Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Inni przewoźnicy

Inni przewoźnicy

Hyperloop może połączyć CPK z Warszawą i Łodzią

Grzegorz Balawender 02-08-2019, ostatnia aktualizacja 02-08-2019 08:06
źródło: tv.rp.pl

Za siedem-dziesięć lat hyperloop mógłby pojawić się w Polsce. Potrzeba 6-8 milionów euro na kilometr infrastruktury. To koszt podobny do budowy autostrady - mówi prezes Hyper Poland Przemysław Pączek, gość programu Pawła Rożyńskiego

Paweł Rożyński: Hyper to mały polski start-up, a bardzo kosztowne inwestycje. Nie brzmi to egzotycznie, mało wiarygodnie?

Przemysław Pączek: Takie skojarzenia mogą się nasuwać. Do tej pory w Polsce takich przełomowych technologii nie udało się skomercjalizować. Od kilku miesięcy zastanawiamy się jak sprawić, żeby w naszym przypadku mogło być inaczej. Kluczowym elementem będą silni partnerzy. Pierwszą firmą, która w nas uwierzyła był łódzki Transfer Multisort Elektronik, jeden z liczących się na świecie dystrybutorów komponentów elektronicznych. Kolejną dużą firmą jest Microsoft, który ogłosił wsparcie nas grantem w ramach swojego programu dla start-upów. Zaczynamy intensywniej pracować nad pozyskaniem partnerów, celujemy w spółki wiodące w swoich branżach. Zarówno kolejowe, jak i okołokolejowe. Na przykład generalni wykonawcy, spółki energetyczne, producenci taboru.

Weszliby jako akcjonariusze?

Forma jest dowolna. Pracujemy nad zbudowaniem silniejszego konsorcjum, które będzie się składać z podmiotów krajowych i zagranicznych, którzy dostarczają usługi komplementarne dla naszej technologii.

Czym wasz projekt różni się od hyperloopa Elona Muska?

On jest ojcem tej nazwy i samego pomysłu, chociaż to odkurzenie koncepcji, które pojawiały się nawet 100 lat wcześniej. Firm zajmujących się tym na świecie jest około siedmiu plus dwa ośrodki naukowe. Wszyscy skupiają się na tym, żeby zrealizować od razu nową próżniową infrastrukturę.

Jak to działa?

Na słupach rozpinamy rury, w których obniżamy ciśnienie powietrza, żeby móc podróżować szybko, zużywając niewielką ilość energii. Od strony technologicznej wydaje się to realne. Ostatnio osiągnięto prędkość 465 kilometrów na godzinę na torze o długości półtora kilometra. Barierą są koszty i kwestie procesu administracyjnego związanego z budową infrastruktury. Budowa nowej linii kolejowej w Europie trwa nawet 30-40 lat.

A na czym polega wasz pomysł?

Chodzi o to, żeby doprowadzić do funkcjonowania hyperloopa zaproponowanego przez Muska w trzech etapach. W pierwszych dwóch zaczynamy od wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej. Modernizujemy ją stopniowo do standardu przypominającego hyperloopa, a dopiero później, w trzecim etapie, budujemy zupełnie nowe korytarze, które będą jeszcze prostsze i szybsze.

Pierwszy etap magrail polega na tym, że do istniejących torów kolejowych domontujemy silnik liniowy i tor magnetyczny. Otrzymujemy system, gdzie po tym samym torze nadal mogą jeździć pociągi konwencjonalne, ale równocześnie szybsze i wydajniejsze energetycznie pociągi magnetyczne na pasywnej poduszce. Dzięki temu nie zużywamy energii do unoszenia, a tylko do napędu. W drugim etapie możemy ten system przekształcić w próżniowy poprzez instalację prefabrykowanych pokryw próżniowych.

...
Poprzednia
1 2 3

Przeczytaj więcej o:  CPK , Hyperloop

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

  • brak danych
X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common