Polisę turystyczną trzeba dopasować do potrzeb klienta

Klienci biur podróży powinni być rzetelnie poinformowani przez sprzedawcę, ile dostaną na leczenie w razie choroby w czasie wycieczki turystycznej – to jeden z obowiązków wynikających z wchodzących dziś w życie nowych przepisów o dystrybucji ubezpieczeń

Publikacja: 01.10.2018 00:05

Polisę turystyczną trzeba dopasować do potrzeb klienta

Foto: Pixabay

Z początkiem października zmieniają się przepisy dotyczące sprzedawania ubezpieczeń. Częściowo będzie to dotyczyło także polis sprzedawanych przez touroperatorów i pośredników turystycznych razem z wycieczkami.

Nowe przepisy nie dla każdego

Ustawa nakłada na sprzedawcę dwa nowe obowiązki. Pierwszy to badanie potrzeb klienta. Wprawdzie już dziś zawarcie umowy ubezpieczenia poprzedzone jest wypełnieniem przez klienta formularza, ale nie jest to obowiązkowe.

Druga zmiana to obowiązek przekazania klientowi informacji o produkcie ubezpieczeniowym, w którym powinny być podane m.in. suma ubezpieczenia, obowiązki ubezpieczonego, wyłączenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń, sposób rozwiązania umowy itp. To informacje, które znajdują się i nadal znajdować się będą w ogólnych warunkach ubezpieczenia OWU) i na polisie. – Nowość polega na tym, że muszą być opisane w zwięzły sposób w oddzielnym dokumencie – tłumaczy ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń Renata Orzechowska. – Zatem to, co mogą odczuć klienci, to trochę dłuższy czas zawierania umowy, bo będą mieli dodatkowy dokument do przeczytania.

W wypadku umów generalnych z agentami, którzy występują w roli ubezpieczającego, nowa regulacja nie wpływa zasadniczo na zakres ich obowiązków. Będą zobowiązani oni do przeprowadzenia analizy potrzeb klienta, przekazania krótkiego dokumentu o polisie przed każdym zawarciem umowy ubezpieczenia i będą zobowiązani do przekazania informacji, kto jest dystrybutorem ubezpieczenia (jaki zakład ubezpieczeń), a także jaki jest sposób składania reklamacji.

– Nowa regulacja obejmuje przedsiębiorców turystycznych, którzy oferują ubezpieczenia jako dodatek do głównej działalności pod warunkiem, że składka z umowy ubezpieczenia nie przekroczy kwoty 600 euro rocznie – tłumaczy Orzechowska.

Ubezpieczyciele są przygotowani

Zakłady ubezpieczeń musiały przygotować siebie i sprzedawców swoich polis do nowych przepisów. – Ostatnie miesiące poświęciliśmy na wyjaśnianie naszej sieci sprzedaży, czyli głównie biurom podróży, jak badać potrzeby klientów, żeby jak najlepiej dobrać im ubezpieczenie turystyczne – zapewnia rzecznik prasowy TU Europa Mariusz Gawrychowski. – A 1 października uruchomimy stronę internetową dla sieci sprzedaży z niezbędnymi informacjami o naszych produktach turystycznych.

Ubezpieczyciele prowadzili szkolenia i opracowali dla sieci sprzedaży wytyczne do analizy potrzeb klientów, w tym m.in. krótki katalog pytań do nich. – Odpowiedzi pozwolą dystrybutorowi dostosować produkt do potrzeb klienta pod kątem doboru właściwego zakresu ubezpieczenia, np. sumy ubezpieczenia kosztów leczenia. Nasi partnerzy będą mieli także katalog z przykładowymi kosztami leczenia określonych chorób lub nieszczęśliwych zdarzeń w najdroższych pod tym względem kierunkach – tłumaczy Gawrychowski.

Jego zdaniem dziś turyści są ubezpieczani na zbyt zbyt małe sumy. To powoduje, że muszą w razie choroby lub wypadku dopłacać za leczenie z własnej kieszeni, gdy suma ubezpieczenia nie wystarczy na pokrycie wszystkich kosztów.

– Z uwagi na obowiązek przeprowadzenia analizy potrzeb klienta przez agentów turystycznych unijna dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń powinna przyczynić się do sprzedawania klientom polis bardziej dostosowanych do ich potrzeb, z właściwym zakresem i sumami ubezpieczenia, ustalonymi w zależności od tego, do jakiego kraju wybiera się turysta – dodaje menedżer ds. oceny ryzyka w AXA Magdalena Oszczak.

Z początkiem października zmieniają się przepisy dotyczące sprzedawania ubezpieczeń. Częściowo będzie to dotyczyło także polis sprzedawanych przez touroperatorów i pośredników turystycznych razem z wycieczkami.

Nowe przepisy nie dla każdego

Pozostało 93% artykułu
Biura Podróży
35 lat Itaki: 10 milionów klientów i największy zysk w historii
Biura Podróży
Majówka - kierunek zagranica. „To przez mocną złotówkę i złą pogodę w Polsce”
Biura Podróży
Zuzanna Sprycha na czele Turystycznej Organizacji Otwartej
Biura Podróży
Wakacje z biurem podróży. Grecja i Hiszpania tańsze niż Bułgaria i Turcja
Biura Podróży
Do kogo po tanie wakacje w dobrych hotelach? Zdecydowanie prowadzi jedno biuro podróży