Nowa atrakcja turystyczna otwarta. „Świętokrzyskie czaruje, Świętokrzyskie wymiata”

Lot na miotle nad Świętokrzyskiem, film o regionie w 3D, ścieżka edukacyjna z wiedźmami, duchami magnatów, diabłem Kakiem i łożem madejowym – to tylko niektóre atrakcje nowo otwartego w Świętokrzyskiem Parku Legend.

Publikacja: 19.09.2023 03:10

Na ekranach przed oczami zwiedzających przewijają się postaci z historii i z baśni. Widz ma odnieść

Na ekranach przed oczami zwiedzających przewijają się postaci z historii i z baśni. Widz ma odnieść wrażenie, że jest bardzo blisko, między nimi

Foto: Filip Frydrykiewicz

Park jest największą otwieraną w tym roku w kraju inwestycją turystyczną. Kosztem 21 milionów złotych w Nowej Słupi, znanej dotąd z muzeum archeologicznego i dymarek, stanął nowoczesny obiekt o powierzchni 1,8 tysiąca metrów kwadratowych. Inwestorem była instytucja kultury, powołana przez samorząd gminy i Regionalną Organizację Turystyczną Województwa Świętokrzyskiego (ROTŚW), zrzeszającą prawie 200 działających w regionie samorządów, firm i uczelni. Instytucja Kultury Park Dziedzictwa Gór Świętokrzyskich „Łysa Góra”, bo tak brzmi jej pełna nazwa, pozyskała na realizację swojego pomysłu 17 milionów złotych z Unii Europejskiej. 3 miliony od samorządu wojewódzkiego i milion ze środków ROTŚW.

Czytaj więcej

„Świętokrzyskie czaruje” coraz nowocześniej, a teraz też w sposób zrównoważony

Moc legend i baśni

- Od lat Świętokrzyskie promuje się w turystyce hasłem „Świętokrzyskie czaruje”, w nawiązaniu do legend tego regionu, opowieści o magii i sabatach czarownic. Teraz stawiamy kropkę nad i i dodajemy do tych niematerialnych opowieści i coś bardzo namacalnego. Miejsce, w którym można poznać dziedzictwo tego regionu, bogatego w legendy i baśnie – wyjaśnia ideę Parku Legend dyrektor ROTŚW i zarazem dyrektor obiektu, Małgorzata Wilk-Grzywna.

- Świętokrzyskie było dwa tysiące lat temu centrum hutnictwa żelaza w Europie, poza limesem imperium rzymskiego. Nic dziwnego, że ogień, dymy na wzgórzach, przemienianie ziemi w metal, budziło w ówczesnych ludziach lęk i zdziwienie. Z czasem to miejsce związane z pogańskimi wierzeniami stało się dla odmiany silnym ośrodkiem chrześcijańskim z klasztorem benedyktynów na Świętym Krzyżu. Z tego brały się opowieści, legendy i mity, które krążą do dzisiaj – dodaje Piotr Sepioło, zastępca dyrektora ROTŚW i świętokrzyski przewodnik.

W Parku Legend z pomocą nowoczesnej techniki multimedialnej zwiedzający, prowadzeni głosem Pielgrzyma i a czasem Wiedźmy, poznają część z nich, jak na przykład legendę o zbóju Kaku, o zbóju Madeju i jego łożu, o zlotach czarownic, o sprowadzeniu relikwii Krzyża Świętego (od czego wzięła się nazwa Świętokrzyskiego), o kamiennym pielgrzymie, o dwóch pięknych siostrach i o Hannie Krępiance.

Zwiedzający najpierw przechodzą tak zwaną ścieżkę edukacyjną, później mogą poznawać Świętokrzyskie w zabawach i grach edukacyjnych, obejrzeć film o regionie i jego niezwykłej atmosferze, zrealizowany w technice 3D, a na koniec dzięki ruchomym fotelom i okularom przenoszącym do rzeczywistości wirtualnej, przelecieć niczym na miotle nad najważniejszymi miejscami regionu.

Najlepszy prezent na 20-lecie

Chociaż uroczyste otwarcie Parku Legend odbyło się w sobotę, 16 września, obiekt już od miesiąca przyjmuje gości. Odwiedziło go w tym czasie prawie 10 tysięcy ludzi. Rezerwacje na kolejne tygodnie wskazują, że określenie „perełka turystyczna”, jakim obdarzano go w przemowach podczas inauguracji, nie jest przesadzone.

