Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Inni przewoźnicy

Koleje

Rail Baltica nagle przyspieszyła?

Grażyna Zawadka 10-07-2019, ostatnia aktualizacja 10-07-2019 18:47
źródło: Adobe Stock

Polska nie jest mniej zaawansowana w realizacji Rail Baltica niż kraje nadbałtyckie – przekonuje resort infrastruktury.

Polski odcinek Rail Baltica to 341 km trasy kolejowej z Warszawy przez Białystok, Ełk i Suwałki do granicy z Litwą w Trakiszkach. NIK dopatrzyła się nieprawidłowości w realizacji tej inwestycji i wytknęła opóźnienia (pisaliśmy o tym we wtorek). Główna uwaga: brak spójnej koncepcji modernizacji całości E75 na etapie przygotowań, przez co powtarzano część prac.

Ministerstwo Infrastruktury odpiera zarzuty Izby.

– Polska jako jedyna może się pochwalić pierwszym fragmentem funkcjonującej ustandaryzowanej linii Rail Baltica, czyli Warszawa–Sadowne. Podczas spotkań na poziomie technicznym i politycznym słyszymy słowa uznania i wsparcia ze strony Komisji Europejskiej – twierdzi Szymon Huptyś, rzecznik resortu. I zapewnia, że także „sprawna współpraca z Litwą dotycząca odcinka przygranicznego przebiega zgodnie z harmonogramem". Jaki jest więc postęp prac?

Na odcinku Warszawa–Sadowne roboty budowlane zakończyły się w maju 2017 r., trwa proces uzyskiwania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji do prędkości 160 km/h. Na linii Sadowne–Czyżew w marcu odbył się odbiór eksploatacyjny toru, po którym już jeżdżą pociągi. Prace od Czyżewa do Białegostoku są na etapie decyzji administracyjnych. W marcu ogłoszono ponowny przetarg na roboty budowlane – zakłada likwidację przejazdów i budowę skrzyżowań dwupoziomowych, dzięki czemu pociągi będą mogły jeździć do 200 km/h. Umowa z wykonawcą zostanie podpisana w pierwszym kwartale 2020 r., finał robót budowlanych nastąpi w 2022 r., a budowy Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem – w 2024 r.

W opracowaniu jest dokumentacja projektowa dla modernizacji Rail Baltica od Białegostoku do Ełku. – W listopadzie 2018 r. zarząd PKP PLK zdecydował się podnieść prędkość maksymalną do 200 km/h na odcinkach, które stanowią 70 proc. długości linii kolejowej nr 38 na tym odcinku – podaje rzecznik.

Dla ostatniego fragmentu – od Ełku do granicy – przygotowywane jest studium wykonalności. – Czas realizacji zależy od wyników prac przedprojektowych i finansowania – mówi Huptyś. Jak dodaje, by przyjąć parametry zbliżone do uzgodnionych przez państwa bałtyckie, PKP PLK prowadzi dodatkowe modernizacje, ze względu na potrzebę podniesienia prędkości ze 160 km do 200 km/h.

– Do ostatniego fragmentu od Ełku do granicy polsko-litewskiej opracowywane jest studium wykonalności zakładające również wariant prędkościowy 250 km/h, tak by zbliżyć połączenie do wymogów KDP – wyjaśnia Huptyś. I przyznaje, że przyjęcie podwyższonych parametrów w zakresie maksymalnej prędkości pociągów pasażerskich (o co występowały państwa bałtyckie i Komisja Europejska) istotnie spowodowało konieczność ponownego przeprowadzenia niektórych studiów, wymagane będą dodatkowe projekty i prace. – Na te przedsięwzięcia Polska najprawdopodobniej otrzyma dodatkowe środki z budżetu UE – wskazuje.

Szymon Huptyś twierdzi, że „całkowicie inna" jest dziś sytuacja Rail Baltiki w państwach bałtyckich. Po niedawno zawartych umowach projektowych spółka RB Rail ogłasza przetarg na projekt kolejnych 139 km trasy na terenie Łotwy. W zeszłym tygodniu podpisała umowy projektowe na dwa inne łotewskie odcinki Rail Baltiki. – Estonia jest pierwszym z państw bałtyckich, na terenie którego 100 proc. trasy podlega już projektowaniu – wskazuje Huptyś.

Przeczytaj więcej o:  Rail Baltica

Rzeczpospolita
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Notowania walut

  • brak danych
X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common