Exim Tours z nowym ratingiem

Materiały promocyjne

Biuro podróży Exim Tours wraca do grona touroperatorów, którzy otwarcie mówią o swoich wynikach biznesowych. Jego sukcesy w 2017 roku pozwalają ustalić mu rating na BB-, a perspektywę zmiany tej oceny na „pozytywną”

Exim Tours zanotował w 2017 bardzo wysoki, kilkudziesięcioprocentowy, wzrost sprzedaży wycieczek do Bułgarii i do Egiptu i ponad czterokrotny w wypadku wyjazdów do Tunezji (ale od niskiej bazy). Nieco gorzej powiodło się organizatorowi ze sprzedażą wakacji w Turcji. Wynikało to z bariery jaką napotkał, w postaci braku miejsc w samolotach czarterowych (więcej: „Exim Tours bije się o siódme miejsce”).

Niskie ceny – klucz do sukcesu

Liczba klientów organizatora zwiększyła się z 35 do 55 tysięcy, czyli o imponujące 57 procent. W efekcie przychody biura podróży skoczyły w zeszłym roku o prawie 50 procent, do 126,4 mln złotych. Udało mu się też wypracować pierwszy od kilku lat zysk netto w wysokości 864 tysięcy złotych.

W tym czasie organizator został dokapitalizowany przez właściciela, co łącznie z zyskiem podniosło jego fundusze własne do 2,8 mln złotych. Obecne wielkości pozycji bilansowych i rachunku wyników za dwa ostatnie lata obrotowe i czynniki dodatkowe pozwalają – zgodnie z metodologią nadawania ratingów, stosowaną od roku 2012 – na ustalenie oceny organizatora na BB-. Do tej pory widniał tam symbol N/A oznaczający niemożność wyznaczenia ratingu z braku odpowiednich danych.

ZOBACZ PEŁNĄ TABELĘ RATINGÓW

Struktura biznesu Eximu i kierunki jej zmian, trendy panujące obecnie na rynku turystycznym oraz w otoczeniu ekonomicznym branży turystycznej, uzasadniają też nadanie organizatorowi „pozytywnej” perspektywy (dotąd „nieznana”), co oznacza, że prawdopodobieństwo podniesienia ratingu w nieodległej przyszłości jest duże lub bardzo duże.

W tym roku Exim Tours planuje dalszą szybką ekspansję na kierunkach, które są obecnie na fali wysokiego wzrostu, z dołączeniem do nich Turcji w tempie podobnym do uzyskanego w roku ubiegłym, czyli prawie 50 procent. Oznaczałoby to zwiększenie przychodów do około 180 mln złotych, a liczby klientów imprez lotniczych do 82 tysięcy.

W tym sezonie organizator oferuje niższe, niż w sezonie poprzednim, ceny, co dodatkowo zwiększa prawdopodobieństwo zrealizowania przez niego założonego programu i celów biznesowych. Również w porównaniu z innymi biurami podróży jego ceny wyjazdów okazują się często niższe, zwłaszcza, jeśli chodzi o wycieczki na Maltę, Cypr, Dżerbę, Majorkę i półwysep Synaj.

Wzloty i upadki

W ostatnich dwóch latach Exim Tours nie informował o swoich wynikach biznesowych.

Przypomnijmy, że firma działa w zorganizowanej turystyce wyjazdowej od roku 1996. Kluczowym wydarzeniem w historii organizatora było nabycie w maju 2012 roku przez niemiecki koncern handlowy REWE pakietu 51 procent udziałów w czeskim holdingu biur podróży Exim Tours, w skład której wchodziła również polska spółka. Od tamtej pory polski organizator działa w ramach turystycznego koncernu DER Touristik (turystyczna noga giganta, jakim jest REWE), który udziela mu wsparcia biznesowego i finansowego.

Historycznie rzecz biorąc Exim Tours odgrywał zauważalną rolę w polskiej turystyce wyjazdowej już na początku poprzedniej dekady. W roku 2001 organizator zajmował w branży pod względem przychodów 10 miejsce. Apogeum swojego znaczenia w branży biuro osiągnęło w 2009 roku, gdy przy przychodach ze sprzedaży imprez turystycznych w wysokości 306,8 mln złotych zajęło czwarte miejsce za takimi biurami jak Itaka, Triada i TUI Poland, a przed Alfa Star i Rainbow Tours. W roku 2010 było szóste za Alfa Star i Wezyrem, a w latach późniejszych zajmowało najczęściej ósmą pozycję. Tak też było w roku 2016, gdy biuro z przychodami z turystyki na poziomie już tylko 84,4 mln złotych było również ósme za biurami Neckermann Polska i Net Holiday, a wyprzedzało Grupę Almatur. Jego specjalnością było wówczas organizowanie Polakom wakacji w Egipcie, Turcji i Tunezji.

