Upały nie przeszkadzają TUI zarabiać

O 6,3 procent wzrosły obroty Grupy TUI, a liczba rezerwacji zwiększyła się o 4 procent, wynika z podsumowania pierwszych trzech kwartałów bieżącego roku finansowego. W Polsce koncern zdobywa coraz większy udział w rynku

Publikacja: 10.08.2018 07:12

Upały nie przeszkadzają TUI zarabiać

Foto: materiały prasowe

Grupa TUI podsumowała trzeci kwartał roku obrotowego, który trwa od 1 października 2017 do 30 września 2018 roku. Obroty koncernu wzrosły o 6,3 procent, do 11,83 miliarda euro, a zysk operacyjny (EBITA) zwiększył się do 65 milionów euro (+57,7 miliona euro). Prezes Fritz Joussen przewiduje, że na koniec roku ten wskaźnik będzie wyższy o 10 procent wobec okresu rozliczeniowego 2016/2017.

W trzecim kwartale obrót zwiększył się o 5 procent, do 5 miliardów euro, zysk operacyjny liczony na podstawie stałych kursów walut z wyłączeniem efektu świąt wielkanocnych wyniósł 227 milionów euro i był o 2,4 procent większy rok do roku. Po uwzględnieniu fluktuacji walut i Wielkanocy jest to 193,4 miliona euro (mniej o 12,7 procent).

W segmencie hoteli własnych zysk operacyjny wyniósł 86 milionów euro (rok temu było to 77,7 miliona euro). Średnia cena za łóżko to 59 euro, czyli tak samo jak przed rokiem, a średnie obłożenie to 80 procent wobec 75 procent rok wcześniej.

W wypadku rejsów wycieczkowych EBITA wyniosła 90,9 miliona euro (wzrost o 35,5 procent), średnia cena za dzień dla TUI Cruises to 200 euro (183 euro przed rokiem), dla Marella Cruises 138 funtów (przed rokiem 126 funtów), dla Hapag-Lloyd Cruises 571 euro (przed rokiem 562 euro). Przeciętne obłożenie dla wymienionych marek wyniosło odpowiednio 99, 100 i 76 procent.

Grupa zdołała też poprawić wynik w obsłudze turystów w wakacyjnych kierunkach. Chodzi o spółkę TUI Destination Experiences z siedzibą na Majorce. W trzecim kwartale liczba klientów wzrosła o 8 procent, a zysk operacyjny wzrósł o 14,2 procent,do 15,3 miliona euro.

Analiza wyników dla rynków źródłowych pokazuje też zwiększenie liczby klientów o 4,4 procent, a obrotów o 4,7 procent (4,41 miliarda euro). W regionie centralnym (Niemcy, Austria, Szwajcaria, Polska) ten pierwszy wskaźnik powiększył się o 5 procent, w raporcie firma podkreśla, że TUI zdobywa w Polsce coraz większe udziały w rynku. Wynik dla regionu został jednak obciążony przez odwołane loty i negatywny wpływ efektu Wielkanocny. EBITA wyniosła 35,4 miliony euro i jest o 44,5 procent większa rok do roku.

W koncernie najlepiej sprzedają się wyjazdy do Hiszpanii, dużo wzrósł popyt na wycieczki do Turcji, Egiptu, Tunezji i Grecji, a także na Cypr, do Chorwacji i Bułgarii.

– Branża turystyczna pieniądze zarabia dopiero w czwartym kwartale. Podobnie jak w zeszłym roku, nasz zysk operacyjny jest już dodatni po dziewięciu miesiącach. W całym roku oczekujemy dwucyfrowego wzrostu wyniku finansowego koncernu – mówi Joussen.

Dodaje, że dzięki zmianie strategii w 2014 roku i skupieniu się na własnych markach hotelowych i rejsach wycieczkowych udało się zniwelować efekt sezonowości. Ten model biznesowy pozwala też firmie uniezależnić się od czynników zewnętrznych – firma nie odczuwa negatywnych konsekwencji upałów w Europie Północnej. Przypomnijmy, wielu touroperatorów narzeka, że z powodu pięknej pogody mieszkańcy Niemiec czy Wielkiej Brytanii ociągają się z decyzjami o zakupie wycieczek za granicę.

Grupa TUI podsumowała trzeci kwartał roku obrotowego, który trwa od 1 października 2017 do 30 września 2018 roku. Obroty koncernu wzrosły o 6,3 procent, do 11,83 miliarda euro, a zysk operacyjny (EBITA) zwiększył się do 65 milionów euro (+57,7 miliona euro). Prezes Fritz Joussen przewiduje, że na koniec roku ten wskaźnik będzie wyższy o 10 procent wobec okresu rozliczeniowego 2016/2017.

W trzecim kwartale obrót zwiększył się o 5 procent, do 5 miliardów euro, zysk operacyjny liczony na podstawie stałych kursów walut z wyłączeniem efektu świąt wielkanocnych wyniósł 227 milionów euro i był o 2,4 procent większy rok do roku. Po uwzględnieniu fluktuacji walut i Wielkanocy jest to 193,4 miliona euro (mniej o 12,7 procent).

Biura Podróży
Jedno z największych europejskich biur podróży sprzedane za 1 euro
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biura Podróży
Mistrzyni olimpijska ambasadorką turystyki aktwnej w Itace
Biura Podróży
Rekordowa sprzedaż eSky. „Zawdzięczamy ją pakietom dynamicznym”
Biura Podróży
Z Eximem na Tahiti i Bora Bora – nowość w ofercie touroperatora
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biura Podróży
Spór Itaki z Wakacje.pl: Kiedy integracja systemów rezerwacyjnych?