TUI: obroty w górę, zysk operacyjny w dół

O 4,4 procent wzrosły obroty Grupy TUI w pierwszym kwartale bieżącego roku rozliczeniowego. W tym czasie wzrosła nieco także liczba klientów, ale obniżył się zysk operacyjny

Publikacja: 13.02.2019 07:29

TUI: obroty w górę, zysk operacyjny w dół

Foto: Bloomberg

Grupa TUI podsumowała pierwszy kwartał roku rozliczeniowego 2018/2019. Od 1 października do 31 grudnia 2018 roku obrót koncernu wzrósł o 4,4 procent do 3,7 miliarda euro. Z jego usług skorzystało w tym czasie 3,7 miliona gości (wzrost o 1,2 procent).

Niestety, wyzwania, przed jakimi stoją obecnie tradycyjni touroperatorzy i linie lotnicze, były przyczyną gorszego zysku operacyjnego, który wyniósł -83,6 miliona euro (rok wcześniej było to -36,7 miliona euro).

Wśród powodów firma wymienia długie i ciepłe lato w Europie Północnej, ale też powrót zainteresowania Turcją i krajami Afryki Północnej. Wysoki popyt na wakacje tamże sprawił, że na rynku było za dużo miejsc na innych kierunkach, takich jak Wyspy Kanaryjskie. Przełożyło się to na niższe średnie marże.

Wynik segmentu touroperatorsko-lotniczego spadł do -177,7 miliona euro (rok wcześniej do -140,8 miliona). Na rezultatach odbiła się także niższa wartość funta brytyjskiego, co związane jest z Brexitem.

Dobrze funkcjonuje natomiast segment hotelowy oraz rejsów i obsługi turystów w odwiedzanych miejscach, obecnie działy te odpowiadają za prawie 70 procent zysków firmy. Zysk operacyjny wyniósł tu 111 milionów euro (rok wcześniej 125,9 miliona). Co prawda bieżący wynik jest słabszy, ale trzeba pamiętać, że w zeszłorocznym ujęty był wpływ w wysokości 38 milionów euro ze sprzedaży trzech hoteli. Jeśli porównać wartości, wyłączając to jednorazowe zdarzenie, obecnie są one wyższe niż przed 12 miesiącami.

Konkretnie TUI Hotels & Resorts przyniosły zysk operacyjny w wysokości 68,7 miliona euro (+27,5 procent), średnia cena za łóżko wyniosła 65 euro (rok wcześniej 63 euro), przeciętne obłożenie to 76 procent (przed rokiem 75 procent).

W segmencie rejsów wycieczkowych zysk operacyjny osiągnął 47 milionów euro (+25,3 procent), średnia cena za dzień za pasażera to 149 euro dla TUI Cruises, 137 funtów dla Marella Cruises i 591 euro dla Hapag-Lloyd Cruises, obłożenie wyniosło odpowiednio 100, 102 i 75 procent. Na początku lutego do służby wszedł statek Mein Schiff 2, latem pojawi się Marella Explorer 2, także Hapag-Lloyd Cruises powiększy flotę o dwie kolejne jednostki, ale jesienią 2018 roku pływać przestał jeden statek, a w maju 2021 ze służby wyłączony zostanie kolejny.

Spółka TUI Destination Experiences dalej się rozwija, a w pierwszym kwartale sprzedała 1,3 miliona ofert (wycieczki fakultatywne i inne atrakcje w odwiedzanych miejscach). Zysk operacyjny wyniósł -4,7 miliona euro (rok wcześniej -3,5 miliona). Koncern informuje, że liczba rezerwacji utrzymuje się na zeszłorocznym poziomie, ale marże są niższe. To sprawia, że planowany wzrost zysku operacyjnego o 10 procent nie zostanie utrzymany. Na koniec tego roku będzie na poziomie zbliżonym do zeszłorocznego (zysk operacyjny za cały 2018 rok to 1,177 miliarda euro).

Jak podkreśla firma, 2018 rok był dla niej rekordowy pod względem wyniku finansowego. Prezes Fritz Joussen mówi, że co prawda branża turystyczna nadal się rozwija, a klienci chętnie podróżują, to nie akceptują podwyżek cen. Szef Grupy TUI zapewnia, że przedsiębiorstwo jest w bardzo dobrej kondycji finansowej, a przyjęta strategia przynosi zakładane rezultaty. Dalej wprowadzane są zmiany, których celem jest przekształcenie koncernu w platformę cyfrową.

Grupa TUI podsumowała pierwszy kwartał roku rozliczeniowego 2018/2019. Od 1 października do 31 grudnia 2018 roku obrót koncernu wzrósł o 4,4 procent do 3,7 miliarda euro. Z jego usług skorzystało w tym czasie 3,7 miliona gości (wzrost o 1,2 procent).

Niestety, wyzwania, przed jakimi stoją obecnie tradycyjni touroperatorzy i linie lotnicze, były przyczyną gorszego zysku operacyjnego, który wyniósł -83,6 miliona euro (rok wcześniej było to -36,7 miliona euro).

Pozostało 87% artykułu
Biura Podróży
Touroperator skraca tydzień pracy. Chce mieć zadowolonych pracowników
Biura Podróży
Travelplanet.pl zapowiada ekspansję. Ma 100 salonów i zamierza otwierać nowe
Biura Podróży
300 x Wakacje.pl. Największy agent turystyczny otworzył kolejny salon
Biura Podróży
Ceny wakacji w Turcji, Grecji i na Kanarach - w górę. Padły nowe rekordy
Biura Podróży
Strona internetowa Itaki doceniona w konkursie Mobile Trends Awards