PZOT: Tąpnięcie sprzedaży w biurach podróży

ROL

Od kiedy biura podróży zaczęły sprzedawać wyjazdy na sezon letni 2017 roku, nie było jeszcze takiego spadku sprzedaży jak w ostatnim tygodniu – pokazuje raport PZOT

Dane zebrane przez Polski Związek Organizatorów Turystyki za 4. tydzień tego roku*, pokazują, że liczba klientów, którzy zrobili zakupy w biurach podróży była mniejsza od zeszłorocznej o 8,3 procent. Co gorsza, spadek w wyjazdach samolotowych, a więc najważniejszych z punktu widzenia touroperatorów, był jeszcze większy i wyniósł 11,7 procent. Spadła też liczba sprzedanych podróży autokarowych, o 2,1 procent. Jedynie w samych noclegach (tzw. dojazd własny) biura zanotowały zwyżkę – o 18,1 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku

Jak ostatni tydzień wpłynął na wynik skumulowany, czyli liczony od początku sprzedaży Lata 2017? PZOT pokazuje, że spadek był spory. Ten jeden tydzień spowodował, że z nadwyżki nad tym samym okresem w 2016 roku ubyło 3,2 procent, czyli wynik zjechał z 23 do 19,8 procent.

Klienci najchętniej zaopatrywali się w wycieczki do typowych wakacyjnych krajów: Grecji, Hiszpanii, Bułgarii, Egiptu, Włoch, Portugalii (tu zaskoczenie, ten kraj nigdy nie występuje bowiem tak wysoko w rankingu), Chorwacji, Albanii, Turcji (po zamachach z początku roku w kilku miastach Turcji, kraj ten nie może wrócić nawet do pierwszej piątki najpopularniejszych) i na Kubę (jedyny kraj egzotyczny, który dostał się w minionym tygodniu na listę najczęściej wybieranych).

W tym kontekście ciekawie było spojrzeć na tabelę, w której PZOT pokazuje skumulowany wzrost lub spadek poszczególnych krajów. Widać, że kiedy jedni tracą, inni zyskują. Okazuje się, że Grecja w ostatnim tygodniu sporo się cofnęła – jej wzrost podsumowany dwa tygodnie temu wynosił 67 procent, a ostatnio już tylko 55 procent. Turcja straciła w ciągu tygodnia 5 procent (z minus 25 do minus 30 procent ubytku rok do roku), a Egipt tyle samo zyskał (z plus 20 do plus 25 procent). Bułgaria, która była na 8-procentowym plusie, po ostatnim tygodniu spadła do minus 1. Hiszpania natomiast utrzymuje się generalnie na tym samym stabilnym poziomie (około 0 procent, a tydzień wcześniej minus 1 procent).

Średnie ceny wyjazdów z biurami podróży były raczej stabilne. Jedyne co zwraca uwagę to gwałtowna przecena wypoczynku w Turcji. Najwyraźniej wiąże się ona ze słabym popytem i chyba zbyt szybkim wywindowaniem ceny do poziomu 2400 złotych (patrz wykres pokazujący notowanie Antalyi).

I tak średnia cena ofert „tureckich”, kupionych w biurach podróży między 23 a 29 stycznia (2399 złotych) była o 416 złotych mniejsza od ceny z okresu między 16 a 22 stycznia (2415 złotych).

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 4. tydzień roku, czyli okres od 23 do 29 stycznia 2017 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX. Dane MerlinX pokazują prawdopodobnie wyniki nieco ponad połowy rynku. Nie zawierają jednak sprzedaży lub tylko mniejszą jej część, takich biur podróży jak Itaka, TUI, Rainbow czy Neckermann.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Niemcy: 80 milionów noclegów dla cudzoziemców

W zeszłym roku Niemcy zarejestrowali ponad 80 milionów noclegów gości z zagranicy w hotelach ...

Finnair nagrodzony przez Chińczyków

Finnair został uhonorowany tytułem „najlepszej europejskiej linii lotniczej”, przyznawanym przez branżowy serwis turystyczny TTG ...

WHO ostrzega przed zbyt szybkim łagodzeniem obostrzeń

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ostrzegła we wtorek, że łagodzenie kwarantanny wprowadzonej przez poszczególne państwa ...

Odgrzewasz jedzenie? Powiedz o tym klientom

Włoski Sąd Najwyższy orzekł, że oszustwem jest nieinformowanie klientów restauracji, że dania przygotowywane są ...

Preikestolen zagrożony

Sławny norweski klif Preikestolen może się zawalić i spowodować powódź – ostrzegają norwescy geolodzy ...

Radisson Collection w Warszawie czeka na gości

Spółka Radisson Hospitality, należąca do grupy hotelowej Radisson Hotel Group, otworzyła pierwszy w Polsce ...