Jedna osoba na 50-100 metrów kwadratowych – są wytyczne dla stoków narciarskich

Fot. PKL

Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii opublikowało rozwiązania sanitarne, jakich powinni przestrzegać zarządcy zorganizowanych terenów narciarskich, kolei i wyciągów.

Mycie rąk, pojemniki z płynem dezynfekującym, zachowanie odstępów, dzielenie terenu na strefy, według funkcji, wietrzenie pomieszczeń, sprzedawanie biletów online – to niektóre zalecenia, jakie daje zarządcom terenów narciarskich Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii. Wykaz rekomendowanych przygotowań nie mówi jeszcze nic o zasadach zachowania samych klientów wyciągów.

Zalecenia dzielą się na bardziej rygorystyczne na „etapie odpowiedzialności” i mniej – na „etapie stabilizacji”. Na przykład podczas gdy etap odpowiedzialności zakłada obsługiwanie nie więcej niż jednej osoby na 100 metrów kwadratowych ośrodka narciarskiego (z wyłączeniem obsługi), o tyle w drugim wypadku może wystarczy już tylko 50 metrów, jeśli ośrodek znalazł się w strefie zielonej.

Oto materiał resortu w całości:

Czy jesteś właścicielem lub zarządcą zorganizowanego terenu narciarskiego, stacji turystyczno-narciarskiej lub świadczysz usługi związane z funkcjonowaniem kolei linowych lub wyciągów narciarskich?

Sprawdź, jak zapewnić bezpieczeństwo korzystającym, w tym dzieciom i ich opiekunom, oraz pracownikom.

Zgodnie z wytycznymi, które opracowaliśmy wraz z Głównym Inspektorem Sanitarnym, pamiętaj:

  1. Zwiększ odległość między pracownikami oraz wprowadź rozwiązania mające na celu odseparowanie poszczególnych zmian pracowników (o ile to możliwe)
  2. Podziel kompleks na strefy, tak aby pracownicy z poszczególnych stref mieli jak najmniejszy kontakt ze sobą.
  3. Zapewnij pracownikom środki do mycia i dezynfekcji rąk oraz powierzchni, a także środki ochrony indywidualnej oraz instrukcje dot. zasad prawidłowej higieny rąk oraz prawidłowego stosowania środków ochrony indywidualnej (maseczki, rękawiczki).
  4. Zapewnij kosze, do których trafiać będą zużyte materiały, oraz zadbaj o ich regularne opróżnianie.
  5. Ogranicz korzystanie z powierzchni wspólnych przez wielu pracowników na raz.
  6. Zapewnij płyny do dezynfekcji – co najmniej jeden dozownik w każdym miejscu, w którym pojawiają się klienci (kasy, wypożyczalnie, łazienki, bary, restauracje przy stokach, itp.). Zadbaj, aby dozowniki były regularnie napełniane.
  7. Przeprowadzaj i monitoruj codzienne prace porządkowe, ze szczególnym uwzględnieniem częstego, regularnego dezynfekowania powierzchni dotykowych (tj. m.in. terminali, klamek, blatów, włączników, poręczy, uchwytów).
  8. Zapewnij miejsce do izolacji osoby wykazującej objawy chorobowe przypominające objawy COVID-19.
  9. W miarę możliwości zapewnij bezdotykowe wejście  do pomieszczeń ogólnodostępnych.

Poniżej znajdziesz szczegółowe instrukcje.

Wytyczne dla funkcjonowania zorganizowanych terenów narciarskich, stacji turystyczno-narciarskich oraz kolei linowych i wyciągów narciarskich w trakcie epidemii SARS-CoV-2 w Polsce.

Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii i Główny Inspektorat Sanitarny.

Celem wdrażanych procedur jest:

  1. Zwiększenie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników (obsługi), gości / klientów oraz osób przebywających na terenie stacji turystyczno-narciarskich, zorganizowanych terenów narciarskich oraz kolei linowych i wyciągów narciarskich.
  2. Minimalizowanie ryzyka zakażenia pracowników / obsługi oraz gości / klientów.
  3. Kompleksowe działanie przeciwepidemiczne dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemii.

