Kraków i Małopolska znowu oblegane przez turystów. Szczególnie zagranicznych

Małopolska notuje spektakularne odbicie w ruchu turystycznym, szczególnie jeśli chodzi o gości z zagranicy. W porównaniu z lipcem zeszłego roku ich liczba wzrosła o 150 procent – pokazują dane teleinformatyczne zebrane dzięki logowaniu się smartfonów.

Publikacja: 09.08.2023 12:50

Turyśta zagraniczny zostawiał średnio w zeszłym roku 1810 złotych

Turyśta zagraniczny zostawiał średnio w zeszłym roku 1810 złotych

Foto: Filip Frydrykiewicz

Opowiadali o tym przedstawiciele władz regionu podczas dzisiejszej konferencji „Półmetek wakacji w Krakowie i Małopolsce!”. W spotkaniu uczestniczyli Iwona Gibas, członek zarządu województwa małopolskiego, Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport i Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.

Czytaj więcej

Bezpiecznie, jak w Polsce. Turyści nie boją się tu kradzieży lub napaści

Turysta zagraniczny z większym budżetem

W lipcu 2022 r. odwiedziło region prawie 66 tysięcy turystów zagranicznych, a w lipcu 2023 r. ich liczba wyniosła 165 tysięcy – podaje w relacji z wydarzenia Małopolska Organizacja Turystyczna.

Nastąpił też znaczący wzrost liczby turystów zagranicznych w stosunku od czerwca tego roku, o prawie 94 procent.

Najczęściej odwiedzają Małopolskę turyści z Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Słowacji, Izraela i Włoch. Rośnie też ruch z krajów arabskich.

W lipcu turyści zagraniczni spędzali w Małopolsce 3-4 dni (ponad 70 tys. osób), ale także decydowali się na dłuższe pobyty – 5-8 dni (prawie 50 tys.). Niecała jedna trzecia (ponad 56,5 tys.) zdecydowała się na jednodniowe odwiedziny.

Władze regionu odnotowały też wzrost przyjazdów turystów krajowych w Małopolsce – o prawie 27 procent w stosunku do czerwca. Najczęściej byli to mieszkańcy województw śląskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego i łódzkiego.

Turyści krajowi najczęściej spędzali jeden dzień w Małopolsce (prawie milion osób). Duży odsetek wybierał też dłuższe pobyty 5-8 dni (prawie 650 tys.), a nawet 9-15 dni (prawie 500 tys.).

Przeważająca większość turystów nocuje w Małopolsce i płaci tu za usługi. Z zeszłorocznych badań wynika, że średnio turysta zagraniczny zostawia 1810 złotych, a krajowy 539 złotych. W 2022 roku wpływy Małopolski z turystyki wyniosły nieco ponad 11 miliardów złotych. W tym roku władze regionu szacują, że będzie to więcej niż w rekordowym 2019 roku, kiedy wyniosły 15 miliardów złotych.

Ponadto kwitnie ruch turystyczny po Małopolsce wśród mieszkańców Krakowa i Małopolski, w czerwcu i lipcu zanotowano ponad milion turystów wewnętrznych” - zauważa MOT w komunikacie.

Jedno lotnisko - 150 kierunków

Statystyki krakowskiego lotniska pokazują skalę i dynamikę odbudowującego się ruchu lotniczego na krakowskim lotnisku. Krakowskie lotnisko półmetek wakacji zamknęło wynikiem 5,29 miliona obsłużonych pasażerów. To w dotychczasowej historii Kraków Airport najlepszy wynik. W lipcu z usług Kraków Airport skorzystało prawie 919 tysięcy pasażerów, czyli o 17 procent więcej niż w lipcu 2019 roku i o 23 procent więcej niż w lipcu 2022 roku.

Z Krakowa można polecieć do 150 miejsc w 33 krajach w ramach siatki połączeń regularnych. Latają z tego portu 23 linie lotnicze, w tym nowe od tego roku, jak Turkish Airlines, Sun Express, Air Dolomiti, Air Serbia i Pegasus Airlines.

