Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Inni przewoźnicy

Koleje

Ważny rok dla Rail Baltica

i.t. 04-04-2019, ostatnia aktualizacja 04-04-2019 13:00
źródło: Adobe Stock

Zdaniem Komisji Europejskiej rok 2019 będzie dla budowy kolei Rail Baltica kluczowy. Kraje budujące trasę, w tym Polska, są zdeterminowane, by zakończyć inwestycję do 2026 roku

Henrik Holole szef departamentu mobilności i transportu Komisji Europejskiej zapowiedział podczas forum poświęconego realizacji Rail Baltica w Wilnie, że najważniejsze jest, by nic dopuścić do opóźnienia prac.

- W niektórych krajach projekt wszedł już w fazę nieodwracalną, u innych jeszcze nie. Jak by nie było mam nadzieję, że i inni uczestnicy tego forum podzielają moją opinię - ten rok jest dla projektu szczególnie ważny - cytuje urzędnika litewska agencja prasowa LETA.

Litewski minister transportu Rokas Masiulis przyznał, że na Litwie myśli się już nie o tym, w jakim stadium jest budowa, ale o jej zakończeniu. A łotewski minister Talis Linkajtis podkreślił, że dla Rygi projekt jest priorytetem.

Polski wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel także był optymistą. W jego ocenie Polska zakończy swoją część trasy na czas. Sprawy tutaj „bardzo się posunęły do przodu". - Rozpoczęliśmy już budowę. A jeżeli zaczynamy budowę, to nie planujemy się cofać - mówił Bittel.

Forum Rail Baltica jest organizowane trzeci rok z rzędu. Organizatorem jest spółka joint venture RBRail wspólnie z narodowymi firmami realizującymi budowę w poszczególnych republikach nadbałtyckich - Rail Baltica Estonia, Eiropas dzelzcela linijas i Lietuvos gelezinkeliai.

Według przedstawionych w 2017 roku obliczeń konsultingowej firmy EY (dawny Ernst&Young), całkowity koszt budowy Rail Baltica z torami o szerokości europejskiej (1435 mm) od Tallina przez Rygę, Kowno (z odnogą do Wilna) i do granicy z Polską wyniesie 5,8 mld euro. Z tego 85 procent to pieniądze z Unii a trzy republiki nadbałtyckie dołożą 1,15 mld euro.

Eksperci obliczyli, że zysk socjalno-ekonomiczny z projektu wyniesie w sumie 16 mld euro. W kwocie tej są dochody z przewozów pasażerskich i towarowych, zmniejszenie zanieczyszczeń, itp. Natomiast rentowność poszczególnych operatorów kolejowych zależna będzie od ich umiejętności przyciągnięcia pasażerów i towarów. Pociągi mają kursować z prędkością maksymalną 240 km/h (pasażerskie) i 120 km/h (towarowe).

Położenie torów od polsko-litewskiej granicy do Tallina ma się zakończyć w 2025 roku. Pierwszy pociąg pojedzie w 2026 roku. Ceny biletów szacowane są na 38 euro na trasie Ryga-Tallin (godzina i 55 min.) i Ryga-Wilno (2 godziny) i 76 euro między Tallinem a Wilnem (4 godziny 5 min).

Przeczytaj więcej o:  Rail Baltica

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

  • brak danych
X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common