2018 r. prawie 4,9 mln pasażerów, najwięcej w historii. – Kolejne lata będą dla nas jeszcze lepsze – zapewnia Tomasik.

Z kolei zdaniem byłego dowódcy US Army w Europie gen. Benjamina Hodgesa CPK będzie nie tylko hubem transportowym dla Europy. – Polska planuje duży krok naprzód na drodze do zwiększenia bezpieczeństwa regionu. Projekt budowy lotniska między Warszawą a Łodzią przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa tej części Europy, zwłaszcza jeśli będzie ona skoordynowana z planowanymi inwestycjami w regionie Trójmorza, np. Via Carpatia i szlaku kolejowego Rail Baltica – mówił generał podczas gali w Business Centre Club.

Przygotowania do inwestycji nabierają tempa. W styczniu 2019 r. powołana została rada społeczna, której zadaniem będzie utrzymywanie komunikacji między spółką CPK i biurem pełnomocnika rządu ds. CPK wiceministra infrastruktury Mikołaja Wilda a mieszkańcami terenów, na których ma być budowany port. Przedstawicielem spółki w radzie jest Rafał Garbiel, doświadczony negocjator, który wcześniej uczestniczył m.in. w tworzeniu programu odpowiedzialności społecznej przez Polskie LNG w Świnoujściu.

Gabriel nie będzie miał łatwego zadania. W referendum, które odbyło się w czerwcu zeszłego roku w gminie Baranów, przy frekwencji 46,89 procent na pytanie „Czy jesteś za lokalizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego na obszarze gminy Baranów?" „nie" odpowiedziało 82,84 procent biorących udział w głosowaniu. A na pytanie „Czy zgadzasz się na warunki rozliczeń zaproponowanych przez rząd RP mieszkańcom gminy Baranów w związku z budową CPK?" „nie" powiedziało 93,93 procent ludzi.

Nadal nie są znane warunki wypłacania rekompensat za nieruchomości przejmowane na potrzeby inwestycji. Wiadomo jedynie, że sprzedaż nieruchomości państwu nie będzie „interesem życia", co zapowiadał już Mikołaj Wild.

W najbliższym czasie ma zostać przedstawiona ostateczna wersja podziału inwestycji między CPK a PKP PLK dla poszczególnych korytarzy transportowych. – Bardzo ważne, że dzięki CPK różne środowiska transportowe w końcu zaczęły ze sobą rozmawiać. To na razie jest największym sukcesem tej inwestycji – mówił kilka dni temu podczas I Kongresu Rozwoju Kolei prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.

...
Poprzednia
1 2

Przeczytaj więcej o:  centralne lotnisko , CPK

Rzeczpospolita
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common