Partner strategiczny:
Tutaj jesteś: rp.pl » Turystyka » Najnowsze

Biura Podróży

Na podróże warto wydać każde pieniądze

Filip Frydrykiewicz 27-06-2019, ostatnia aktualizacja 27-06-2019 07:41
Mariusz Jańczuk: Podróże uczą pokory i tolerancji
Mariusz Jańczuk: Podróże uczą pokory i tolerancji
źródło: materiały prasowe

Czego uczą podróże? Co jest niezbędne do prowadzenia biznesu turystycznego? Czy teraz łatwiej organizować wycieczki niż dawniej? - prezes biura podróży Itaka, Mariusz Jańczuk, dzieli się refleksjami z 30 lat pracy touroperatora

Czego uczą podróże?

Pokory, cierpliwości, tego, że nie ma brzydkich miejsc – wszędzie na świecie można odkryć jakieś piękno, jeśli nie w krajobrazie, to w przyrodzie czy w historii.

Podróże uczą tolerancji dla odmienności. Kiedyś, podobnie jak wielu Polaków wyjeżdżających za granicę, oceniałem kraje przez pryzmat naszej rzeczywistości, nie myśląc, że ich mieszkańcy wyrośli w odmiennej kulturze, że mają inne przyzwyczajenia i punkty odniesienia. Fantastycznie jest wyjść czasem z własnych mazowieckich butów i popatrzeć na tych ludzi z innej perspektywy. To są te wielkie rzeczy, których uczą podróże.

Wielu Polaków potrafi zrozumieć i docenić odmienność, ale nadal spora część patrzy na odwiedzane miejsca przez pryzmat własnych doświadczeń, a to błąd. Na przykład jadą do wspaniałego kraju, jakim jest Madagaskar, i narzekają na stan dróg. To prawda, drogi są tam fatalne, ale za to przyroda jest fantastyczna, a ludzie mimo że biedni, są dużo szczęśliwsi niż my, potrafią się cieszyć małymi rzeczami. Na takich aspektach warto się koncentrować.

A czego uczy prowadzenie biznesu turystycznego?

Tego, że nic nie jest stałe, czy dane raz na zawsze. Na przestrzeni ostatnich 30 lat działalności Itaki branża turystyczna przeszła kompletną przemianę. Nie da się prowadzić biznesu w tym sektorze nie będąc otwartym na nowości, także technologiczne. Nowoczesne rozwiązania pożerają touroperatorów działających w klasyczny sposób. Właściwie jedynym krajem, w którym tradycyjne biura podróży jeszcze istnieją, są Niemcy. W pozostałych duża część biznesu przenosi się do internetu. Klienci kupują pakiety dynamiczne (oferty składane według konkretnych wytycznych turysty, tworzone z usług dostępnych w momencie wyszukiwania – red.) lub pojedyncze świadczenia.

Inaczej niż kiedyś współpracuje się także z partnerami. Wcześniej linie lotnicze cieszyły się, że w ogóle chcemy złożyć u nich zamówienie, dziś popyt na przeloty jest tak duży, że przewoźnicy nie są w stanie obsłużyć wszystkich touroperatorów. Pomijam już obecne turbulencje wynikające z uziemienia boeingów 737 Max. Biura podróży borykają się też z brakiem slotów na lotniskach (przedział czasowy, w którym samolot może wystartować, wylądować, lub przelecieć nad daną przestrzenią powietrzną. – red.), a ostatnio choćby z próbą zamknięcia przed nami Lotniska Chopina w Warszawie (prezes tego portu Mariusz Szpikowski zapowiedział, że na tym lotnisku jest za ciasno i namawia tanie linie i linie czarterowe do przeniesienia się do Radomia – red.).

Wspomniał pan o technicznych i technologicznych zmianach w otoczeniu biznesu turystycznego. Czy zmieniają się też klienci biur podróży? Mają inne potrzeby i oczekiwania niż ci sprzed kilkudziesięciu czy kilkunastu lat?

Polacy chcą wypoczywać na plaży, nad ciepłym morzem, korzystać z hotelowego all inclusive, niewiele oglądać i cieszyć się przyjemnymi chwilami. Ja to rozumiem i dlatego ułatwiamy im to. Ale istnieje też spora grupa ludzi, którzy mają inne potrzeby. Urlop wolą spędzić aktywnie, łączyć relaks ze zwiedzaniem. Oczekiwania bardzo się zmieniły – kiedyś wyznacznikiem jakości hotelu była szklana winda i fontanna, teraz w modzie są niewielkie obiekty z bungalowami, a nie z korytarzami ciągnącymi się kilometrami, trawa zamiast betonowych chodników.

Itaka stara się kreować trendy i pokazywać klientom nowe rzeczy, a przez to nakłaniać ich do innego stylu wypoczywania. Przykładem innowacyjnych produktów może być Madagaskar – będąc tam, trudno się zamknąć w hotelu i nie wyjść na zewnątrz. Wprowadzając taki produkt do sprzedaży, zmieniamy oczekiwanie klienta w stosunku do kierunku, sposobu spędzania wakacji. To oczywiście wiąże się z olbrzymimi inwestycjami, bo wypromowanie takich miejsc kosztuje miliony. Zawsze w pierwszym sezonie liczymy się z tymi wydatkami. Ale choć moglibyśmy się skupić na trzech najpopularniejszych kierunkach, robić tylko Grecję, Turcję i Hiszpanię, wolimy tworzyć wyjazdy w innym stylu i edukować klientów.

Jeśli sięgnie pan pamięcią wstecz, kiedy łatwiej się prowadziło biznes turystyczny – dawniej czy dzisiaj?

Zdecydowanie dawniej. Rynek był inny, konkurencja mniejsza, dużo prościej pozyskiwało się kontrakty samolotowe, dziś to naprawdę bardzo trudne. Postawię śmiałą może tezę, że za pięć lat, kiedy na rynku zostanie dwóch, najwyżej trzech dużych touroperatorów, nie pozostanie im nic innego, jak uruchomić własne linie lotnicze. Przy obecnej podaży samolotów, żaden z nich nie będzie mógł zaplanować takiej wielkości sprzedaży, jakiej by sobie życzył.

Poprzednia
1 2 3

Przeczytaj więcej o:  biuro podróży , Itaka

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Notowania walut

  • brak danych
X-Trade Brokers SA

TV.RP.PL

common