Hotelarze odrabiają straty

Fot. Newseria Biznes

Hotele w popularnych kurortach są prawie pełne. Zdecydowanie mniej gości mają obiekty w dużych miastach nastawione na klientów biznesowych, ale i tu są wyjątki.

Wpływ koronawirusa na rynek hotelowy w Polsce był bardzo wyraźny na początku pandemii. Hotele straciły klientów z dnia na dzień, a następnie w wyniku regulacji prawnych musiały zawiesić lub zamknąć działalność (z nielicznymi wyjątkami, które nie miały wpływu na sytuację w branży).

– Od połowy maja hotele zaczęły znów przyjmować gości, na początku w bardzo ograniczonym zakresie usług – mówi agencji Newseria Biznes zastępca dyrektora Investment & Hospitality w Walter Herz Andrzej Szymczyk. – Dziś mogą świadczyć w zasadzie wszelkie usługi, więc powróciły do sytuacji sprzed pandemii, ale od strony przychodowej drugi kwartał tego roku jest spisany na straty – dodaje.

CZYTAJ TEŻ: IGHP: Hotele nie liczą już na zyski

Najnowsze wytyczne dla hoteli, zgodne z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego, pozwalają na obsługiwanie gości w restauracjach, funkcjonowanie hotelowych basenów i saun. Hotelarze są zobowiązani dbać o reżim sanitarny – zwiększyć odległości między pracownikami do co najmniej 1,5 metra, ograniczyć liczbę pracowników korzystających jednocześnie z przestrzeni wspólnych, zapewnić im środki ochrony osobistej i przygotować pomieszczenie do czasowej izolacji osoby z objawami covidu-19 oraz przestrzegać zasad wietrzenia, czyszczenia i dezynfekcji pomieszczeń.

W obiektach położonych w strefach czerwonej i żółtej, które zależą od aktualnej liczby zakażeń, zalecenia dla obiektów hotelowych pozostały bez zmian. Obecnie ich działalność jest dopuszczalna, z wyłączeniem znajdujących się na ich terenie klubów i dyskotek. Poza tym stosuje się przepisy dotyczące kongresów, basenów, siłowni oraz działalności kulturalnej, jeśli taka jest świadczona na terenie obiektu.

– Obecnie sytuacja w hotelach wygląda różnie. Hotele typowo turystyczne w miejscowościach wypoczynkowych mają znaczne obłożenie, w większości przekraczające 90 procent. To zasługa wakacji i kilkumiesięcznego zamknięcia ludzi w domach i pracy zdalnej, co naturalnie wpłynęło na to, że chcieli wyjechać i odpocząć – mówi ekspert z Walter Herz.

ZOBACZ TAKŻE: Hotele i restauracje w Niemczech walczą o przetrwanie

Hotele w dużych miastach i lokalizacjach nastawionych na klienta biznesowego, które były odwiedzane podczas podróży służbowych, są w gorszej sytuacji.

– Dla nich tradycyjnie okres wakacji jest sezonem słabszym, dodatkowo w tym roku widać, że jest dużo gorzej niż w poprzednich latach. Kluczowy będzie pierwszy tydzień września – zobaczymy wtedy, czy klienci biznesowi będą rezerwować pokoje. Obecnie obłożenie w hotelach biznesowych waha się od 25 do 30 procent, wszystko zależy zarówno od obiektu, jak i jego lokalizacji – zauważa Andrzej Szymczyk.

Wrzesień jest miesiącem, w którym firmy po okresie urlopowym wysyłają pracowników w delegacje, aby utrzymać kontakty z klientami. Poprzednie kryzysy pokazały, że będą one chciały szybko wrócić na ścieżkę wzrostu i odbudować relacje biznesowe, a to wiąże się z wyjazdami służbowymi.

CZYTAJ TEŻ: Hotelarze obawiają się, że bon im nie pomoże

– Nie da się wszystkiego zrobić zdalnie, a wyjazdy wygenerują popyt na usługi hotelowe. Jednak ostatni kwartał tego roku to dziś jeszcze duży znak zapytania dla hoteli. Wraz z początkiem 2021 roku powinno już być dobrze, zwłaszcza że jest szansa na uzyskanie szczepionki, która pozwalałaby dość swobodnie podróżować, a to jest bardzo ważny czynnik dla hoteli – zaznacza ekspert Walter Herz. – Rynek hotelowy w drugiej połowie 2020 roku będzie powoli powracał do normalnej działalności operacyjnej. Jednak kluczowe będzie trzymanie w ryzach zagrożenia epidemiologicznego, które do tej pory uniemożliwiało zarówno podróże międzynarodowe w szerszym zakresie, jak i podróżowanie po kraju – dodaje.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Betlej: A jednak sprzedaż (biurom podróży) rośnie!

Opublikowane przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny danych za ostatnie dwa kwartały pokazują, że sprzedaż jest ...

Śmierć turystów na Wielkiej Rafie Koralowej

Dwoje amerykańskich turystów zginęło, gdy wiozący ich helikopter rozbił się w pobliżu platformy widokowej ...

Rainbow przeprasza agentów za Lidla

Informacja, że wycieczki biura podróży Rainbow, będą sprzedawane przez nowo powstały portal internetowy Lidl ...

Ratingi 2017: Ile można zarobić na turyście

Itaka, Rainbow i Grecos Holiday to biura podróży, które mają niskie ceny, a mimo ...

Kurczak z ryżem – proste danie na wiele sposobów

Szukasz pomysłu na idealny obiad albo doskonałą kolację? Mamy rozwiązanie! Powinno być nie tylko ...

Interferie chcą zarobić na turystyce medycznej

Więcej turystów z zagranicy szukających niedrogich usług medycznych i uzdrowiskowych i rosnąca grupa krajowych ...