Gwałtownie przerwana hossa. Rynek hoteli czeka hibernacja?

Fot. materiały prasowe DoubleTree by Hilton Wroclaw_Presidential Suite

Liczne otwarcia, bardzo duży popyt, plany nietuzinkowych inwestycji. Do niedawna na rynku hoteli panował niespotykany wcześniej boom. Co będzie dalej?

Na wyjątkowy rozwój rynku hotelarskiego w zeszłym roku wskazuje najnowszy raport firmy Emmerson Evaluation. Prognozy były równie optymistyczne. Tymczasem, jak wskazuje prezes Emmerson Evaluation Dariusz Książak, raport okazuje się podsumowaniem kończącej się hossy w sektorze. – Rozwój pandemii i czas jej trwania będą miały ogromnie negatywne skutki dla całej branży turystycznej – mówi.

CZYTAJ TEŻ: IGHP: Hotele się zamykają, wylała się fala zwolnień

Według danych GUS w połowie 2019 r. w Polsce działało ponad 2,6 tysiąca hoteli oferujących około 286 tysięcy miejsc noclegowych. Nowych obiektów przybyło w 11 województwach. Jak podaje Emmerson Evaluation (dane własne), w całym ubiegłym roku najwięcej hoteli pojawiło się w stolicy (wzrost o 5,8 procent).

Podobny wzrost (5,6 procent) odnotowano w pasie nadmorskim (Świnoujście, Kołobrzeg, Półwysep Helski). W czołówce znalazł się także Poznań, ze wzrostem na poziomie 4,8 procent. Około trzyprocentowy wzrost liczby hoteli odnotowano w Trójmieście, Wrocławiu i Łodzi, a 2,3 procent – w górach (Zakopane, Karpacz, Beskidy). W Szczecinie i w głównych miastach aglomeracji śląskiej (Katowice, Gliwice) nie oddano nowych hoteli.

Ale to w Szczecinie inwestorzy planowali (stan na luty tego roku) otworzyć niedługo cztery nowe hotele oferujące łącznie 997 pokojów. To m.in. Courtyard by Marriott i Moxy w budynku dawnego domu towarowego Posejdon.

W Katowicach w 2021 r. planowane jest otwarcie m.in. hotelu sieci Puro, który ma zaoferować 200 pokoi oraz hotelu Nova Silesia ze 144 pokojami. – W Gliwicach portfolio hoteli ma się powiększyć o 4-gwiazdkowy hotel Alpha – wskazuje Emmerson Evaluation. – Z szacunków wynika, że do końca 2021 r. w Trójmieście ma powstać trzynaście nowych hoteli. W Gdańsku nowe obiekty miałyby się pojawić głównie na Wyspie Spichrzów i w ścisłym centrum. Natomiast w Gdyni planowane są dwa nowe hotele – 14 Avenue i Hotel przy Morskiej. W sumie mają zaoferować 135 pokojów.

W Łodzi do 2021 r. planowanych jest siedem nowych obiektów w standardzie trzech, czterech i pięciu gwiazdek. – Najbardziej wyczekiwane obiekty to hotel Hampton by Hilton oraz pierwszy 5-gwiazdkowy hotel w tym mieście – L Hotel na terenie Lasu Łagiewnickiego – mówią eksperci. – W najważniejszych lokalizacjach w pasie nadmorskim do 2021 r. planowane jest otwarcie pięciu hoteli. Wśród nich są hotele 4-gwiazdkowe Radisson Resort i Hilton Garden Inn w Kołobrzegu oraz 5-gwiazdkowy Hilton Świnoujście Resort &SPA, a także pięciogwiazdkowy MGallery w Juracie.

W Warszawie w 2019 r. otwarto sześć nowych hoteli, do 2021 r. planowane jest otwarcie minimum 16 kolejnych. Na rynek warszawski mają wkroczyć po raz pierwszy takie marki jak Royal Tulip i AC hotel. Nowe obiekty planują otworzyć także marki obecne już na stołecznym rynku – Holiday Inn i Hampton by Hilton. Planowane inwestycje w ciągu najbliższych dwóch lat mają dostarczyć 3,6 tys. pokoi hotelowych.

We Wrocławiu w planach jest wybudowanie ośmiu hoteli, które mogłyby dostarczyć na rynek łącznie 922 pokoje. To m.in. 4-gwiazdkowy Q Hotel Plus, który miałby być największym obiektem w Polsce należącym do tej sieci i oferować 209 pokojów. W centrum Starego Miasta w wyniku modernizacji pałacu Leipzigera deweloper planuje otwarcie 5-gwiazdkowego hotelu (91 pokojów).

