Podwyżki w biurach podróży nadzieją na powrót normalności?

Fot. Aleksander Kramarz

Początek kwietnia to od lat moment, kiedy wycieczki w biurach podróży drożeją. Nie inaczej jest i w tym roku – wskazuje Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata w najnowszym raporcie o cenach.

W minionym tygodniu wycieczki z wylotami między 3 a 9 sierpnia średnio podrożały w biurach podróży o 29 złotych. We wcześniejszych tygodniach średnia cena wzrosła o 22 złote i dwukrotnie spadała – o 7 i 14 złotych.

Jedyne kierunki, które taniały, to były kierunki hiszpańskie. Najbardziej przeceniona została Teneryfa (przed tygodniem zdrożała najbardziej) – o 48 złotych. W mniejszym stopniu spadły ceny wyjazdów na Majorkę i Fuerteventurę – średnio o 26 i 23 złote.

CZYTAJ TEŻ: Traveldata: Klientów w biurach podróży mało, a ceny rosną

Zmiany średnich cen w ostatnim tygodniu obrazuje mapa, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach przedstawiony jest na wykresie poniżej.

Czwarty tydzień marca przyniósł w wypadku wielu kierunków duży wzrost cen wycieczek. Jeśli wziąć pod uwagę najpopularniejsze kierunki, to ponownie najbardziej drożały wakacje w Egipcie – średnio o 83 złote. Mniej, bo o 60 złotych drożała Bułgaria, a Turcja – o 45 złotych. W wypadku Grecji średni wzrost cen był nieznaczny i wyniósł 3 złote, a jedynym z tych kierunków, w wypadku których cena spadła, były Wyspy Kanaryjskie. Średnia zmiana wyniosła tam minus 10 złotych, co mogło być w pewnym stopniu odreagowaniem, gdyż tydzień wcześniej Traveldata odnotowała stosunkowo duży wzrost średniej ceny wakacji na Kanarach i było to 59 złotych.

Jak zaznacza prezes Traveldaty Andrzej Betlej, wzrost cen wycieczek na początku kwietnia to zmiana standardowa, obserwowana od lat. Tegoroczna wydaje się więc „świadczyć o utrzymaniu typowego zachowania organizatorów w tym zakresie, a zatem również o nadziejach organizatorów na późniejszą normalizację sytuacji i powrót do turystycznych wyjazdów z biurami podróży”.

Hurghada się ceni

Porównanie średniej ceny z tego roku (zeszły tydzień) z ceną sprzed roku w wypadku wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia, pokazało, że ta tegoroczna była wyższa o 24 złote. Spadek rocznej zwyżki cen wobec poprzedniego tygodnia (53 złote) wynikał z mniejszego tygodniowego wzrostu cen niż miało to miejsce przed rokiem. Dotychczas najmniejszy roczny wzrost cen w tym sezonie odnotowano przed dwoma tygodniami (13 złotych), a największy przed 16 tygodniami (224 złote).

W minionym tygodniu największy średni roczny wzrost cen odnotowano w wypadku wyjazdu do Hurghady, Szarm el-Szejk i na Fuerteventurę – odpowiednio było to 222, 207 i 201 złotych.

Z kolei największy spadek ceny Traveldata wskazała w wypadku wycieczek na Maltę, w wypadku której spadła ona w ujęciu rocznym średnio o 418 złotych i był to już jedenasty tydzień spadku z rzędu. Taniały też, licząc rok do roku, letnie podróże na Cypr i, trzeci raz z rzędu, na Rodos – o 278 i 178 złotych.

Jak podaje autor raportu, dwa ważne czynniki wpływające na koszt wyjazdu, czyli cena paliwa lotniczego i głównych walut miały negatywne znaczenie dla organizatorów. Wprawdzie paliwo było tańsze o 41,4 procent niż przed rokiem, ale złoty był aż o 7,9 procent słabszy wobec dolara i euro. Sumaryczny wpływ tych czynników na koszt wycieczek wyniósł więc 15 – 25 złotych.

„Jak przewidywaliśmy w wielu wcześniejszych materiałach okres znacznie wyższych tegorocznych cen paliwa lotniczego, wobec cen przed rokiem nie trwał zbyt długo, a perspektywy w tym względzie nadal są relatywnie korzystne do czego przede wszystkim przyczynia się negatywny wpływ epidemii tzw. koronawirusa w Chinach na globalną gospodarkę i jej perspektywy. Znaczny wpływ na głębokie spadki cen surowca wywierają też utrzymujące się duże różnice zdań pomiędzy państwami OPEC i Rosją, która nie chce zaakceptować ograniczeń wydobycia proponowanych przez kartel, choć w tej kwestii sytuacja może niebawem ulec zmianie” – komentuje Betlej.

