Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Najnowsze

Linie lotnicze i lotniska

Korzyści z portów przesiadkowych

Danuta Walewska 10-02-2019, ostatnia aktualizacja 10-02-2019 10:21
źródło: Adobe Stock

W 2018 roku ruch lotniczy w Polsce zwiększył się o 15 procent. Według wyliczeń Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) każde 10 procent tego wzrostu dokłada do PKB 0,5 punktu procentowego

W Europie transport lotniczy daje 7 procent PKB i 5 procent zatrudnienia. A każde 10 etatów w lotnictwie przynosi, w zależności od wyliczeń, od 2,6 (Oxford Economics) do 3 (Komisja Europejska) nowych miejsc pracy. Przy tym transport lotniczy powoduje powstawanie miejsc pracy, w dziedzinach nie związanych bezpośrednio z tą branżą: w meteorologii, budownictwie, transporcie naziemnym. Oczywiście rośnie także zatrudnienie w samym lotnictwie, ponieważ potrzebni są kontrolerzy ruchu lotniczego (o tych akurat jest najtrudniej), stewardzi, mechanicy, obsługa naziemna ruchu. Dodatkowo jeszcze każde euro wypracowane w sektorze lotniczym daje trzy euro w innych dziedzinach gospodarki (Aviation Strategy for Europe).

Polska jest dzisiaj jednym z najszybciej rosnących rynków lotniczych na świecie, w 2018 roku nasze lotniska obsłużyły 46 milionów pasażerów. Po dwucyfrowych wzrostach w największych portach w styczniu widać, że i ten rok zapowiada się rekordowo.

— Centralny Port Komunikacyjny to inwestycja, która ma głębokie uzasadnienie ekonomiczne i w długim horyzoncie zwróci się z nawiązką — przekonuje Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK. — Z modelu przesiadkowego wynikają duże korzyści dla gospodarki. Zyski czerpią nie tylko zarządcy portów i przewoźnicy, ale też setki firm zlokalizowanych w promieniu około 200 kilometrów od hubów. Dzięki planom budowy CPK Polska ma wreszcie okazję, żeby wykorzystać swoje położenie i boom w lotnictwie pasażerskim, szczególnie dynamiczne rosnący w Europie Środkowo-Wschodniej.

Jego zdaniem jest duża szansa, że CPK powstanie w planowanym terminie. Jakie jest największe zagrożenie? —Zagrożeń nie ma, ale największą trudnością jest zgranie współpracy wszystkich sektorów gospodarki, które są zaangażowane w powstawanie tej inwestycji — mówi Wild. - CPK to ogromne, kompleksowe przedsięwzięcie infrastrukturalne, które powstaje od zera. Dzięki temu mamy szansę stworzyć najbardziej optymalne rozwiązanie z perspektywy pasażera i innych użytkowników portu, unikając błędów popełnionych przez lotniska projektowane dawno temu, kiedy nikt nie wyobrażał sobie obecnej skali dynamiki rozwoju lotnictwa pasażerskiego – mówi Jacek Bartosiak, prezes CPK. – Obecnie prowadzimy prace koncepcyjne , które pomogą ustalić parametrów technicznych, wariantów lokalizacji itd. CPK, jednocześnie rekrutując fachowców z branży lotniczej, kolejowej i finansowej. W tym roku planujemy m. in. podpisać umowę z międzynarodowym doradcą strategicznym, który już ma doświadczenie w budowie i zarządzaniu portami przesiadkowymi, i zlecić wykonanie planu generalnego CPK – zapowiada.

Czytaj także: "CPK to nie tylko lotnisko".

Według wyliczeń Ministerstwa Infrastruktury powstanie Centralnego Portu Lotniczego (we wstępnych założeniach ma on kosztować 35 mld złotych i zacząć od obsługiwania 45 milionów pasażerów rocznie) dostarczy budżetowi 2,4 miliarda złotych rocznie przychodów i zwiększy PKB o 4,7 miliarda złotych. Ma tam powstać 150 tysięcy nowych miejsc pracy. A pośrednio jeszcze 110 tysięcy w sektorach gospodarki powiązanych z lotnictwem, czyli logistyce, turystyce, handlu, usługach i budownictwie. Dla porównania - paryskie lotnisko imienia Charles'a de Gaulle'a , na którym w 2018 roku odprawiły się 72 miliony pasażerów, daje pracę 195 tysiącom ludzi. Madryckie lotnisko Barajas ze swoimi 58 milionami pasażerów zatrudnia 300 tysięcy osób i przyczynia się do wzrostu hiszpańskiego PKB o 15,2 miliarda euro.

Zazwyczaj lotnicze centra przesiadkowe szybko stają się także centrami logistycznymi. Z takimi założeniami zostały zbudowane najsprawniejsze na świecie porty przesiadkowe — japoński, Kansai International, Hongkong International Airport, czy chiński Daxing International, którego otwarcie jest zaplanowane na 30 września 2019 roku. Wkrótce ruszy (ostateczny termin otwarcia to początek marca 2019 roku) nowe lotnisko w Stambule wybudowane kosztem 12 miliardów dolarów.

Przeczytaj więcej o:  CPK , lotniska , pkb , Polska , wild

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

  • brak danych
X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common