Grecos: Cel – 200 tysięcy klientów

Nagrodzeni agenci odebrali pamiątkowe statuetki z rąk prezesa Wojciecha Skoczyńskiego (z lewej) i wiceprezesa Janusza Śmigielskiego (z prawej).
Nagrodzeni agenci odebrali pamiątkowe statuetki z rąk prezesa Wojciecha Skoczyńskiego (z lewej) i wiceprezesa Janusza Śmigielskiego (z prawej).
Filip Frydrykiewicz

Wiele nowych hoteli w ofercie, stabilizacja na rynku touroperatorskim i dobra sytuacja gospodarcza, to przesłanki pozwalające liczyć, że w przyszłym roku obsłużymy 200 tysięcy klientów – zapowiada prezes biura podróży Grecos Wojciech Skoczyński

Jak co roku biuro podróży Grecos zaprosiło 150 najlepszych agentów z całej Polski na imprezę zwaną Grecos Adventure. Kilka dni w Grecji, tym razem na Krecie, służyło poznawaniu produktu touroperatora, zabawie i integracji.

Agenci mieli okazję posłuchać krótkich informacji na temat 40 nowych w ofercie biura podróży hoteli, porozmawiać podczas spotkań stolikowych (touch points) z pracownikami kluczowych działów i ze swoimi opiekunami, czyli regionalnymi kierownikami sprzedaży, wysłuchać wykładu eksperta z międzynarodowej firmy Sandler Trainig na temat mechanizmów psychologicznych rządzących sprzedażą i odwiedzić kilka hoteli we wschodniej części wyspy. To tyle, jeśli chodzi o naukę. Resztę czasu wypełniała rozrywka. Wystarczy powiedzieć, że w ciągu pięciu dni agenci mieli okazję bawić się na czterech dyskotekach z muzyką na żywo i puszczanej przez didżeja, spędzić dzień na rejsie, wziąć udział w kręceniu teledysku i w zajęciach sportowych. O plażowaniu nie wspominając.

To był dobry rok

W tym roku Grecos obsłuży około 180 tysięcy klientów, z których zdecydowana większość wyjechała z nim do Grecji (w ofercie biuro ma 19 kierunków, w tym Kretę zachodnią i wschodnią), a część na Cypr. Wprawdzie w roku 2018 klientów było więcej, bo 218 tysięcy, ale był to rok, w którym ze względu na przeszacowanie popytu wiele dużych firm turystycznych, poniosło straty lub zarobiło dużo mniej niż się spodziewało. Dlatego sezon 2019 specjalista od Grecji zaplanował dużo ostrożniej, tak by sprzedać wprawdzie mniej imprez, ale z zyskiem. Ten plan się powiódł. Podczas Grecos Adventure wiceprezes Janusz Skoczyński ogłosił, że firma „wróciła na ścieżkę rentowności”.

– Za wcześnie mówić o konkretnych wynikach, bo jeszcze nie podsumowaliśmy ostatecznie tego roku, ale jesteśmy z niego bardzo zadowoleni – potwierdza prezes Wojciech Skoczyński.

Jaki będzie kolejny sezon? Szefostwo touroperatora jest pełne optymizmu. – Popyt pobudzony coraz lepszymi zarobkami Polaków, transferami społecznymi i dobrą sytuacją gospodarczą kraju, co się przekłada na wzrost udziału usług w koszyku dóbr, na które stać Polaków, zbiega się ze stabilną sytuacją na rynku touroperatorskim i z dobrą sytuacją, jeśli chodzi o dostępność samolotów i solidnością naszych lotniczych partnerów. Trzeba też przyznać, że trudny rok 2018 kazał nam poprawić jakość zarządzania w samej firmie, w tym planowanie i kontrolę. To się zresztą cały czas dzieje, bo to nie jest jednorazowe, zamknięte wydarzenie, to jest proces – wyjaśnia Skoczyński.

