OSAT rozmawia o „pakiecie dobrych praktyk” z touroperatorami

Rozmową z wiceprezesem Itaki i wiceprezesem Grecosa Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych rozpoczęło serię spotkań, które mają przygotować współpracę agentów z touroperatorami na progu nowego sezonu.

Publikacja: 01.03.2021 18:20

OSAT rozmawia o „pakiecie dobrych praktyk” z touroperatorami

Foto: Pierwsze kroki agenci turystyczni skierowali do Itaki. Na zdjęciu od lewej: prezes OSAT Marcin Wujec, wiceprezes Itaki Piotr Henicz, członek zarządu OSAT Marcin Chiliński. Fot. OSAT

– Czeka nas kolejny niełatwy sezon turystyczny. Chcemy przedstawić najważniejszym touroperatorom postulaty naszych członków, dzięki którym poprawimy warunki współpracy, na czym powinny skorzystać obie strony – deklaruje prezes OSAT Marcin Wujec.

CZYTAJ TEŻ: OSAT do premiera: Nie zapominajmy o pomocy dla firm jednoosobowych

Jak wyjaśnia, stowarzyszenie rozesłało wcześniej wszystkim członkom ankiety z prośbą o wskazanie praktyk, które poprawiłyby relacje i współpracę agentów turystycznych z biurami podróży. Zebrano je w dziesięciu punktach. Teraz Wujec i członek zarządu OSAT Marcin Chiliński rozpoczęli rodzaj konsultacji z przedstawicielami największych organizatorów turystyki. Dzisiaj w Poznaniu spotkali się z wiceprezesem Itaki Piotrem Heniczem i z wiceprezesem Grecosa Januszem Śmigielskim. Jutro planują rozmowy w siedzibie Rainbowa w Łodzi, a także Eximu Tours w Warszawie, a następnie w warszawskich centralach innych biur – Corala Travel i Sun&Funa.

– Miniony rok pokazał, jak agenci i touroperatorzy są ze sobą związani i jak siebie nawzajem potrzebują. Nie chodzi nam o negocjowanie jakichś szczegółowych rozwiązań, jak na przykład wysokość prowizji. Bardziej myślimy o rozwiązaniach uniwersalnych, poprawiających pracę i relacje agentów z touroperatorami. Nazywam to dobrymi praktykami – wyjaśnia Wujec.

Co konkretnie gryzie agentów? – Na naszej liście – dodaje Chiliński – jest na przykład postulat objęcia agentów tymi samymi zasadami, które obowiązują własną sieć sprzedaży, czyli na przykład wyrównania terminów zakładania opcji. Spodziewamy się, że sezon będzie super last minutowy. To, czy agent może założyć opcję w systemie rezerwacyjnym dzień przed wylotem, czy trzy dni będzie miało kolosalne znaczenie dla jego sprzedaży.

ZOBACZ TEŻ: OSAT: Turysto, nie panikuj, jesteś w dobrych rękach

– Następna rzecz – sprzedaż produktów dodatkowych, jak ubezpieczenia i „sitingi” (miejsca w samolotach). Staramy się też, żeby prowizja agenta była wypłacana od zaliczek, jakie klienci wpłacają na poczet imprezy, a także, żeby te zaliczki były bezzwrotne w razie niespodziewanych sytuacji – mówi Chiliński.

– Przy czym nie wszystkie punkty dotyczą wszystkich organizatorów. W wypadku jednych chodzi o trzy postulaty, a w wypadku innych o siedem. Poszczególne biura są też różnie przygotowane do wprowadzenia proponowanych zmian, w jednych to można uruchomić szybciej, inne mają ograniczenia informatyczne. W każdym razie pierwsze spotkania napawają nas optymizmem, bo nasze propozycje zostały przyjęte bardzo pozytywnie – podsumowuje.

– Czeka nas kolejny niełatwy sezon turystyczny. Chcemy przedstawić najważniejszym touroperatorom postulaty naszych członków, dzięki którym poprawimy warunki współpracy, na czym powinny skorzystać obie strony – deklaruje prezes OSAT Marcin Wujec.

CZYTAJ TEŻ: OSAT do premiera: Nie zapominajmy o pomocy dla firm jednoosobowych

Pozostało 88% artykułu
Biura Podróży
Jedno z największych europejskich biur podróży sprzedane za 1 euro
Biura Podróży
Mistrzyni olimpijska ambasadorką turystyki aktwnej w Itace
Biura Podróży
Rekordowa sprzedaż eSky. „Zawdzięczamy ją pakietom dynamicznym”
Biura Podróży
Z Eximem na Tahiti i Bora Bora – nowość w ofercie touroperatora
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biura Podróży
Spór Itaki z Wakacje.pl: Kiedy integracja systemów rezerwacyjnych?