Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Najnowsze

Biura Podróży

Betlej: Planujesz sezon turystyczny 2019? Pamiętaj o wyborach

F.F. 06-08-2018, ostatnia aktualizacja 06-08-2018 00:52

Oprócz zwykłych czynników makro- i mikroekonomicznych, pogody czy koniunktury zewnętrznej touroperatorzy szykujący wyjazdy na przyszły rok, powinni wziąć pod uwagę także elementy polityki wewnętrznej, jak planowane trzy kampanie wyborcze – pisze ekspert.

Sprzedaż wycieczek dość wyraźnie hamuje – od tego stwierdzenia zaczyna coponiedziałkowe podsumowanie wydarzeń w turystyce wyjazdowej prezes Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldaty Andrzej Betlej. Powołuje się przy tym na raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki ze sprzedaży wycieczek w przedostatnim tygodniu. Można z niego wyczytać drugi już raz z rzędu „dość głęboki spadek sprzedaży wycieczek" (tydzień do tygodnia). Był on nawet nieco większy niż odnotowany we wcześniejszym tygodniu i wyniósł około 15 procent.

Czytaj: „W biurach podróży Grecja nie do pobicia"

Bardziej godne zaakcentowania jest jednak – pisze ekspert - że pierwszy raz od 37 tygodni sprzedaż była mniejsza od notowanej w tym samym czasie ubiegłego roku. „Spadek nie był duży i wyniósł 3,5 procent, ale przebieg zeszłorocznej sprzedaży sugeruje, że najbliższe dwa odczyty również mogą nie być korzystne".

Jeśli spojrzeć na dynamikę zmian w ujęciu dwuletnim, dającym obraz stabilniejszy niż w ujęciu jednorocznym, wyniosła ona 8,9 procent, podczas gdy tydzień wcześniej sięgnęła 13,6 procent, a przed dwoma tygodniami 5,1 procent. Te nadal słabe rezultaty – ocenia Betlej - podpierają tezę, że dwuletnia dynamika wzrostu sprzedaży wycieczek pozostaje jeszcze w ogólnym łagodnym trendzie spadkowym, ale szanse na odwrócenie tego trendu stają się stopniowo coraz większe, choć chwilowo branży nie pomaga bezprecedensowy spadek nastrojów na polskiej wsi i w małych miejscowościach, co ma związek ze stratami jakie rolnicy ponoszą w większości upraw i jednocześnie ze spadkiem cen owoców w skupach.

Choć zdaniem Betleja sytuacja w sprzedaży wycieczek nie jest taka zła jakby wynikało ze statystyk, to jednak biura podróży mają problem – koszty paliwa i koszty hoteli są większe niż przed rokiem, a ceny, po których sprzedają wycieczki, ze względu na dużą konkurencję, mniejsze. W efekcie zysk touroperatorów jest nieduży. Jak się okazuje – zauważa autor - podobna sytuacja panuje w Czechach. Tamtejszy lider rynku, biuro podróży Fischer, bardzo mocno obniża ceny, co ma „wpływ na tamtejszy rynek jak biuro TUI Poland w Polsce".

Betlej dodaje jednak, że w ostatnim czasie ceny wakacji z wylotem za trzy, cztery tygodnie, wzrosły u polskich touroperatorów o 100 – 125 złotych. Zarazem ocenia, że nie uda im się już osiągnąć finansowego wyniku lepszego niż zeszłoroczny.

Według Betleja touroperatorzy jeszcze borykają się z problemem tego roku, a już powinni planować kolejny. Tym razem powinni uwzględnić, że napotkają w nim dodatkowe problemy. Oprócz „czynników makro- i mikroekonomicznych, pogodowych i koniunktury zewnętrznej" będą to trzy kampanie i trzy wybory – do samorządów, do Parlamentu Europejskiego i do Sejmu i Senatu. Autor nie wyjaśnia wprawdzie, jakie dlaczego jest to takie ważne, ale można się domyślać, że sugeruje, że wybory mogą spowodować niepewność u klientów biur podróży, co przełoży się na rezygnowanie z wydatków na takie cele jak zagraniczne wyjazdy, a przynajmniej wstrzymywanie decyzji o wyborze wakacji do ostatniej chwili.

Dekonsumpcja asekuracyjna a wyjazd na wakacje

W tym kontekście – pisze analityk – jeszcze raz daje o sobie znać brak dobrych i szybko osiągalnych informacji o rynku turystycznym. „Do wyrobienia sobie poglądu na (...) ewolucję rynku teoretycznie można próbować wykorzystywać różnego rodzaju sondaże i ankiety. Działania takie sprawdzają się dość dobrze w wielu dziedzinach, ale nie w turystyce. Na przykładzie wielokrotnie przywoływanych w naszych materiałach wynikach rozszerzonych sondaży dotyczących np. planów wakacyjnych Polaków, a także wielu innych można dojść do wniosku, że albo są one co najwyżej mało przydatne, albo wręcz wyprowadzają czytelnika na dalekie biznesowe manowce" - pisze Betlej.