Arabska wiosna i odpływ turystów z Tunezji i Egiptu, spowodowało załamanie na rynku. Tego niekorzystnego okresu nie wytrzymało szereg biur podroży, w 2012 roku upadło ich piętnaście, a w 2015 roku niewypłacalność ogłosiło jeszcze jedno znaczące, które nie mogło się otrząsnąć po tamtych wydarzeniach – Alfa Star. Apogeum turystycznej dekoniunktury na tych kierunkach nastąpiło jednak dopiero w 2016 roku, po szeregu zamachów terrorystycznych, które zniechęciły dużą część turystów do wyjazdów w wymienione rejony.

W takich warunkach Exim Tours notowało straty, które nakładając się na siebie, spowodowały że jego fundusze miały wartość ujemną, która sięgała 22,1 mln złotych.

Powrót koniunktury

Karta odwróciła się w roku 2017, gdy sytuacja na tyle się uspokoiła, że turyści odzyskali zaufanie do lubianych dawniej kierunków. W Polsce na rynek napłynęła też duża fala (prawie 400 tysięcy) nowych turystów, którzy dzięki wzrostowi gospodarczemu i zasobności mogli sobie już pozwolić na zagraniczne wycieczki, ale w znacznej mierze te tańsze – do Bułgarii, Egiptu, Turcji i w mniejszym stopniu Tunezji.

Tę nową sytuację wykorzystał Exim Tours, dostosowujący swój program do koniunktury i wyborów Polaków. Bardzo podobnie postąpił TUI Poland, co pozwala przypuszczać, że koncepcje biznesowe powstawały na skutek podobnych przemyśleń dyskutowanych na linii organizator – centrala. Jeśli tak, to jest to czynnik pozytywny stabilizujący realizację trafnej koncepcji i pozwalający oczekiwać wsparcie w razie chwilowych zachwiań koniunkturalnych powodowanych niespodziewanymi zdarzeniami.

Andrzej Betlej

Autor jest ekspertem turystycznym, współzałożycielem firmy konsultingowej Instytut Badania Rynku Turystycznego Traveldata. W latach 90. pracował w banku Millennium jako członek zarządu i wiceprezes. Kolejne 10 lat związany był z firmami lotniczymi i turystycznymi.

Ratingi dla „Rzeczpospolitej” i Turystyki.rp.pl przygotowuje Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata, monitorujący rynek turystyki wyjazdowej. Sporządzający tabele wprowadzają do niej zmiany, jeśli otrzymują wiarygodne i ważne informacje dotyczące konkretnego podmiotu lub gdy występują wydarzenia o dużym znaczeniu, uzasadniające dokonanie korekt danego organizatora lub jego perspektywy.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Salwador rozpoczyna kwarantannę. W kraju nie ma wirusa

Prezydent Salwadoru Nayib Bukele ogłosił obowiązkową 21-dniową kwarantannę w całym kraju. W tym czasie ...

Szybkość gwarancją sukcesu w internecie

Ponad jedna trzecia internautów porzuca stronę, jeśli musi czekać dłużej niż sekundę na jej ...

Rosja surowo ukarze za lotnicze chuligaństwo

Rosyjska Duma zwiększy dziesięciokrotnie kary dla pasażerów, którzy zachowują się nieodpowiednio na pokładach samolotów. ...

DRV: cenniki muszą zniknąć z katalogów

Należy stworzyć przepisy, które pozwolą usunąć cenniki z katalogów biur podróży – uważa prezes ...

Thomas Cook testuje różnicowanie cen ofert w zależności od miejsca sprzedaży

30 – 40 procent wyjazdów z oferty brytyjskiego Thomasa Cooka jest tańszych w internecie ...

DEBATA REDAKCYJNA. Polscy touroperatorzy: Ktoś powinien zbadać, czy TUI gra uczciwie. Część I

Oczekujemy, że instytucje odpowiedzialne za działanie rynku, w tym szczególnie turystycznego, zbadają, czy biuro ...