TUI: Sprzedaż wycieczek przyspiesza. Strata mniejsza niż spodziewana

2,6 miliona rezerwacji na lato, 716 milionów euro przychodów, 1,3 miliarda euro straty operacyjnej – Grupa TUI podsumowała pierwszych sześć miesięcy roku obrotowego. Choć wyniki finansowe są nadal o wiele gorsze niż zazwyczaj, to rosnący popyt napawa kierownictwo firmy optymizmem.

Publikacja: 12.05.2021 10:00

TUI: Sprzedaż wycieczek przyspiesza. Strata mniejsza niż spodziewana

Foto: Najpopularniejsze kierunki wśród klientów TUI to Grecja, Wyspy Kanaryjskie i Baleary. Fot. Filip Frydrykiewicz

Grupa TUI podsumowała pierwsze półrocze roku obrotowego (1 października 2020 roku – 30 września 2021 roku). W dalszym ciągu wyniki są o wiele gorsze niż przed pandemią, ale jak podkreśla koncern w informacji prasowej, zainteresowanie podróżami rośnie.

Na nadchodzący sezon letni Grupa przygotowała program odpowiadający 75 procentom tego sprzed dwóch lat. Sprzedała już 2,6 miliona letnich wyjazdów, o 69 procent mniej niż w tym samym okresie 2019 roku. Średnia cena jest jednak o 22 procent wyższa niż ta sprzed dwóch lat, co – jak tłumaczy koncern – wynika z większego udziału wycieczek zorganizowanych w całkowitej sprzedaży.

W kwietniu sprzedaż podwajała się w każdym tygodniu, w ostatnich pięciu tygodniach liczba rezerwacji wzrosła o 256 procent, przybywało też nowych rezerwacji na lato 2022 roku – od marca wzrost wyniósł 109 procent – czytamy w komunikacie.

W pierwszych sześciu miesiącach tego roku rozliczeniowego obrót Grupy TUI wyniósł 716 milionów euro – rok temu było to 6,6 miliarda euro. W segmencie obejmującym touroperatorów („Linie lotnicze i rynki”) obrót wyniósł do 599 milionów euro (przed rokiem 5,472 miliarda euro), w segmencie hoteli było to 83,9 miliona euro (przed rokiem 300 milionów euro), a w segmencie usług dodatkowych (TUI Musement, który zajmuje się obsługą gości w wakacyjnych miejscach, w tym m.in. sprzedażą wycieczek fakultatywnych i biletów do atrakcji, na wydarzenia kulturalne i sportowe) do 18,6 miliona euro (przed rokiem 300 milionów). Przychody w segmencie rejsów wyniosły 1,5 miliona euro (przed rokiem 481,6 miliona).

Strata z działalności operacyjnej (underlying EBIT) doszła do 1,3 miliarda euro, co według Grupy jest wynikiem lepszym niż oczekiwano. Rok temu ten sam wskaźnik wynosił minus 795 milionów euro. W podziale na segmenty strata przedstawia się następująco: touroperatorzy: minus 850,1 miliona euro (minus 784,3 miliona euro przed rokiem), hotele: minus 198,3 miliona euro (56,1 miliona przed rokiem), TUI Musement: minus 62 miliony euro (minus 28,9 miliona euro przed rokiem), rejsy: minus 153,3 miliona euro (26,9 miliona euro przed rokiem).

Koncern odnotowuje, że na kontach ma środki płynnościowe w wysokości 1,7 miliarda euro. Miesięczne wydatki w drugim kwartale roku rozliczeniowego (od stycznia do marca) w wysokości 300 milionów euro utrzymują się na stabilnym poziomie.

W komunikacie firma przypomina, że na początku roku podniosła kapitał, a w kwietniu pozyskała kolejne środki na rynku inwestorskim. Z emisji obligacji zamiennych pochodziło 400 milionów euro, które mają być przeznaczone przede wszystkim na refinansowanie kredytów państwowych. Ma w tym pomóc też sprzedaż wyjazdów na lato. Jak podkreśla prezes, pożyczki nie są prezentem – trzeba od nich płacić odsetki.

– Wyjazdy urlopowe znajdują się po miesiącach pandemii wysoko na liście życzeń Europejczyków – mówi cytowany w komunikacie prezes Grupy TUI Friedrich Joussen. – Zarówno z obserwowanych trendów, jak i samych rezerwacji wynika, że w najbliższych tygodniach znów będzie można odpocząć nad Morzem Śródziemnym, Egejskim i na statkach.

Joussen liczy szczególnie na klientów z Wielkiej Brytanii, która za kilka tygodni otworzy się na wyjazdy zagraniczne. – Wolność i odpowiedzialność, testowanie, szczepienie i skuteczne protokoły sanitarne to podstawa bezpiecznego urlopu w 2021 roku. Większość osób stawia na Grecję, Wyspy Kanaryjskie i Baleary – wymienia.

Koncern podkreśla, że wycieczki zorganizowane są najpewniejszą formą podróżowania, bo klienci mają gwarancję, że na każdym etapie wyjazdu przestrzegane będą reżimy sanitarne. Od wznowienia wyjazdów latem zeszłego roku z usług TUI skorzystało 2,7 miliona klientów. Liczba zakażeń w przeliczeniu na 100 tysięcy osób w ostatnich siedmiu dniach była mniejsza niż 1 procent (494 przypadki).

Grupa TUI podsumowała pierwsze półrocze roku obrotowego (1 października 2020 roku – 30 września 2021 roku). W dalszym ciągu wyniki są o wiele gorsze niż przed pandemią, ale jak podkreśla koncern w informacji prasowej, zainteresowanie podróżami rośnie.

Na nadchodzący sezon letni Grupa przygotowała program odpowiadający 75 procentom tego sprzed dwóch lat. Sprzedała już 2,6 miliona letnich wyjazdów, o 69 procent mniej niż w tym samym okresie 2019 roku. Średnia cena jest jednak o 22 procent wyższa niż ta sprzed dwóch lat, co – jak tłumaczy koncern – wynika z większego udziału wycieczek zorganizowanych w całkowitej sprzedaży.

Pozostało 83% artykułu
Biura Podróży
Touroperator skraca tydzień pracy. Chce mieć zadowolonych pracowników
Biura Podróży
Travelplanet.pl zapowiada ekspansję. Ma 100 salonów i zamierza otwierać nowe
Biura Podróży
300 x Wakacje.pl. Największy agent turystyczny otworzył kolejny salon
Biura Podróży
Ceny wakacji w Turcji, Grecji i na Kanarach - w górę. Padły nowe rekordy
Biura Podróży
Strona internetowa Itaki doceniona w konkursie Mobile Trends Awards