Upały nie przeszkadzają TUI zarabiać

materiały prasowe

O 6,3 procent wzrosły obroty Grupy TUI, a liczba rezerwacji zwiększyła się o 4 procent, wynika z podsumowania pierwszych trzech kwartałów bieżącego roku finansowego. W Polsce koncern zdobywa coraz większy udział w rynku

Grupa TUI podsumowała trzeci kwartał roku obrotowego, który trwa od 1 października 2017 do 30 września 2018 roku. Obroty koncernu wzrosły o 6,3 procent, do 11,83 miliarda euro, a zysk operacyjny (EBITA) zwiększył się do 65 milionów euro (+57,7 miliona euro). Prezes Fritz Joussen przewiduje, że na koniec roku ten wskaźnik będzie wyższy o 10 procent wobec okresu rozliczeniowego 2016/2017.

W trzecim kwartale obrót zwiększył się o 5 procent, do 5 miliardów euro, zysk operacyjny liczony na podstawie stałych kursów walut z wyłączeniem efektu świąt wielkanocnych wyniósł 227 milionów euro i był o 2,4 procent większy rok do roku. Po uwzględnieniu fluktuacji walut i Wielkanocy jest to 193,4 miliona euro (mniej o 12,7 procent).

W segmencie hoteli własnych zysk operacyjny wyniósł 86 milionów euro (rok temu było to 77,7 miliona euro). Średnia cena za łóżko to 59 euro, czyli tak samo jak przed rokiem, a średnie obłożenie to 80 procent wobec 75 procent rok wcześniej.

W wypadku rejsów wycieczkowych EBITA wyniosła 90,9 miliona euro (wzrost o 35,5 procent), średnia cena za dzień dla TUI Cruises to 200 euro (183 euro przed rokiem), dla Marella Cruises 138 funtów (przed rokiem 126 funtów), dla Hapag-Lloyd Cruises 571 euro (przed rokiem 562 euro). Przeciętne obłożenie dla wymienionych marek wyniosło odpowiednio 99, 100 i 76 procent.

Grupa zdołała też poprawić wynik w obsłudze turystów w wakacyjnych kierunkach. Chodzi o spółkę TUI Destination Experiences z siedzibą na Majorce. W trzecim kwartale liczba klientów wzrosła o 8 procent, a zysk operacyjny wzrósł o 14,2 procent,do 15,3 miliona euro.

Analiza wyników dla rynków źródłowych pokazuje też zwiększenie liczby klientów o 4,4 procent, a obrotów o 4,7 procent (4,41 miliarda euro). W regionie centralnym (Niemcy, Austria, Szwajcaria, Polska) ten pierwszy wskaźnik powiększył się o 5 procent, w raporcie firma podkreśla, że TUI zdobywa w Polsce coraz większe udziały w rynku. Wynik dla regionu został jednak obciążony przez odwołane loty i negatywny wpływ efektu Wielkanocny. EBITA wyniosła 35,4 miliony euro i jest o 44,5 procent większa rok do roku.

W koncernie najlepiej sprzedają się wyjazdy do Hiszpanii, dużo wzrósł popyt na wycieczki do Turcji, Egiptu, Tunezji i Grecji, a także na Cypr, do Chorwacji i Bułgarii.

– Branża turystyczna pieniądze zarabia dopiero w czwartym kwartale. Podobnie jak w zeszłym roku, nasz zysk operacyjny jest już dodatni po dziewięciu miesiącach. W całym roku oczekujemy dwucyfrowego wzrostu wyniku finansowego koncernu – mówi Joussen.

Dodaje, że dzięki zmianie strategii w 2014 roku i skupieniu się na własnych markach hotelowych i rejsach wycieczkowych udało się zniwelować efekt sezonowości. Ten model biznesowy pozwala też firmie uniezależnić się od czynników zewnętrznych – firma nie odczuwa negatywnych konsekwencji upałów w Europie Północnej. Przypomnijmy, wielu touroperatorów narzeka, że z powodu pięknej pogody mieszkańcy Niemiec czy Wielkiej Brytanii ociągają się z decyzjami o zakupie wycieczek za granicę.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Esky.pl walczy o powrót 5 tysięcy klientów z zagranicy

Internetowy sprzedawca biletów lotniczych próbuje ściągnąć do kraju klientów, którzy kupili u niego bilety ...

Vienna House z nowym hotelem na Mokotowie

Około 22 miliony euro będzie kosztować nowy hotel sieci Vienna House na warszawskim Mokotowie. ...

LOT zawiezie turystów w niedzielę do Bułgarii

9 czerwca przyszłego roku LOT otworzy połączenie z Warszawy do Warny. Będzie to druga ...

Będą nowe, osłonięte, kanapy na Skrzyczne

Rusza zasadnicza część modernizacji dolnego odcinka kolei linowej na Skrzyczne, najwyższej góry Beskidu Śląskiego. ...

Bilety Polregio na platformie e-podróżnik.pl

Teroplan, twórca ogólnopolskiej wyszukiwarki e-podróżnik.pl, i Przewozy Regionalne, właściciel kolejowej marki Polregio, podpisali umowę ...

Kvarko inwestuje w sztuczną inteligencję

Kvarko zainwestował 1,2 mln złotych w spółkę Hotel Application, która pracuje nad pierwszym na ...