Partner strategiczny:

Linie lotnicze i lotniska

Rekordowa strata Boeinga z powodu MAXów

Piotr Rudzki 24-07-2019, ostatnia aktualizacja 24-07-2019 19:18

Amerykański koncern poniósł w II kwartale stratę prawie 3 mld dolarów z powodu uziemienia na świecie wszystkich wyprodukowanych przez niego samolotów B737 MAX

Od marcowego zakazu lotów wszystkich MAXów, co było wynikiem dwóch katastrof tych samolotów, łączne koszty tego kryzysu przekroczyły 8 mld dolarów. Producent poinformował, że zrobił odpis w wysokości 4,9 mld dolarów na odszkodowania dla linii lotniczych za opóźnienie dostaw i uziemienie dostarczonych im już maszyn. Decyzja o uziemieniu oznaczała automatycznie wstrzymanie wydawania klientom gotowych samolotów - stwierdził Reuter.

Strata kwartalna wyniosła 2,94 mld dolarów wobec zysku 2,2 mld rok wcześniej i jest największa w historii koncernu. Obroty zmalały o 35 procent, do 15,75 mld dolarów, poniżej średniej w wysokości 18,55 mld, jakiej spodziewali się analitycy.

Koncern z Chicago uruchomił kampanię przywracania zaufania do swego samolotu i zobowiązał się usunąć wszelkie ryzyka w nowej wersji oprogramowania autopilota, które mogło doprowadzić do obu katastrof. - To decydująca chwila dla Boeinga, skupiamy się na wytrwaniu przy wartościach bezpieczeństwa, jakości i uczciwości we wszystkim co robimy w ramach prac nad bezpiecznym powrotem B737 MAX do służby - oświadczył prezes Dennis Muilenburg.

Boeing poinformował również, że odroczył do początku 2020 roku planowany wcześniej na czwarty kwartał tego roku pierwszy próbny lot modelu B777X. Nowy termin wynika z problemów z silnikami do tego samolotu szerokokadłubowego. Koncern uprzedził, że może dojść do dalszych opóźnień, co zagrozi terminowi dostawy pierwszej maszyny zaplanowanego na drugi kwartał 2020 roku.

„Wprawdzie zasadnicze liczby II kwartału wyglądają ponuro, ale nie są tak złe, jak przewidywaliśmy. Wiadomość o 777X jest negatywna, ale akcje Boeinga mogą dziś wypaść dobrze, bo w końcu mogło być znacznie gorzej" - ocenił Robert Stallard z Vertical Research Partners. Akcje koncernu traciły na Wall Street około 1 procent.

Prezydent Trump nie ma innego zdania o uziemionych MAXach, poza takim, że wady samolotu należy usunąć, jeśli producent chce dostać zgodę na ich ponowne latanie - powiedział w CNBC minister finansów Steven Mnuchin.

Przeczytaj więcej o:  boeing 737 Max , katastrofa

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

  • brak danych
X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common