W biurach podróży są już pierwsze rezerwacje na 2019 rok

PZOT

Prawie o 30 procent wzrosła sprzedaż wakacji czarterowych w biurach podróży w ostatnim tygodniu – podaje Polski Związek Organizatorów Turystyki. To mocne odbicie po tygodniach słabszych wyników

Wręcz sensacyjną informację przynosi najnowszy cotygodniowy raport Polskiego Związku organizatorów Turystyki o sprzedaży wyjazdów w biurach podróży. Sprzedaż wzrosła rok do roku o dawno niewidziana wartość 26,5 procent. W tym wycieczek lotniczych, których udział w całej sprzedaży wyniósł ponad 94 procent, o 29,5 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

W efekcie pierwszy raz od miesięcy udało się zahamować spadek skumulowanej nadwyżki osiągniętej przez biura podróży w pierwszym okresie sprzedaży tego sezonu nad wynikami zeszłorocznymi. Skumulowana nadwyżka podniosła się z 18,3 procent do 18,5 procent, a w wypadku imprez lotniczych z 21,48 do 21,7 procent.

To była dobra wiadomość. Zła jest taka, że wzrost odbywał się kosztem cen, które kolejny tydzień spadały. Na szczęście dla touroperatorów nie jakoś gwałtownie, chociaż konsekwentnie. Najwięcej traciły Tirana – 7,8 procent, do średniej ceny 1947 złotych. Poszkodowane były też dwa kierunki bułgarskie – Warna taniała o 5,9 procent, do 1775 złotych, a Burgas o 5,5 procent, do 1800 złotych. Cena wakacji w Antalyi spadła o 5,3 procent, do 2372 złotych.

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Źródło wykresów: PZOT

Najpopularniejsze kraje wybierane przez klientów biur podróży na ostatnie tygodnie wakacji to: Grecja, Turcja, Hiszpania (powrót na trzecie miejsce, za wypchniętą na czwarte Bułgarię), Bułgaria, Albania (skok z szóstej pozycji), Włochy, Egipt (spadek z piątego miejsca tydzień temu), Tunezja, Cypr i Chorwacja.

Warto odnotować, że w wynikach skumulowanych (od początku sprzedaży tego sezonu) udział Grecji osiągnął poziom 30 procent (tydzień wcześniej było to 29,8 procent) przy wzroście sprzedaży w stosunku do zeszłego roku o 15,9 procent (15,6 procent tydzień wcześniej).

Raport PZOT podaje też pierwszy raz „nieśmiałe” jeszcze, jak zaznacza jego autor prezes organizacji Krzysztof Piątek, wyniki sprzedaży kolejnego sezonu, 2018/2019. Na razie tylko trzy informacje. Najczęściej kupowanymi kierunkami są Egipt, Tajlandia, Hiszpania, Włochy i Tanzania.

Wzrost w stosunku do tego samego okresu sprzed roku wynosi 3,7 procent, przy czym najwięcej zyskuje sprzedaż samych noclegów (tzw. dojazd własny) – 11 procent. Prawdopodobnie chodzi tu o zakupy robione przez zapalonych narciarzy, którzy już rezerwują sobie ulubione stoki we Włoszech i Austrii (dziewiąte miejsce na liście najpopularniejszych kierunków). O 2,72 procent większe niż rok wcześniej są rezerwacje imprez lotniczych, a o 12,4 procent autokarowych.

*Raport obejmuje 33. tydzień roku, czyli okres od 13 do 19 sierpnia 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Awaria na lotnisku w Edynburgu

Ze względu przerwę w dostawie prądu na lotnisku w Edynburgu w Szkocji częściowo zmieni ...

Christian Tour przenosi się do Katowic i zmienia dyrektora

Christian Tour, rumuńskie biuro podróży działające w Polsce od 2015 roku, zamknęło biuro w ...

Wynajmujący kwatery chcą uczyć się od hotelarzy

Greccy menedżerowie obiektów wynajmowanych na krótko proszą hotelarzy o wsparcie w zakresie szkoleń z ...

Stuletnim pociągiem do włoskiego Wersalu

Do największej na świecie byłej rezydencji królewskiej, pałacu w Casercie pod Neapolem, można od ...

Agenci turystyczni znikają z Wysp

Ponad 350 stacjonarnych agencji turystycznych zamknęło się w 2017 roku w Wielkiej Brytanii, informuje ...

Podróże służbowe zwiększają przychody firm

Firmy, które nie oszczędzają na podróżach służbowych, uzyskują lepsze wyniki finansowe – wynika z ...