Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Najnowsze

Linie lotnicze i lotniska

Wild: Projekt centralnego lotniska przedstawię rządowi przed wakacjami

pap 15-05-2017, ostatnia aktualizacja 15-05-2017 14:23

Nie przyjechaliśmy do Chin po pieniądze na Centralny Port Komunikacyjny; nie szukamy finansowania w zamian za kontrolę nad inwestycją, lecz partnera gospodarczego, który będzie również zainteresowany sukcesem tej inwestycji - mówi pełnomocnik rządu ds. tej inwestycji Mikołaj Wild

Wild towarzyszył premier Beacie Szydło w rozmowach w stolicy Chin, gdzie delegacja rządowa przebywa od piątku w związku z Forum Pasa i Szlaku. W wywiadzie mówi o polskich oczekiwaniach ze strony chińskiej i celach inwestycji. Deklaruje, że projekt inwestycji przygotuje do wakacji.

Mówi ponadto o roli PLL LOT w projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak ocenił, jego budowa stałaby co najmniej pod znakiem zapytania, gdyby nie dynamiczny rozwój naszego narodowego przewoźnika. Dodał, że bez portu przesiadkowego LOT musiałby osunąć się na pozycje linii lotniczej dowożącej swoich pasażerów do zagranicznych portów, co w dalszej perspektywie oznaczałoby jej upadek.

PAP: Premier Beata Szydło wskazywała na Centralny Port Komunikacyjny jako na konkretny projekt, z którym Polska przyjechała do Chin na Forum Pasa i Szlaku. Brał pan udział w rozmowach tu, w Pekinie poświęconych tej inwestycji. Jaka filozofia panu przyświecała w czasie tych spotkań?

Mikołaj Wild: Odbyły się wstępne rozmowy ze stroną chińską. Wydaje się, że są one otwarte na kontynuację i obiecujące, aczkolwiek mówimy wciąż o bardzo wstępnym etapie rozmów.

Przede wszystkim należy sprostować pewne nieporozumienie, które się wkradło do relacji dotyczących celu naszej wizyty tutaj - nie przyjechaliśmy do Chin po pieniądze na Centralny Port Komunikacyjny. Naszym zadaniem jest potwierdzenie naszego przeświadczenia, że po stronie chińskiej mamy otwartość jeśli chodzi o ten projekt i wolę zaangażowania się w niego. I nie mówię tutaj o zaangażowaniu tylko finansowym. Chodzi o gwarancję, że brama Chin do Europy będzie również bramą Europy do Chin, że będziemy mogli mówić tutaj o korzyściach dla obu stron, o wyważeniu korzyści.

Jakich deklaracji ze strony chińskiej państwo oczekiwalibyście na obecnym etapie przygotowania do inwestycji?

Pierwsza i najważniejsza deklaracja została sformułowana już tutaj przez przewodniczącego i premiera Chin, którzy wyrazili chęć zaangażowania się w projekty infrastrukturalne w Polsce. To w sposób wyraźny zostało wypowiedziane na najwyższym szczeblu rządowym.

Natomiast istotne jest, abyśmy już na samym początku zrozumieli swoje intencje. Nie szukamy finansowania w zamian za kontrolę nad inwestycją. Szukamy partnera gospodarczego, który będzie również zainteresowany sukcesem tej inwestycji.

Skoro pieniądze nie były tematem rozmów tu, w Chinach, to gdzie rząd będzie szukać źródeł finansowania projektu?

Problem finansowania jest problemem wtórnym. Najpierw musimy ustalić cel, jaki chcemy osiągnąć. Centralny Port Komunikacyjny nie jest wartością samą w sobie, ma służyć zbliżeniu Europy i Azji, zwiększeniu naszej siły gospodarczej na tym rynku i otwarciu na wymianę gospodarczą z Chinami.

Naturalnym następstwem wybudowania Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie też stworzenie spójnego systemu transportowego.

...
Poprzednia
1 2

Przeczytaj więcej o:  centralne lotnisko , centralny port , CPL

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

"Pod żaglami Itaki" - zobacz od środka statek Ocean Majesty

common