I jako przykład podaje badanie, według którego aż dwadzieścia procent badanych ocenia, że w Polsce trudno jest obecnie o znalezienie jakiejkolwiek pracy lub wręcz, że pracy nie można znaleźć w ogóle. Dwa – cztery razy częściej niż zwolennicy PIS, a nawet Nowoczesnej, twierdzą tak zwolennicy Platformy Obywatelskiej. „Są to zapewne odpowiedzi motywowane politycznie, jako że trudno przypuszczać, że akurat zwolennicy PO są na rynku pracy w jakiś sposób dyskryminowani" - uważa ekspert.

Czy to oznacza, że sondaże są całkowicie nieprzydatne? - pyta. Nic podobnego - odpowiada. Rzecz jednak w tym, że ich wyniki powinny być „poddawane cyfrowej obróbce". Dlatego – zapowiada – Traveldata zamierza w kolejnych analizach swojego prezesa „powrócić do cyklicznego omawiania najbardziej istotnych dla branży turystycznej kwestii, jak realne wynagrodzenia, realne dochody gospodarstw domowych, nastroje konsumenckie i społeczne, konkurencyjność rynków docelowych". A także „przybliżyć nowe kwestie, jak np. dekonsumpcja asekuracyjna, czy determinanty ewolucji rynków źródłowych".

Grecja na plusie, Turcja na minusie

Posiłkując się statystykami sprzedaży wycieczek w sieci agencyjnej Wakacje.pl Betlej omawia też sytuację najpopularniejszych kierunków wyjazdów Polaków w ostatnim tygodniu. Okazuje się, że krajem, którym zainteresowanie najmocniej rosło była kolejny raz Grecja, najbardziej spadał udział Turcji.

Grecja: wzrost o 0,12 procent. Szesnasty z rzędu wzrost udziału w rynku tego kierunku. Okres po majówce z reguły jest bardzo korzystny dla Grecji, ale w lecie tego roku Grecja zyskiwała w nim udziały intensywniej niż w poprzednich sezonach, zapewne z powodu znacznego popytu odłożonego z okresu styczeń - kwiecień. Klienci biur podróży kupują chętnie wakacje w Grecji ze względu na bardzo małe ceny, „które w kolejnych tygodniach powinny już tracić na atrakcyjności".

Bułgaria: wzrost o 0,07 procent. To już ósmy tydzień wzrostu udziału w rynku po wcześniejszych dziewięciu tygodniach spadków. Bułgaria przeżywa duże zainteresowanie turystów, bo traciły je konkurencyjne wobec niej kierunki, jak Turcja i Egipt, a także hamowała nieco sprzedaż wyjazdów do Grecji. Tanie linie lotnicze przechwyciły zwiększając oferowaną liczbę miejsc w samolotach do Bułgarii przechwyciły ponad 10 procent popytu. Kierunek ten powinien być na wzrostowej fali jeszcze przez około dwa, trzy tygodnie.

Tunezja: wzrost o 0,04 procent. Dwanaście tygodni Tunezja notowała systematyczny spadek udziału w rynku, co mogło mieć związek z wyraźnie rosnącymi cenami wyjazdów do tego kraju i przyhamowaniem wzrostu popytu w Polsce B. W dwóch ostatnich tygodniach zanotowała jednak niewielki wzrost, który mógł wynikać z dość wyraźnych zniżek na wyjazdy do tego kraju.

Albania: bez zmian. Bardzo duże obniżki cen wycieczek do Albanii, rozpoczęte w drugim tygodniu czerwca zdecydowanie przyspieszyły tempo sprzedaży.

Hiszpania: spadek o 0,10 procent. Hiszpania traciła udział w rynku już trzynasty raz z rzędu, choć w wyraźnie mniejszej skali niż w tygodniach poprzednich. W następnych tygodniach prawdopodobnie będzie tracić, zwłaszcza wobec przyspieszania sprzedaży wielu kierunków konkurencyjnych.

Egipt: spadek o 0,11 procent. Jedenasty tydzień relatywnie słabej sprzedaży wycieczek do tego kraju, który w tym roku do trzeciej dekady kwietnia zdecydowanie zyskiwał na znaczeniu. Ta sytuacja ma zapewne związek z systematycznie postępującą utratą przewagi w atrakcyjności cenowej.

Turcja: spadek o 0,13 procent. Turcja już od końca marca wykazuje bardzo znaczne wahania tempa sprzedaży. Od połowy czerwca w następstwie relatywnie korzystniejszych cen nieco poprawiło się tempo sprzedaży tego kierunku, choć było ono pod presją znacznych zniżek na wyjazdy do Grecji. W najbliższym czasie sprzedaż wycieczek do Turcji może się nieco poprawiać, ale do energiczniejszego zyskiwania udziałów rynkowych Turcji powinno dojść dopiero we wrześniu.

Poprzednia
1 2 3 4
rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common