– W obrębie Starego Miasta przy ulicy Kościuszki modernizowana jest kamienica, w której będzie się mieścić 5-gwiazdkowy hotel pod marką Indigo. Ma to być trzeci obiekt tej marki w Polsce, po Warszawie i Krakowie – podają autorzy raportu. – W Krakowie jest przewidywany 13-proc. wzrost podaży pokoi hotelowych w ciągu najbliższych dwóch lat. Do ciekawszych inwestycji można zaliczyć adaptację kamienicy, w której planowane jest otwarcie pierwszego w Polsce 5-gwiazdkowego obiektu Autograph Collection Hotels, marki należącej do sieci Marriott International.

Mniejszy, bo 9,3-proc. wzrost podaży pokoi hotelowych przewidywany jest w Poznaniu. W najbliższych dwóch latach nowe otwarcia obiektów hotelowych są zapowiadane głównie w centrum miasta. Obok Starego Rynku planowane jest otwarcie obiektu Sure Hotel by Best Western. W ścisłym centrum miasta ma powstać obiekt należący do sieci Marriott International – AC by Marriott, który będzie oferował 150 pokoi. Ma on powstać w wyniku modernizacji nieruchomości, która dotychczas pełniła funkcję handlowo-biurową.

– W pasie górskim w najbliższych dwóch latach najbardziej interesujące projekty mają powstać w Zakopanem i Wiśle – wskazuje Emmerson Evaluation. – To Four Points by Sheraton, Mountain Diamond i Cristal Mountain Resort. Niestety, jednym z najbardziej prawdopodobnych naszym zdaniem skutków pandemii dla branży hotelarskiej będzie wstrzymanie lub nawet rezygnacja z części wyżej wymienionych projektów. Na chwilę opracowania raportu trudno realnie ocenić potencjalną skalę tego zjawiska – tłumaczą eksperci firmy.

Dariusz Książak komentuje, że dziś niezwykle trudno przewidzieć następstwa epidemii. – W krótkim okresie negatywnie wpłynie na całą branżę turystyczną. Część, jeśli nie większość nowych inwestycji zostanie przesunięta w czasie – ocenia. – Realizacja niektórych projektów może zostać też zarzucona na co najmniej kilka najbliższych lat.

Podkreśla, że to turystyka (w tym hotele oraz inne obiekty wypoczynkowe) ucierpiała na pandemii w pierwszej kolejności i jeszcze długo będzie odczuwać jej skutki. – W związku z zamknięciem granic drastycznie zmniejszył się ruch turystyczny, który bezpośrednio przekłada się na spadek obłożenia hoteli – mówi.

Swoje zrobiły też kolejno wprowadzane restrykcje. Teraz w hotelu można przebywać już tylko na kwarantannie.

ZOBACZ TEŻ: Hotelarze: Gmino odpuść nam podatek

– Wiele słabszych obiektów czeka czasowe zawieszenie bądź całkowite zamknięcie biznesu. Również przyszłość obiektów, które większość swojego obłożenia zawdzięczały różnego rodzaju cyklicznym eventom i wydarzeniom (rozrywkowym, muzycznym, branżowym) stoi pod dużym znakiem zapytania – mówi prezes Emmerson Evaluation. – Nieco spokojniejsi mogą być jedynie właściciele i zarządcy hoteli posiadający odpowiednio duże rezerwy kapitału, aby przetrwać ciężki okres. Jednak i oni muszą się liczyć z dużą skalą strat – podsumowuje Dariusz Książak. – Podobnie jak inwestorzy, którzy kupili pokoje w condohotelach lub lokale obiektach z apartamentami wypoczynkowymi.

Eksperci Emmerson Evaluation oceniają, że takie obiekty mogą ucierpieć nawet bardziej niż tradycyjne sieci hotelowe. – Prawdopodobna jest też prawie całkowita hibernacja rynku sprzedaży apartamentów wakacyjnych do końca bieżącego roku – twierdzi szef firmy. – Potencjalni inwestorzy w okresie tak dużej niepewności gospodarczej mogą nie być skłonni do zakupu takich nieruchomości.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Już 114 poszkodowanych przez upadek Rejsclubu.pl

Czy roszczenia klientów upadłego biura podróży Rejsclub zmieszczą się w sumie jego gwarancji? Trudno ...

Antalya pobiła własny rekord w turystach

Ponad 11 milionów turystów przyjechało do regionu Antalyi w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku. ...

Polskie hotele z mniejszym przychodem na pokój

W lipcu w europejskich hotelach średnia wartość przychodu na jeden pokój (RevPAR) wzrosła o ...

Biuro podróży testuje pięciogodzinny dzień pracy

Pięć godzin pracy zamiast ośmiu to pomysł niemieckiego touroperatora Runa Reisen. Pierwsze próby pokazały, ...

Bułgaria zmienia zasady finansowania promocji

32,7 miliona złotych przeznaczy w tym roku Bułgaria na promocję turystyki nad Morzem Czarnym. ...

Zimą 108 połączeń regularnych z Warszawy

W trwającym już sezonie zimowym warszawskie Lotnisko Chopina oferuje 108 kierunków w połączeniach regularnych ...