Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Inni przewoźnicy

Autokary

Autokary odbierają pasażerów kolei

Adam Woźniak 04-04-2019, ostatnia aktualizacja 04-04-2019 21:00
źródło: Materiały promocyjne

Konkurencja w dalekobieżnych przewozach autobusowych wymusza spadek cen, lepszą ofertę i poprawę komfortu podróżowania. A to złe wieści dla kolejarzy

Darmowy dostęp do najpopularniejszych seriali telewizyjnych, filmów, gier, magazynów i audiobooków poprzez wi-fi mają od tego tygodnia pasażerowie FlixBusa. Przewoźnik uruchomił w blisko 60 autokarach system pokładowej rozrywki Flixtainment, a Polska jest kolejnym po Szwecji, Danii i Francji krajem, w którym on działa. Podróżni mogą wybierać z oferty serwisów Amazon Prime i Audible. Wystarczy, że zalogują się z własnego urządzenia mobilnego do pokładowej sieci. – To kluczowy element, by uatrakcyjnić przejazd pasażerom, aby nie musieli zwracać uwagi na niedogodności, jak np. długi czas podróży – mówi Michał Leman, dyrektor FlixBusa Polska.

W środę przewoźnik uruchomił możliwość kupowania biletu głosowo za pośrednictwem Asystenta Google'a: od sprawdzenia dogodnego połączenia do sfinalizowania transakcji. Ta usługa ma być przydatna m.in. dla osób starszych, mających trudności w korzystaniu z internetu. – Wykorzystując różnego rodzaju technologie, chcemy być lepsi konkurencji – dodaje Leman.

Klimatyzacja, wideo i defibrylator

W nowoczesność i wygodę inwestują także pozostali przewoźnicy. Przykładowo rzeszowski Marcel wprowadził na trasy Rzeszów – Kraków i Rzeszów – Lublin dziesięć komfortowych autokarów Irizar wyposażonych m.in. w klimatyzację, lodówkę, minibarek, WC, dostęp do szybkiego internetu. Mają nawet defibrylatory umożliwiające przełączenie ich w tryb pediatryczny umożliwiający ratowanie dzieci. – Działania związane z wyposażaniem autokarów w coraz to nowe rozwiązania technologiczne oraz zwiększanie wygody i bezpieczeństwa podróży bardzo dynamicznie się rozwijają. Każdy przewoźnik chce przebić konkurencję – stwierdza Aleksander Kierecki, szef branżowej firmy analitycznej JMK Analizy Rynku Transportowego.

Za wygodą idzie wzrost efektywności: na trasie Warszawa – Kraków – Budapeszt mają się pojawić dwupokładowe Neoplany Skyliner, mogące w komfortowych warunkach zabrać więcej pasażerów. Firmy inwestują, bo rynek dalekobieżnych przewozów autokarowych mimo silnej konkurencji ma w Polsce bardzo duży potencjał rozwoju. I podbiera pasażerów kolei. Sprzyja mu m.in. takie ukształtowanie sieci kolejowej, które wymusza przejazd pociągów dalekobieżnych przez Warszawę, choć może to znacząco wydłużać dystans pomiędzy docelowymi miastami.

Autokary nie muszą tak jeździć i oszczędzają czas. Na ich korzyść pracuje także rosnąca skala inwestycji w remonty i modernizację torów. Jeśli w pierwszym kwartale 2018 r. inwestycje wymagały ok. 190 zamknięć torowych, to w analogicznym okresie 2019 r. zaplanowano już blisko 250 zamknięć. A to wiąże się z dodatkowym wydłużeniem czasu podróży, przesiadkami czy korzystaniem z komunikacji zastępczej.

Z pociągami wygrywają cennikiem

Kolejny atut autokarów to ceny niższe od pociągów ekspresowych. – Za przejazd drugą klasą pociągiem PKP InterCity pomiędzy Warszawą a Trójmiastem, Krakowem czy Katowicami trzeba zapłacić 139–150 złotych. To mniej więcej tyle, ile za bilet lotniczy na dwa tygodnie przed wylotem – porównuje Michał Beim, ekspert z Instytutu Sobieskiego. Autobusy są zdecydowanie tańsze. Rozrywką też wygrywają. W pociągach oferta jest zdecydowanie uboższa, nie zawsze działa poprawnie, a w pendolino dopiero teraz zaczęto uruchamiać bezprzewodowy internet.

Poprzednia
1 2

Przeczytaj więcej o:  autokar , FlixBus , kolej

Rzeczpospolita
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

  • brak danych
X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common