Oficjalną inaugurację Parku Legend, połączoną z obchodami 20-lecia ROTŚW, oprawiono w widowisko z występem satyryków Marcina Dańca i wcielającego się w słynną postać Genowefy Pigwy Stana Tutaja, a także koncertem Mateusza Mijala i zespołu Piersi. Atrybutem imprezy odbywającej się w przylegającym do Parku Legend amfiteatrze, pod hasłem „Świętokrzyskie wymiata” były miotły, które otrzymywali wszyscy goście.

Na otwarcie przybyły władze województwa, samorządów lokalnych, członkowie ROTWŚ, mieszkańcy, a także przedstawiciele innych regionalnych organizacji turystycznych z Polski. – Serdecznie gratuluję unikatowej w skali kraju atrakcji turystycznej – mówił podczas uroczystości prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke. To obiekt, jakiego życzyłyby sobie inne regiony. Element przemyślanej i konsekwentnie realizowanej strategii promocji regionu. Najlepszy prezent na 20-lecie regionalna organizacja sprawiła sobie sama.

Czytaj więcej

Polska Organizacja Turystyczna: Czekamy na turystów z Chin, będą zadowoleni

Inwestycja napotykała trudności – nie ukrywał burmistrz Nowej Słupi Andrzej Gąsior. – Udało się ją dokończyć, bo mieliśmy szczęście do dobrych ludzi – wykonawców, projektantów, pracowników regionalnej organizacji turystycznej z panią dyrektor, która wie, co to turystyka i co to biznes, na czele – mówił.

Prezes ROTWŚ Marcin Piętak przypomniał najważniejsze akcje i wydarzenia promocyjne podejmowane przez organizację przez 20 lat. Prowadzenie kampanii promocyjnej szlaku Green Velo, kampania „Świętokrzyskie czaruje, wpadnij na weekend”, współpraca z telewizją przy serialu „Ojciec Mateusz”, zainwestowanie w kino 3D w formie unikatowej mobilnej kapsuły, a ostatnio powołanie Convention Bureau do obsługi przemysłu spotkań.

Filip Frydrykiewicz

Filip Frydrykiewicz

Filip Frydrykiewicz

Filip Frydrykiewicz

Filip Frydrykiewicz

Otwarciu Parku Legend towarzyszyły obchody 20-lecia regionalnej organizacji turystycznej. Na scenę w

Otwarciu Parku Legend towarzyszyły obchody 20-lecia regionalnej organizacji turystycznej. Na scenę wyszedł prawie cały jej zespół. Panie przebrały się w stroje czarodziejek, a Piotr Sepioło przywdział habit pielgrzyma

Filip Frydrykiewicz

Park jest największą otwieraną w tym roku w kraju inwestycją turystyczną. Kosztem 21 milionów złotych w Nowej Słupi, znanej dotąd z muzeum archeologicznego i dymarek, stanął nowoczesny obiekt o powierzchni 1,8 tysiąca metrów kwadratowych. Inwestorem była instytucja kultury, powołana przez samorząd gminy i Regionalną Organizację Turystyczną Województwa Świętokrzyskiego (ROTŚW), zrzeszającą prawie 200 działających w regionie samorządów, firm i uczelni. Instytucja Kultury Park Dziedzictwa Gór Świętokrzyskich „Łysa Góra”, bo tak brzmi jej pełna nazwa, pozyskała na realizację swojego pomysłu 17 milionów złotych z Unii Europejskiej. 3 miliony od samorządu wojewódzkiego i milion ze środków ROTŚW.

Pozostało 87% artykułu
Popularne Trendy
Europa odzyskuje turystyczną moc przyciągania. Magnesem igrzyska i piłka nożna
Popularne Trendy
Znamy nowy skład Rady Polskiej Organizacji Turystycznej. Dużo znanych polityków
Popularne Trendy
Milion turystów na Kubie. Kraj w kryzysie ratują głównie goście z Rosji
Popularne Trendy
Chorwacja: Przestawiamy turystykę na zrównoważone tory. Celem - wysoka jakość
Popularne Trendy
Konstelacje dobrych miejsc, czyli o turystyce zrównoważonej w Kujawsko-Pomorskiem