Wśród najchętniej wybieranych kierunków wakacyjnych są Antalya, Rodos, Malaga, Warna, Zadar, Dubaj, Nicea, Malta, Katania i Agadir.

Czytaj więcej

Konkurs na nowego najemcę "Samotni". Wielkie emocje wokół popularnego schroniska

Promocja, sport i kultura dźwignią turystyki

Do sukcesu Krakowa i Małopolski przyczyniły się, zdaniem MOT, prowadzona przez nią już od 2021 roku za granicą (Niemcy, Skandynawia, Stany Zjednoczone) i w kraju kampania reklamowa „Małopolska – cel podróży”. Działania promocyjne prowadzone są w internecie i prasie branżowej, skupione są też na „działaniach ambientowych oraz realizacji misji dla małopolskich przedsiębiorców turystycznych”.

24 kwietnia 2023 roku na rynku brytyjskim, niemieckim i austriackim ruszyła kampania w internecie, która wykorzystuje „najnowsze produkty i narzędzia marketingu”. W jej ramach przygotowano spoty i banery pokazujące bogactwo oferty turystycznej Małopolski i Krakowa. Kampania potrwa do 31 października, zakłada dotarcie do ponad 15 milionów osób.

W tym roku realizowana jest również kampania promująca potencjał Krakowa i Małopolski jako miejsca do organizowania międzynarodowych spotkań biznesowych.

Od 1 maja do końca listopada pokazywane są w TVP, Polsacie i TVN spoty przedstawiające walory turystyczne Małopolski i Krakowa. Tę akcję wzmacniają działania marketingowe w internecie - w mediach społecznościowych i w serwisie vod/player, gdzie zaplanowano minimum milion emisji spotów.

Małopolska i Kraków są też bohaterami 17 programów „Pytanie na śniadanie” (TVP), „MasterChef – wielkie grillowanie”, „MasterChef”, „Polska na weekend”, „Dzień dobry TVN” i „Dzień dobry Wakacje” (TVN).

Dodatkowo w czerwcu i lipcu miała miejsce kampania „Daj się ugościć. Odwiedź Kraków. Odkryj Małopolskę” na antenie RMF FM. Z różnych stron kraju przyjechały do Małopolski cztery pociągi z gwiazdami polskiej muzyki, sportowcami, influencerami, kucharzami i zwykłymi Polakami, którzy bilety na przejazd zdobyli w konkursie organizowanym w radiu.

Czytaj więcej

Hotelarze: Turystów o jedną trzecią mniej niż przed rokiem. Ceny w dół

Jak zaznacza MOT, „Małopolska – cel podróży” finansowana jest w całości przez Unię Europejską (Regionalny Program Operacyjny Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020). Budżet tej kampanii to 24 mln złotych.

Wydarzeniem, które przyciągnęło turystów były też niedawne III Igrzyska Europejskie, w których wzięło udział ponad 7 tysięcy zawodników z 50 krajów i bogaty program kulturalny regionu (we wrześniu obchodzona będzie hucznie 45. rocznica wpisania krakowskiego Starego Miasta na listę światowego dziedzictwa UNESCO).

Opowiadali o tym przedstawiciele władz regionu podczas dzisiejszej konferencji „Półmetek wakacji w Krakowie i Małopolsce!”. W spotkaniu uczestniczyli Iwona Gibas, członek zarządu województwa małopolskiego, Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport i Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.

Turysta zagraniczny z większym budżetem

Pozostało 95% artykułu
Popularne Trendy
Europa odzyskuje turystyczną moc przyciągania. Magnesem igrzyska i piłka nożna
Popularne Trendy
Znamy nowy skład Rady Polskiej Organizacji Turystycznej. Dużo znanych polityków
Popularne Trendy
Milion turystów na Kubie. Kraj w kryzysie ratują głównie goście z Rosji
Popularne Trendy
Chorwacja: Przestawiamy turystykę na zrównoważone tory. Celem - wysoka jakość
Popularne Trendy
Konstelacje dobrych miejsc, czyli o turystyce zrównoważonej w Kujawsko-Pomorskiem