Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Najnowsze

Biura Podróży

Betlej: Czy na październik nie ma za dużo wycieczek?

F.F. 09-10-2017, ostatnia aktualizacja 09-10-2017 06:50
źródło: archiwum prywatne
autor: Filip Frydrykiewicz

Zgodnie z przewidywaniami ruch w biurach podróży był we wrześniu niezwykły. Niewykluczone, że również październik przyniesie rekordową sprzedaż wycieczek. Tylko czy touroperatorzy nie przesadzili z ich liczbą? – zastanawia się ekspert

Jeśli policzyć od 2015 roku, to okaże się, że sprzedaż wycieczek w biurach podróży we wrześniu tego roku była większa o 61 procent! - szacuje prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej. Swój cotygodniowy komentarz do wydarzeń do sytuacji na rynku turystyki wyjazdowej ekspert zaczyna od przytoczenia danych z raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki. Przyniósł on dane o wysokiej dynamice sprzedaży imprez lotniczych, która wyniosła 30,1 procent i to w dodatku licząc od rekordowo wysokiej podstawy z zeszłego roku, kiedy rosła ona o 23,9 procent (czytaj: "W biurach podróży: Grecja za 1000 złotych")– przypomina Betlej.

Dla touroperatorów to tym lepsza wiadomość, że oznacza dużą poprawę popularności wyjazdów powakacyjnych, czyli w okresie, w którym szczególnie silnie odczuwana jest konkurencja wyjazdów organizowanych przez turystów samodzielnie, w tym zwłaszcza przy wykorzystaniu często obniżanych cen przelotów u tzw. tanich przewoźników – zauważa ekspert. Należy jednak pamiętać, dodaje, że tak wysoki przyrost dotyczy już tylko niedużej liczby sprzedawanych wyjazdów, a ponadto efekt w dużej mierze wydłużenia tegorocznego sezonu na niektórych kierunkach (zwłaszcza w Grecji) i pojawieniem się w związku z tym dodatkowych ofert, których w zeszłym roku o tej porze w istotnej skali nie było.

Ostatecznie skumulowana nadwyżka tegoroczna nad zeszłoroczną wzrosła – według danych PZOT – z 16,08 do 16,19 procent. Zdaniem autora analizy, nadal „w świetle alternatywnych danych" nie jest ona jednak pełna.

Zgodnie z wcześniejszymi przypuszczeniami sprzedaż wrześniowych wycieczek zakończyła się, według statystyk portalu Wakacje.pl, na poziomie wyższym od lipcowej, a także na niewiele niższym od sierpniowej.

Przyczyniły się do tego brzydka pogoda w kraju, zdecydowanie korzystniejsze ceny (zwłaszcza w porównaniu z tegorocznym sezonem letnim) i bardzo duża poprawa nastrojów konsumenckich – konkluduje Betlej, a Traveldata ilustruje trend wykresem.

Jak pisze dalej autor, może się jednak okazać, że nadzwyczaj korzystny wrzesień wcale nie jest w tym sezonie ewenementem, gdyż relatywnie jeszcze nieco lepszy może być październik. Nadal bowiem działają te same sprzyjające wysokiej sprzedaży wyjazdów czynniki, a rezerwacje wycieczek są nawet bardziej zaawansowane niż we wrześniu.

Wykres Traveldaty przedstawia liczbę rezerwacji na końce poszczególnych tygodni pozostałych do końca miesiąca w odniesieniu do sprzedaży lipcowej (czyli jak na wykresie poprzednim), a dodatkowo w odniesieniu do poziomu sprzedaży w październiku 2016 wobec lipca 2016. Wyraźnie widoczny jest już bardzo duże zaawansowanie październikowego wskaźnika, mimo że do końca miesiąca pozostały jeszcze ponad trzy tygodnie. Dodatkowo i niejako wyprzedzająco został też zamieszczony wykres rezerwacji dla listopada, który jest już wprawdzie pierwszym miesiącem sezonu zimowego w turystyce wyjazdowej, ale na razie działają w nim te same korzystne czynniki, które tak efektywnie wspierały sprzedaż w końcowej fazie sezonu letniego.

Zaskakiwać natomiast mogą niskie ceny wycieczek w październiku, zwłaszcza w obliczu sporego popytu, któremu sprzyja bardzo słaba pogoda w kraju – pisze autor. Wydaje się jednak, że wydłużając sezon organizatorzy wykreowali nieco zbyt dużą podaż, co mogło spowodować zachwianie równowagi między popytem a podażą. Jedną z przyczyn niskich cen może być też to, że przedłużając sezon organizatorzy uzyskują jeszcze lepsze warunki od hotelarzy.

Poprzednia
1 2 3

Przeczytaj więcej o:  biuro podróży , cena , Exim , Itaka , rainbow , touroperator , TravelData , TUI

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

Polska z drona - Zamek na Szczytniku

common