Mniej Niemców wypoczywało na plaży

W zeszłym roku obrotowym niemiecki rynek wyjazdów zorganizowanych rósł dzięki dużemu popytowi na rejsy wycieczkowe. Wycieczki od touroperatorów straciły natomiast część swojego udziału.

Publikacja: 21.02.2020 07:32

Mniej Niemców wypoczywało na plaży

Foto: Fot. AFP

Jak wynika z badania instytutu GfK, który przeanalizował zwyczaje wyjazdowe 40 tysięcy Niemców z 19 tysięcy gospodarstw domowych, w zeszłym roku wydatki na wyjazdy wzrosły o 3,6 procent, do 69,5 miliarda euro (w zestawieniu znalazły się wycieczki z co najmniej jednym noclegiem). Wspomniany raport udostępniony został portalowi branżowemu FVW.

Podczas gdy w 2018 roku touroperatorzy zyskali dzięki dużemu popytowi na wyjazdy do Turcji i Egiptu, to już w zeszłym roku więcej osób zdecydowało się na samodzielne organizowanie wycieczki. Wydatki na gotowe pakiety zwiększyły się o 0,7 procent, do 35,4 miliarda euro, na ten drugi rodzaj podróży o 6,8 procent, do 34,1 miliarda. Choć nadal biura zgarniają większą część pieniędzy przeznaczanych na podróże, to trend składania wyjazdów z pojedynczych usług będzie rósł.

CZYTAJ TEŻ: Niemcy zimą wybierają Azję

FVW przygotowuje co roku raport, w którym analizuje wyniki sprzedaży największych organizatorów z Niemiec, Austrii i Szwajcarii. Z ostatniej edycji dotyczącej roku rozliczeniowego 2018/19 wynika, że obroty touroperatorów wzrosły o 1,8 procent, do 27,7 miliarda euro (24,2 miliarda euro przypada na rynek niemiecki).

Autorzy włączyli do zestawienia Thomasa Cooka, który ogłosił niewypłacalność pod koniec września zeszłego roku, co oznacza, że działał przez 11 miesięcy minionego roku rozliczeniowego (zakończonego 31 października 2019 roku). Jeśli z ostatecznego wyniku Cooka wyłączyć Condora i sprzedaż samych miejsc w samolotach, jego przychody oscylowałyby wokół 2,5 miliarda euro. Po upadku Cooka wielu klientów (według informacji syndyka firma miała zrealizować jeszcze 200 tysięcy wyjazdów dla 500 tysięcy osób) ponownie zarezerwowało wycieczkę u innych touroperatorów, dzięki czemu ich obroty wzrosły.

W rankingu FVW liderem rynkowym nadal jest TUI Deutschland z obrotem rzędu 5,1-5,8 miliarda euro (dane dotyczą całego obszaru niemieckojęzycznego). Jeśliby dodać do tego obroty armatorów rejsów TUI Cruises i Hapag-Lloyd Cruises, udział w rynku firmy wyniesie 19,1 procent (w odniesieniu do segmentu wyjazdów zorganizowanych o wartości 35,4 miliarda euro raportowanej przez GfK dla DRV).

ZOBACZ: Grupa TUI zadowolona z najnowszych wyników

Numerem 2 jest DER Touristik, który po dwóch latach gorszych wyników wypracował przychód wyższy o 1,2 procent (3,4 miliarda euro). Obroty FTI wyniosły natomiast 3,4 miliarda euro i były o 10 procent większe niż przed rokiem. Gdyby analizować wyniki tylko dla rynku niemieckiego, FTI wyprzedziłby DER Touristik. Ten ostatni ma jednak lepszą pozycję w Austrii i w Szwajcarii. Kolejne miejsca w zestawieniu należą do Aidy, Alltoursu, TUI Cruises i Schauinsland-Reisen.

Ze statystyk opracowanych przez FVW wynika ponadto, że w zeszłym roku mniejszym zainteresowaniem cieszyły się wycieczki typu wypoczynek na plaży z transportem lotniczym. I choć klienci częściej niż przed rokiem decydowali się na wyjazdy do Turcji, Egiptu czy Grecji (w tym ostatnim wypadku popyt utrzymał się na zeszłorocznym poziomie), nie udało się zrekompensować spadków sprzedaży podróży do Hiszpanii, Bułgarii, Tajlandii i na Karaiby. Nadal dużym zainteresowaniem cieszą się rejsy wycieczkowe – tu obroty zwiększyły się o 11,6 procent.

Autorzy analizy zwracają uwagę, że podobnie jak w latach poprzednich widać było dużą dynamikę wzrostów wśród touroperatorów o przychodach mniejszych niż miliard euro (plus 4,6 procent). Mowa przede wszystkim o specjalistach. W zeszłym roku obroty rosły szybciej niż liczba klientów (minus 1,8 procent według szacunków FVW). Połowa touroperatorów, którzy odpowiedzieli na ankietę magazynu twierdzi, że wzrosły ich dochody netto, w wypadku jednej trzeciej z nich pozostały na tym samym poziomie co przed rokiem. Na wysokość marży wpływ miały zarówno oferty specjalne tworzone przez Thomasa Cooka, jak i plajta linii lotniczej Germania.

CZYTAJ TAKŻE: Niemcy w tym roku nie będą oszczędzać na podróżach

Jak wynika z badania instytutu GfK, który przeanalizował zwyczaje wyjazdowe 40 tysięcy Niemców z 19 tysięcy gospodarstw domowych, w zeszłym roku wydatki na wyjazdy wzrosły o 3,6 procent, do 69,5 miliarda euro (w zestawieniu znalazły się wycieczki z co najmniej jednym noclegiem). Wspomniany raport udostępniony został portalowi branżowemu FVW.

Podczas gdy w 2018 roku touroperatorzy zyskali dzięki dużemu popytowi na wyjazdy do Turcji i Egiptu, to już w zeszłym roku więcej osób zdecydowało się na samodzielne organizowanie wycieczki. Wydatki na gotowe pakiety zwiększyły się o 0,7 procent, do 35,4 miliarda euro, na ten drugi rodzaj podróży o 6,8 procent, do 34,1 miliarda. Choć nadal biura zgarniają większą część pieniędzy przeznaczanych na podróże, to trend składania wyjazdów z pojedynczych usług będzie rósł.

Biura Podróży
Jedno z największych europejskich biur podróży sprzedane za 1 euro
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biura Podróży
Mistrzyni olimpijska ambasadorką turystyki aktwnej w Itace
Biura Podróży
Rekordowa sprzedaż eSky. „Zawdzięczamy ją pakietom dynamicznym”
Biura Podróży
Z Eximem na Tahiti i Bora Bora – nowość w ofercie touroperatora
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biura Podróży
Spór Itaki z Wakacje.pl: Kiedy integracja systemów rezerwacyjnych?