Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Najnowsze

Linie lotnicze i lotniska

LOT może przejąć przewoźnika z Chorwacji

Danuta Walewska 10-07-2018, ostatnia aktualizacja 10-07-2018 21:00
Fot. Eluveitie
Fot. Eluveitie
źródło: Wikipedia/Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported
Redakcja poleca:

Chorwacki rząd zaprasza LOT do rozmów na temat przejęcia części bądź całości linii Croatia Airlines – dowiedziała się „Rzeczpospolita"

Według naszych nieoficjalnych informacji pierwsze spotkanie strony polskiej i chorwackiej miałoby się odbyć jeszcze latem. LOT ma już za sobą przejęcie estońskich linii Nordica, była to transakcja bardzo korzystna dla obu stron. Nieoficjalnie wiadomo, że odbyły się również rozmowy ze słoweńską Adrią, ale zakończyły się bez sukcesu. Słoweńcy, którzy mieli pretensję do LOT, że „sprzątnął im" Nordicę, postanowili pozostać przewoźnikiem dowożącym pasażerów niemieckiej Lufthansie i Austrian Airlines.

W wypadku przejęcia Croatii mogłoby być niewygodne dla LOT-u, bo zmusiłoby polskiego przewoźnika do tworzenia bazy w Zagrzebiu, która konkurowałaby z tą w Budapeszcie.

Mały szuka pieniędzy

Croatia Airlines jest niewielkim przewoźnikiem. Ma 12 samolotów, lata na 39 lotnisk i w 2017 roku przewiozła 2,1 mln pasażerów. Zatrudnia 900 pracowników. Jej główny biznes to połączenia do Europy Zachodniej, przede wszystkim dowożenie pasażerów Lufthansie. Na działalności operacyjnej ponosi straty i potrzebuje pieniędzy. LOT ma zapas gotówki, ale chce ją wydać na własny rozwój.

W naszym regionie Croatia Airlines lata tylko do Bukaresztu, Pragi i Sankt Petersburga. Korzyści z integracji siatki raczej by więc nie było. Niemniej jednak, co przewiduje projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego, LOT chce odegrać rolę konsolidatora w Europie Środkowej, a nawet Wschodniej, gdzie jeszcze pozostało sporo lotniczej „drobnicy".

– Jesteśmy skoncentrowani na budowaniu centrum przesiadkowego w Warszawie i bazy w Budapeszcie oraz rozwoju współpracy z Nordiką – mówi dyrektor komunikacji i public relations w Locie Adrian Kubicki. – Jeśli LOT zdecyduje się na przejęcie kolejnego przewoźnika, musiałoby to gwarantować szybki impuls w naszej ekspansji. Jest zresztą zbyt wcześnie, by komentować rozmowy, które jeszcze się nie zaczęły.

Budapeszt się udał

Pomysł z bazą w Budapeszcie wydaje się natomiast trafiony. – LOT jest doskonale postrzegany na Węgrzech – mówi Tivadar Kortvelyes, węgierski ekspert lotniczy. - Od czasu, kiedy zimą 2012 r. upadł Malev, pozostał nam Wizz Air, ale tej linii nie zależy na zajęciu miejsca przewoźnika narodowego. Z tego, co się orientuję, rejsy LOT-u do Chicago i Nowego Jorku cieszą się powodzeniem, tak samo jak te do Krakowa.

Kortvelyes tak samo dobrze ocenia decyzję LOT-u o otwarciu z Budapesztu połączenia do London City. – Do Londynu lata już Wizz Air, ale do innego portu, a London City jest bardzo wygodny dla pasażerów biznesowych - mówi ekspert.

Sam LOT w przeszłości doświadczył już konsolidacji, która była nieudana. W listopadzie 1999 roku udziały w polskiej linii kupił Swissair, który trzy lata później zbankrutował. Syndyk masy upadłości szwajcarskiego przewoźnika po perypetiach zgodził się odsprzedać 25,1 akcji polskiemu Skarbowi Państwa.

Drugie podejście miało miejsce wiosną 2015 roku, za prezesury Sebastiana Mikosza. Chętny do przejęcia udziałów w Locie był wtedy amerykański fundusz Indigo Partners, udziałowiec węgierskiego Wizz Aira. Pomysł był wówczas taki, że powstałby holding lotniczy, a Wizz Air dowoziłby pasażerów LOT-owi do Warszawy. Na rynku pojawiły się wtedy informacje, że Amerykanie są gotowi zainwestować w LOT „kilkaset milionów złotych".

Rząd Platformy Obywatelskiej nie chciał jednak przeprowadzać takiej transakcji przed wyborami, tym bardziej, że LOT wtedy zaczął zarabiać, więc możliwość jego przetrwania zwiększała się z każdym dniem. Ostatecznie do przejęcia nie doszło, a LOT i Wizz Air ostro ze sobą konkurują - i w Budapeszcie, i w Warszawie.

Przeczytaj więcej o:  Croatia Airlines , lot

Rzeczpospolita
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Notowania walut

X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common