Skoczyński przyznaje, że na rok 2020 zaplanował zwiększenie biznesu o 10-11 procent. Sądzi, że uda się wysłać wtedy do Grecji 200 tysięcy klientów. Gdyby tak się stało, w przyszłym roku na liczniku touroperatora pojawiłaby się liczba 1,5 miliona turystów, jakich obsłużył on w ciągu 15 lat istnienia.

Uzyskaniu dobrego wyniku ma między innymi służyć dodanie do oferty 36 nowych hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych, w tym też takich, które są dopiero w budowie i mają być gotowe na sezon letni 2020 roku. Cztery z nich są oceniane przez klientów na co najmniej 9 punktów na dziesięć: Asterias Resort & Spa (9,8 punktu), Ammos Beach Resort (9,6 pkt), Mitsis Summer Palast (9,1 pkt) i Evita Mare (9 pkt). Najwięcej z dołączonych obiektów mieści się w zachodniej części Krety, pozostałe są rozrzucone w różnych innych częściach kraju.

– Aż 91 procent naszych hoteli mamy na wyłączność na polskim rynku – wskazuje Śmigielski. – To pozwala nam deklarować bez ryzyka, że jeśli klient znajdzie ten sam hotel w niższej cenie niż u nas, zwrócimy mu różnicę – dodaje. Wśród hoteli na wyłączność jest też 15 obiektów sieci Mitsis, mających opinię hoteli najwyższej klasy.

Jak mówi Skoczyński, to jeszcze nie koniec nowości. W najbliższych tygodniach powinny pojawić się w ofercie Grecosa obiekty, z którymi negocjacje jeszcze trwają. Niewykluczone, że będą wśród nich także hotele, które działały wcześniej pod markami Thomasa Cooka – spółki, która we wrześniu zniknęła z rynku na skutek bankructwa.

Wyniki wczesnej sprzedaży (F!rst Deal!) pokazują, że prognozy Skoczyńskiego co do przyszłorocznego wzrostu nie są przesadzone. – W tym roku rozpoczęliśmy sprzedaż nowego sezonu dwa miesiące wcześniej niż rok temu. I w tym czasie sprzedaliśmy tyle ofert, ile zaplanowaliśmy, jako nadwyżkę dla całego roku – wskazuje z zadowoleniem prezes.

CZYTAJ TEŻ: Grecos rozpoczął sprzedaż przyszłego lata

Problemy rozwiązujemy w sekundy

Podczas prezentacji tegorocznych wyników Janusz Śmigielski wskazywał na korzystny trend – o 25 procent wzrosła w ostatnim sezonie liczba rezerwacji robionych przez klientów z wyprzedzeniem większym niż cztery tygodnie. W sumie było ich 61 procent. Zarazem o 49 procent zmalała liczba wyjazdów sprzedanych na tydzień i mniej przed wylotem.

Grecos wyraźnie poprawił też pracę infolinii dla agentów, zatrudniając w niej między innymi więcej osób. Statystyki firmy wskazują, że „odbieralność” telefonów wzrosła w ostatnim roku o 8 procent, do 91 procent. 76 procent problemów, z którymi dzwonili agenci, udało się rozwiązać od razu, podczas rozmowy. To wzrost o 80 procent, licząc rok do roku. O 44 procent udało się też poprawić czas potrzebny na rozwiązanie problemu – wyniósł on średnio 36 sekund.

Śmigielski nie ukrywał też zadowolenia z poprawy współpracy z liniami lotniczymi. W tym roku Grecos korzystał z usług przewoźników czarterowych, jak Ryanair Sun, Smartwings i Enter Air, ale i regularnych – Wizz Aira, Ellinaira, Aegeana i LOT-u. Na 3365 wykonanych przez nich rejsów 99 procent było punktualnych. To ogromna zmiana, jeśli porównać z rokiem 2018, kiedy to z powodu awarii samolotów czarterowego przewoźnika Small Planet – ostatecznie pod koniec sezonu ogłosił upadłość – punktualność legła w gruzach już na samym starcie lata.

