Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Najnowsze

Biura Podróży

Betlej: Oferty wakacji last minute drożeją najmocniej

Filip Frydrykiewicz 06-05-2019, ostatnia aktualizacja 06-05-2019 09:31

Od początku lutego średnia cena wakacji wzrosła w biurach podróży o 338 złotych, czyli o ponad 10 procent. To wynik stosunkowo małej ilości wyjazdów na rynku. Touroperatorzy walczą o rentowność – pisze ekspert

Sprzedaż wycieczek w biurach podróży w ostatnich trzech tygodniach z powodów kalendarzowych (tygodnie przed- i poświąteczny oraz majówkowy) była bardzo słaba, prawdopodobnie około jednej trzeciej poniżej średniej z kilku tygodni wcześniejszych – ocenia prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej. Tym stwierdzeniem rozpoczyna cotygodniową analizę. Jak dodaje, lepszym sprawdzianem koniunktury będzie sprzedaż w tygodniu zaczynającym się 6 maja, bo będzie przebiegać już w atmosferze nieco lepszych nastrojów konsumenckich związanych z zakończeniem niepewności wywołanej bezterminowym strajkiem nauczycieli. To powód do poprawy, która może być jeszcze dodatkowo wsparta odłożonym popytem z okresu minionych trzech tygodni.

Czytaj też: "Betlej: Strajki nauczycieli popsuły nastroje konsumentów".

Ekspert stara się wysnuć jakieś wnioski, co do możliwego przebiegu sprzedaży w najbliższych tygodniach, na podstawie badań nastrojów konsumentów z kwietnia w ostatnich czterech latach (2016-2019). Wyraźnie najlepiej sprawdzały się poglądy respondentów najmłodszych (do 24 lat) - pisze. To jednak wiadomość niekorzystna, gdyż właśnie ostatnio w tej grupie poziom optymizmu konsumenckiego istotnie osłabł.

Jeśli wziąć natomiast pod uwagę wykształcenie respondentów, „nie ma wyraźnych liderów poza rokiem 2016, w którym najlepiej sprawdziły się oceny grup z wykształceniem podstawowym, gimnazjalnym i zawodowym".

Według kryterium miejsca zamieszkania największym optymizmem wyróżniali się mieszkańcy wsi i mniejszych miejscowości, stanowiący istotną część klientów w czasach umasowienia turystyki wyjazdowej – ocenia Betlej. Ale dodaje, że „obecnie grupa ta generuje sygnał umiarkowanie negatywny, zmalała bowiem jej przewaga optymizmu społecznego i konsumenckiego na tle pozostałych respondentów, a w zakresie wskaźników wyprzedzających nawet prawie zanikła. Pozostałe kategorie generują sygnały neutralne (np. skład rodziny) lub umiarkowanie negatywne (np. zainteresowanie sytuacja polityczną)".

Z tej przewagi negatywnych czynników wynika, że ewentualna poprawa nastrojów może być za słaba, żeby sprzedaż w biurach podróży wyraźnie się poprawiła – konstatuje ekspert. I ciągnąc ten wątek dodaje, że łatwo przeszacować potencjalny popyt na wycieczki, nawet w obliczu wzrostu dochodów gospodarstw domowych spowodowanego inicjatywami socjalnymi rządu.

Po pierwsze rentowność

Jak dalej stwierdza, ten wstęp służył zwróceniu uwagi na pułapki, jakie czyhają na kogoś kto próbuje ocenić popyt na wycieczki zbyt optymistycznie. Przestrzega touroperatorów przed zwiększaniem oferowanej liczby ofert, bo „obecny sezon może przynieść wiele niespodziewanych zwrotów sytuacji".

...
Poprzednia
1 2 3 4 5

Przeczytaj więcej o:  biuro podróży , Coral Travel , Exim Tours , Grecos , Itaka , neckermann , Net Holiday , rainbow , Sun & Fun , TravelData , TUI Poland

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

  • brak danych
X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common