Brytyjscy agenci nie boją się PUNPUT-a

Materiały Promocyjne

Model agencyjny w Wielkiej Brytanii zmienia się, a coraz więcej biur staje się podmiotami ułatwiającymi nabywanie powiązanych usług turystycznych (PUNPUT), twierdzi tamtejsza organizacja ABTA

Nowa ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych nakłada na agentów, którzy chcą samodzielnie składać wycieczki dla swoich klientów, obowiązek zabezpieczenia się na wypadek niewypłacalności. Opcje są dwie – można zostać touroperatorem lub podmiotem ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych. W Wielkiej Brytanii coraz więcej biur decyduje się na ten ostatni rodzaj działalności. – Agenci wybierają bardziej kompleksowe modele biznesowe – mówi dyrektor do spraw finansowych i zabezpieczeń finansowych w brytyjskiej organizacji branżowej Abta John de Vial. Jego zdaniem powodem tych zmian jest możliwość zarobienia większych pieniędzy, sprzedaż kilku usług turystycznych na potrzeby jednego wyjazdu daje wysokie marże. – Kiedy klienci kupują przelot, większość agentów sprzedaje dodatkowe usługi, za co dostają prowizję. Część tej działalności podchodzi pod regulacje o imprezach turystycznych, część o powiązanych usługach turystycznych – mówi de Vial i dodaje, że organizacja obserwuje zmiany na rynku. Dyrektor podkreśla jednak, że biura już wcześniej sprzedawały usługi dodatkowe w powiązaniu z przelotami.

Przedstawiciel ABTA przyznaje jednak, że niektórzy agenci wolą nie ponosić ryzyka związanego ze sprzedażą takich imprez i działają tylko jako pośrednicy, mimo że w ten sposób ograniczają swój zarobek. Część rozciąga sprzedaż na czas dłuższy niż 24 godziny, by w ten sposób nie stać się PUNPUT-em. De Vial uważa jednak, że na razie jest za wcześnie, by stwierdzić, jaki model agencyjny przyjmie się po implementacji dyrektywy unijnej. Na ocenę skutków trzeba poczekać rok, a nawet półtora.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Walka agentów o klienta w turystyce wyjazdowej na nowym etapie

Zdaniem prezesa Grupy Expedia Marka Okerstroma walka agentów internetowych o klientów w turystyce przeniosła ...

Manfred Weber: Uratujmy wakacje w Europie

Przywrócenie wolności podróżowania w Europie jest konieczne do uratowania sezonu letniego w tym roku. ...

Zaostrza się konkurencja na rynku hotelowym

Polski rynek hotelowy jest w fazie rozkwitu. Tylko w ubiegłym roku liczba noclegów zwiększyła ...

Betlej: Wzrost sprzedaży Itaki zasługuje na uznanie

Realne płace Polaków rosną wolniej. To zagrożenie dla turystyki wyjazdowej. Ale może pomoże odejście ...

Na najmie krótkoterminowym można sporo zarobić, ale można też stracić. Biznes jest ryzykowny

Apartamenty na doby – żniwa już nie takie?

Czynsze za lokale wynajmowane na doby w wielu miejscach lecą na łeb na szyję. ...