Grecos pochwalił się przed agentami swoimi rezydentami. Z badań wynika, że zadowolonych z ich pracy było 91 procent klientów. W tym 51 procent przyznało im maksymalną (100 procent) ocenę. Dzięki ich pracy 71 procent zastrzeżeń zgłoszonych przez klientów udało się wyjaśnić od razu, w miejscu gdzie wypoczywali – wskazywał Śmigielski.

Na koniec wiceprezes Grecosa sięgbnął po statystyki dotyczące doświadczeń klientów. Według badania 91 procent klientów stwierdziło, że chciałoby wyjechać z Grecosem jeszcze raz. 96 procent było zadowolonych z zajęć w klubach Delfinki, a 97 procent w klubach Opa! (dla dorosłych) i Opa! Teens (dla dorosłych i nastolatków).

Najlepsi z najlepszych

Grecos Adventure zakończyło się galą w hotelu Ostria Resort & Spa (w ofercie Grecosa od sezonu 2019), w którym zakwaterowani byłi cały czas uczestnicy wyjazdu. Tradycyjnie touroperator uhonorował statuetkami najlepszych sprzedawców.

W sezonie 2019 wyróżnili się:

Najlepszy autoryzowany agent

1. Sun Way Travel, Słupsk

2. Happy Holiday, Poznań-Suchy Las

3. Travel Market, Kraków

Najlepszy agent sezonu

1. Happy Travel, Gdańsk

2. Fostertravel.pl, Warszawa

3. Okno Na Świat, Warszawa

Debiut roku

Halowakacje.com, Lublin

Najlepszy agent – sprzedaż F!rst Deal! 2020

Kategoria E*

Holiday, Tychy

Kategoria D

Stela Travel, Cieszyn

Kategoria C

Sfinks, Skrzyszów

Kategoria B

Jamajka, Swarzędz

Kategoria A

Max, Racibórz

Kategoria KA

Holiday Box, Leszno

Kategoria KA+

Happy Holiday, Poznań-Suchy Las

Najlepszy agent – Upselling w F!rst Deal! 2020

Sfinks, Skrzyszów

Strategiczny Partner Grecosa 2019

Travelplanet.pl, Wrocław

Wakacje.pl, Gdańsk

*kategorie dotyczą wielkości obrotów – od najmniejszych, zakwalifikowanych jako E, do największych z oznaczeniem KA+

Uczestnicy Grecos Adventure wzięli udział w kręceniu teledysku. Przygotowania i próby trwały kilka godzin. Oto fotorelacja z tego wydarzenia.

Zdjęcia: Filip Frydrykiewicz

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Golden Tulip Gdańsk Residence ma nowego zastępcę dyrektora

Krzysztof Pyza, który przez ostatnie 15 lat pracował w warszawskim hotelu Courtyard by Marriott, ...

GUS: Polacy więcej podróżują, częściej też goszczą obcokrajowców

Polacy w zeszłym roku wyjeżdżali 68,7 miliona razy. W tym 55,2 miliona to były ...

Na narty z Ostalską i Majdą (d. Neckermann)

Ski Travel – pod tą nazwą pracownicy upadłego biura podróży Neckermann Polska, Dorota Ostalska ...

Szwajcaria jest na każdą kieszeń

Wyzwaniem dla nas, ludzi odpowiedzialnych za promocję, jest powszechne postrzeganie Szwajcarii jako kraju dla ...

Majorka traci niemieckich turystów

Konsekwencje wzrostu cen hoteli i podwojenie wysokości podatku turystycznego na Majorce są już widoczne. ...

Dagmara Mikas jest związana z Grecosem od sześciu lat

Dagmara Mikas zasiliła zespół produktu w Grecosie

Formalnie od września, a faktycznie od czerwca, Dagmara Mikas, dotychczas kierująca w biurze podróży ...