Wytyczne zostały podzielone na 4 części:

  1. Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom / obsłudze.
  2. Zapewnienie bezpieczeństwa na terenie zorganizowanych terenów narciarskich, kolei linowych i wyciągów narciarskich oraz stacji turystyczno-narciarskich.
  3. Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia SARS-CoV-2 u pracowników / obsługi.
  4. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia SARS-CoV-2 u gościa / klienta.
Uregulowanie szczególne obejmujące Etap odpowiedzialności oraz Etap stabilizacji

Etap odpowiedzialności

W przypadku Etapu odpowiedzialności, przedsiębiorcy z Branży narciarskiej gotowi są nałożyć na siebie najdalej idący reżim sanitarny obejmujący:

  • prowadzenie obiektu rekreacyjnego w postaci  ośrodka narciarskiego/stacji narciarskiej jest dopuszczalne pod warunkiem zapewnienia aby znajdowało się na jego terenie nie więcej niż jedna osoba na 100 m2 powierzchni ośrodka narciarskiego dostępnej dla jego użytkowników, z wyłączeniem obsługi.
  • zamknięcie stref gastronomicznych zgodnie z wytycznymi dla tej branży w trakcie trwania Etapu odpowiedzialności

Etap stabilizacji

W przypadku etapu stabilizacji, przedsiębiorcy z branży narciarskiej gotowi są nałożyć na siebie następujący reżim sanitarny:

  • ograniczenie w postaci:
  1. Strefa czerwona – prowadzenie obiektu rekreacyjnego w postaci  ośrodka narciarskiego/stacji narciarskiej jest dopuszczalne pod warunkiem zapewnienia aby znajdowało się na jego terenie nie więcej niż jedna osoba na 100 m2 powierzchni ośrodka narciarskiego dostępnej dla jego użytkowników, z wyłączeniem obsługi.
  2. Strefa żółta – prowadzenie obiektu rekreacyjnego w postaci  ośrodka narciarskiego/stacji narciarskiej – jest dopuszczalne pod warunkiem zapewnienia aby znajdowało się na jego terenie nie więcej niż jedna osoba na 75 m2 powierzchni ośrodka narciarskiego dostępnej dla jego użytkowników, z wyłączeniem obsługi.
  3. Strefa zielona – prowadzenie obiektu rekreacyjnego w postaci  ośrodka narciarskiego/stacji narciarskiej – jest dopuszczalne pod warunkiem zapewnienia aby znajdowało się na jego terenie nie więcej niż jedna osoba na 50 m2 powierzchni ośrodka narciarskiego dostępnej dla jego użytkowników, z wyłączeniem obsługi.
  •  gastronomia oraz hotele działają na zasadach zgodnych z właściwymi wytycznymi dla strefy zielonej, żółtej lub czerwonej.
Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom / obsłudze
  1. Ustalenie zadań i procesów, które zwykle wymagają ścisłej interakcji
    i określenie sposobów ich modyfikacji, aby zwiększyć fizyczne odległości między pracownikami i zachować bezpieczeństwo pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  1. Wyposażenie obsługi / pracowników zorganizowanych terenów narciarskich, kolei linowych i wyciągów narciarskich oraz stacji turystyczno-narciarskich
    w środki ochrony indywidualnej, w tym środki zasłaniające nos i usta, rękawiczki oraz środki do mycia i dezynfekcji rąk, a także nieprzemakalne fartuchy z długim rękawem, do użycia w razie potrzeby.
  1. Zalecenia dla pracowników:
  • przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy (a także za każdym razem przed założeniem oraz po ściągnięciu rękawiczek) obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce lub dezynfekcja rąk za pomocą środka dezynfekującego;
  • w przypadku wykonywania obowiązków polegających na kontakcie bezpośrednim z klientami, konieczne jest noszenie osłony nosa i ust (rekomendowane maseczki medyczne) oraz ewentualnie rękawic ochronnych podczas wykonywania obowiązków pracowniczych i zachowanie bezpiecznej odległości od rozmówcy i współpracowników;
  • regularnie, często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie
  • z instrukcją znajdującą się przy umywalce, do osuszania stosować wyłącznie ręczniki jednorazowe i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%);
  • podczas kaszlu i kichania zakrywać usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamykanego pojemnika na odpady i umyć ręce;
  • nie podawać dłoni i unikać bliskiego kontaktu podczas powitania;
  • starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu;
  • dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne. Należy pamiętać o częstej i regularnej dezynfekcji powierzchni dotykowych jak klamki, słuchawki telefonu, klawiatury i myszki, włączniki świateł, terminale płatnicze, włączniki urządzeń czy biurka;
  • regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci, np. klamki drzwi wejściowych, blaty, oparcia krzeseł;
  • unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość;
  • w przypadku pracowników wypożyczalni – konieczna jest każdorazowa dezynfekcja sprzętu oddawanego przez wypożyczających.
  1. Zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia pomieszczeń.
  2. Ograniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych, w tym:
  • wprowadzenie różnych godzin przerw;
  • zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki);
  • dezynfekcja przestrzeni wspólnych przed udostępnieniem jej kolejnej grupie pracowników.
  1. Obowiązek stosowania przez dostawców towarów i usług zorganizowanych terenów narciarskich, kolei linowych i wyciągów narciarskich oraz stacji turystyczno-narciarskich środków ochrony osobistej zgodnie z aktualnymi przepisami prawa.
  2. Przygotowanie procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia (patrz dalej) i skuteczne poinstruowanie pracowników.
  3. Przeprowadzanie szkoleń z zastosowanych procedur sanitarnych dla wszystkich pracowników oraz zapewnienie broszur informacyjnych.
  4. Udostępnienie stacji dezynfekujących oraz środków do dezynfekcji na wszystkich zapleczach oraz pomieszczeniach socjalnych.
  5. Szczególna troska o pracowników z grup bardziej narażonych na ciężki przebieg COVID-19 (jeśli to możliwe, nieangażowanie w bezpośredni kontakt z klientem osób powyżej 60. roku życia oraz przewlekle chorych).
Zapewnienie bezpieczeństwa na terenie zorganizowanych terenów narciarskich, kolei linowych i wyciągów narciarskich oraz stacji turystyczno-narciarskich.
  1. Zaleca się podzielenie zorganizowanych terenów narciarskich na odrębne strefy obejmujące stoki narciarskie, ośrodki noclegowe, wypożyczalnie, punkty restauracyjne.
  2. Zaleca się umieszczenie na terenie budynków znajdujących się na terenie zorganizowanych terenów narciarskich, kolei linowych i wyciągów narciarskich oraz stacji turystyczno-narciarskich, stacji dezynfekujących z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla gości oraz ich regularne uzupełnianie.
  3. Z zastrzeżeniem zasad dotyczących przejazdów (patrz poniżej) stosuje się zasadę dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa.
  4. Rekomendowane umożliwienie zakupu biletów bezobsługowo, tj. poprzez platformy online lub w biletomatach.
  5. Rekomendowane umożliwienie płatności bezgotówkowych we wszystkich punktach usługowych, kasach biletowych, sklepach oraz wypożyczalniach na terenie stacji turystyczno-narciarskiej.
  6. Rekomendowane podjęcie działań mających na celu rozłożenie ruchu narciarzy i turystów korzystających z urządzeń transportu linowego równomiernie w ciągu dnia.
  7. Stała informacja i instrukcja dla gości zawierająca podstawowe informacje dotyczące postępowania i ochrony osobistej zgodnej z wytycznymi wydanymi przez Główny Inspektorat Sanitarny.
  8. Umieszczenie czytelnej instrukcji dezynfekcji rąk przy każdym dozowniku z płynem do dezynfekcji.
  9. Umieszczenie na terenie stacji turystyczno-narciarskiej (w tym w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych) plakatów informacyjnych wraz
    z instrukcjami dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki.
  10. Zapewnienie sprzętu i środków oraz prowadzenie i monitorowanie codziennych prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych.
  11. Codzienna dezynfekcja obiektu, w szczególności bieżące dezynfekowanie, toalet, blatów, klamek, uchwytów, kołowrotków, biletomatów oraz innych, często dotykanych powierzchni.
  12. Cały personel stacji turystyczno-narciarskiej jest wyposażony w środki ochrony indywidualnej i przestrzega obowiązujących zasad w zakresie zakrywania nosa i ust.
  13. Zaleca się systematyczne wietrzenie wszystkich pomieszczeń powierzchni wspólnych, w wyznaczonych zakresach czasowych.
  14. Wyznaczenie i przygotowanie (m.in. wyposażonego w środki ochrony indywidualnej i płyn dezynfekujący) pomieszczenia, lub pokoju/ obszaru,
    w którym będzie można czasowo odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych przypominających objawy COVID-19.
  15. Przygotowanie i umieszczenie w określonym miejscu (łatwy dostęp) potrzebnych numerów telefonów do stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych.
  16. W przypadku wypożyczalni sprzętu – obowiązkowe dezynfekowanie całości sprzętu otrzymanego od wypożyczających.
  17. Poinformowanie wszystkich gości oraz potencjalnych klientów stacji turystyczno-narciarskiej o procedurach bezpieczeństwa zastosowanych
    w związku z SARS-CoV-2 w kompleksie narciarskim.