Z kierunków wiodących dla polskich turystów najbardziej drożał – w ujęciu rocznym – Egipt, o 205 złotych. Drugie po Egipcie pod tym względem były Wyspy Kanaryjskie, w wypadku których podwyżka wyniosła 82 złote (tydzień wcześniej było to 119 złotych), a kolejna Turcja, która podrożała o 39 złotych. Wśród drożejących kierunków znalazła się też Bułgaria z średnią zwyżką ceny o 9 złotych (poprzednio wzrosła ona o 10 złotych).

Od drugiej części poprzedniego sezonu letniego pod względem wzrostu średnich cen wycieczek z Egiptem i Turcją przez wiele miesięcy konkurowała Grecja. Tym razem jednak ze średnim spadkiem o 81 złotych już czwarty raz z rzędu była ona najbardziej taniejącym kierunkiem wśród najważniejszych dla polskich turystów – opisuje prezes Traveldaty.

Na mniej popularnych kierunkach najbardziej poszły w górę średnie ceny wakacji w Maroku, Portugalii i Tunezji – odpowiednio o 165, 143 i 100 złotych. W dużo mniejszej skali, bo o 22 złote, zwyżkowały ceny wyjazdów na Majorkę. A w wypadku Albanii, Cypru i Malty były one niższe o 89, 278 i 418 złotych od średnich cen sprzed roku.

Do Grecji z Itaką, do Turcji z Coralem, do Egiptu z TUI

Jak ceny kształtowały się w poszczególnych biurach podróży? W rocznych porównaniach średnich cen wycieczek w największym stopniu spadły one w Eximie Tours i TUI Poland – po 170 złotych. Sporą obniżkę Traveldata odnotowała też w Grecosie, w którym roczny spadek wyniósł 85 złotych. Inni organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż przed rokiem w granicach od 25 (biuro Itaka) do ponad 380 złotych.

W liczbie najatrakcyjniejszych cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 24 kierunków sezonu letniego i trzech kategorii hoteli, na pierwszym miejscu nadal utrzymywał się TUI Poland z liczbą 46 ofert. Za nim znalazły się w tej kategorii Coral Travel i Exim Tours z 24 ofertami.

Najwięcej najniższych cen wakacji w Egipcie autorzy raportu zanotowali w TUI Poland (6) i Coralu Travel (4), w wypadku Grecji przodowały Itaka (10), Coral Travel i TUI Poland (po 8) i Grecos (7), a Wysp Kanaryjskich TUI Poland (9) i Itaka (6). Do Turcji najwięcej najtańszych ofert Traveldata znalazła w Coralu Travel (6), Itace i TUI Poland (po 3 oferty), do Tunezji w Eximie Tours (5), a do Bułgarii w TUI Poland (2).

W porównaniu z tym samym okresem sprzed roku TUI Poland wzmocnił swoją pozycję w Egipcie, Grecji, Turcji i Bułgarii, Itaka na Wyspach Kanaryjskich, Coral Travel w Grecji, a Exim Tours w Egipcie, na Wyspach Kanaryjskich, w Tunezji i w Bułgarii – wylicza Betlej.
Materiał kończy tabela szeregująca biura podróży według tego, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. W zestawieniu zachowano ścisłą porównywalność kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków jest porównywane ofertowo tylko z tymi właśnie kierunkami w pozostałych biurach.

W minionym tygodniu skład pierwszej piątki w dziewiętnastym zestawieniu dla sezonu letniego 2020 pozostał taki sam. Odnośnie kolejności to nastąpiła jedna nieduża zmiana, gdyż pozycję drugą i trzecią ex aequo zajęły Exim Tours i Coral Travel. Przed tygodniem Coral Travel nieco wyprzedzał konkurenta. Uwagę można jeszcze zwrócić na powiększenie przewagi TUI Poland w odchyleniu od średniej nad kolejną dwójką biur wymienionych wcześniej, co jest konsekwencją niewielkiej zniżki w nim średniej ceny oraz kolejna poprawa w tym samym względzie w biurze Itaka – relacjonuje Betlej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rejsy po Nilu znów popularne

Ponad 100 statków turystycznych pływa obecnie po Nilu. Wzrost sprzedaży wycieczek po Nilu, w ...

Lotnisko w Monachium najlepsze w Europie

Porty lotnicze Monachium, Helsinek i Tallina są najwygodniejsze, gdy trzeba poczekać na samolot – ...

Rząd Tajlandii chce dać pieniądze na podróże

Tajlandzkie Ministerstwo Turystyki i Sportu chce rozdać obywatelom prawie 160 milionów dolarów. Ma to ...

Rzymscy taksówkarze nie chcą konkurencji

Taksówkarze z całych Włoch będą dziś protestować w Rzymie przeciwko uchwalonej przez parlament liberalizacji ...

Rosjanie podporą cypryjskiej turystyki

W 2018 roku Cypr odwiedziły prawie 4 miliony turystów. Wprawdzie liczba gości rośnie, ale ...