Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Rozmaitości

Rozmaitości

Katalog słabych stron turystyki polskiej

Filip Frydrykiewicz 14-10-2016, ostatnia aktualizacja 14-10-2016 22:40
Na zakończenie kongresu wspólnie wystąpili prezesi dwóch znaczących organizacji branżowych - Paweł Niewiadomski (z lewej) z PIT i Marek Ciechanowski z ITRP - oraz prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska
Na zakończenie kongresu wspólnie wystąpili prezesi dwóch znaczących organizacji branżowych - Paweł Niewiadomski (z lewej) z PIT i Marek Ciechanowski z ITRP - oraz prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska
źródło: archiwum prywatne
autor: Filip Frydrykiewicz

Branża turystyczna oczekuje, że rząd szybko wdroży dyrektywę unijną do polskiego prawa i ukróci nadużycia ekonomii współdzielenia. Zarazem dostrzega własne słabości – na przykład nieumiejętność stworzenia silnego samorządu gospodarczego

Podczas zakończonego w piątek Kongresu Turystyki Polskiej w Świdnicy, ponad ośmiuset samorządowców, przedsiębiorców, naukowców, polityków i działaczy dyskutowało o bolączkach polskiej turystyki. Formułowano wnioski pod adresem administracji rządowej, ale i pod adresem własnego środowiska.

Współdzielenie się – tak, ale opodatkowane

Jednym z wniosków wypływających ze spotkania jest konieczność szybkiego i sprawnego wdrożenia do polskiego prawa nowej dyrektywy turystycznej. Szybkiego, nie znaczy jednak byle jakiego. Dlatego wiele razy podnoszono postulat, by Ministerstwo Sportu i Turystyki ujawniło przygotowywany projekt i dopuściło do głosu na jego temat przedstawicieli turystycznych samorządów gospodarczych. Czasu zostało mało, bo ustawa musi być uchwalona do końca 2017 roku.

Reprezentanci sektora hotelarskiego zwracali uwagę na błyskawiczny wzrost konkurencji w postaci wynajmowania pokojów, mieszkań i domów przez zwykłych ludzi, czyli tak zwanej ekonomii dzielenia się (ang. sharing economy). Nie chodzi o samą zasadę tego trendu, ale o wykorzystywanie go do zarabiania na dużą skalę. - Należy raczej mówić o „hotelarstwie rozproszonym" – uważa wiceprezes Orbisu i prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego Ireneusz Węgłowski.

- Masowość tego zjawiska, które możliwe było dzięki rozprzestrzenieniu sie Internetu, ujawniła lukę w przepisach. Trzeba wyraźnie powiedzieć, że ludzie wynajmujący swoje lokale są przedsiębiorcami. Powinni więc ujawnić swoją działalność, zalegalizować ją i płacić podatki – konkludował profesor Jerzy Raciborski z Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. W przekonaniu hotelarzy, dziwnie jednak urzędy skarbowe nie są zainteresowane ściąganiem podatków od tych przychodów.

POT-ROT-LOT do poprawy

Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej Bartłomiej Walas, odpowiedzialny za blok tematów „Zarządzanie promocją turystyczną", w podsumowaniu ocenił, że obecny model promowania Polski i jej regionów w postaci współpracy krajowej i regionalnych oraz lokalnych organizacji turystycznych (POT-ROT-LOT) wymaga po 16 latach funkcjonowania korekty. Jak stwierdzili bowiem uczestnicy paneli dyskusyjnych praktyka pokazała, że kompetencje poszczególnych organizacji często się nakładają, a czasem wykluczają. Jednocześnie poprawiając prawo, należy uważać, by nie skrępować ich nadmiernie przepisami, bo zablokuje się oddolne inicjatywy.

Bolączką ograniczającą inwestowanie w turystykę krajową jest brak współpracy dwóch sfer – prywatnej i publicznej. Wynika to najczęściej z barier w mentalności ludzi i w biurokracji.

W bloku Walasa mówiono także o tym, że samorządy turystyczne (ROT-y i LOT-y) nie są przygotowane do pełnienia roli instytucji odpowiedzialnych za promocję miejsc (Destination Management Organization, DMO) czy organizatorów turystyki (Destination Management Company, DMC).

Obowiązkowe zrzeszanie wysadzi gapowiczów

Ekspert turystyczny, Stanisław Piśko, prowadził blok sesji poświęconych roli i zadaniom samorządu turystycznego. Diagnoza panelistów była jednoznaczna – brakuje współpracy między poszczególnymi organizacjami reprezentującymi przedsiębiorców turystycznych. Jeśli już są one tak liczne, powinny przynajmniej mieć wspólną wizję rozwoju turystyki i sposoby działania. – Od tego zależy ich skuteczność – przypomniał Piśko. – A przecież członkowie tych organizacji chcą być w samorządzie, który jest skuteczny.

Poprzednia
1 2 3

Przeczytaj więcej o:  kongres , pit , świdnica , turystyka

turystyka.rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common