Gastronomia – procedury zgodne z wytycznymi Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii i Głównego Inspektora Sanitarnego: https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/gastronomia

Noclegi – procedury zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii i Głównego Inspektora Sanitarnego: https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/hotele-i-inne-miejsca-noclegowe

W zakresie przejazdów wyciągami narciarskimi, kolejami linowymi oraz przenośnikami taśmowymi itp., w celu zapobiegania gromadzeniu się klientów w kolejce do przejazdu w/w urządzeniami, dopuszcza się ich funkcjonowanie zgodnie z przepustowością nominalną, w przypadku gdy miejsca zajmować będą osoby zamieszkujące w jednym gospodarstwie domowym lub mające wspólny nocleg lub wspólnie podróżujące do stacji turystyczno – narciarskiej – przy czym konieczne jest w trakcie przejazdu zasłonięcie nosa oraz ust W innych przypadkach konieczne jest zachowanie dystansu od innych osób i stosowanie ograniczeń zgodnie z aktualnymi przepisami rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.

Rekomenduje się podjęcie działań pozwalających na zachowanie odstępów pomiędzy klientami w kolejce do przejazdu urządzeniami transportu linowego, np. odgradzanie szarfami, wyznaczanie „tuneli” dojścia, wyznaczanie punktów, w których mogą przebywać klienci itp.

Rekomenduje się informowanie klientów, aby –  o ile to możliwe i nie będzie powodowało gromadzenia się osób w kolejce do przejazdu urządzeniami transportu linowego – na jednym krześle lub w jednej gondoli miejsca zajmowały osoby zamieszkujące w jednym gospodarstwie domowym lub mające wspólny nocleg lub wspólnie podróżujące do stacji turystyczno – narciarskiej.

Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia SARS-CoV-2u pracowników / obsługi.
  1. Obowiązek zapoznania personelu stacji turystyczno-narciarskiej odnośnie wprowadzonego protokołu związanego z zakażeniem SARS-CoV-2 (przekazanie najważniejszych wytycznych i obowiązków w tym zakresie).
  2. Pracownicy i obsługa stacji turystyczno-narciarskiej powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie z lekarzem, w celu uzyskania teleporady medycznej, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112.
  3. Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa.
  4. W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy objawów chorobowych przypominających objawy COVID-19 należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu, poinformować go o konieczności skontaktowania się telefonicznie z lekarzem, w celu uzyskania teleporady medycznej.
  5. Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób. Po opuszczeniu pomieszczenia należy je wywietrzyć i zdezynfekować.
  6. Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami zakładowymi oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, uchwyty itp.).
  7. Należy stosować się do zaleceń Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury, biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.
Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia SARS-CoV-2 u gościa / klienta.
  1. W przypadku zaobserwowania objawów chorobowych przypominających objawy COVID-19, gość (klient) nie powinien zostać wpuszczony na teren obiektu.
  2. Klient powinien zostać poinstruowany o konieczności skontaktowania się telefonicznie z lekarzem celem uzyskania teleporady medycznej, a w razie pogarszania się stanu zdrowia – zadzwonić pod nr 999 lub 112, a także o konieczności unikania transportu zbiorowego w drodze do miejsca pobytu/ podmiotu leczniczego.
  3. Zgłoszenie incydentu do kierownictwa obiektu umożliwi obsłudze ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami obiektu oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, uchwyty itp.).
  4. Zaleca się ustalenie listy pracowników oraz gości (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w części/częściach obiektu, w których przebywał klient, wraz danymi do szybkiego kontaktu (nr tel komórkowego, adres e-mail) i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.

Mogą Ci się również spodobać

Wrocław – szybkim autobusem na lotnisko

Od dzisiaj między Dworcem Wrocław a Portem Lotniczym Wrocław kursują autokary Polbus PKS. Jadą ...

TO BYŁ ROK… Wujec: Agenci wyjdą z katastrofy silniejsi

OSAT brał udział w negocjacjach z rządem, przedstawiał postulaty agentów turystycznych, dostarczał danych o ...

Wizz Air i Ryanair znów startują z Mazur

Po trzymiesięcznej przerwie Wizz Air i Ryanair wznowiły loty z lotniska Olsztyn-Mazury do Londynu. ...

Hilton zamyka hotele w Chinach

Z powodu epidemii koronawirusa amerykański Hilton, największa sieć hotelowa na świecie, zamknęła w Chinach ...

Ryanair ogłasza 15 nowych kierunków z Krakowa

W sezonie letnim przyszłego roku Ryanair będzie latał z Krakowa do 56 miejsc, w ...

Lotnisko w Krakowie kończy sezon ze wzrostem 13,8 procent

W grudniu z usług krakowskiego lotniska skorzystało 559 tysięcy pasażerów, o 17 procent więcej ...