Światowa Organizacja Turystyki Narodów Zjednoczonych (UNWTO) definiuje zrównoważoną turystykę jako „turystykę, która w pełni uwzględnia obecne i przyszłe skutki gospodarcze, społeczne i środowiskowe w celu zaspokojenia potrzeb odwiedzających, sektora turystycznego, środowiska i społeczności przyjmujących”. Dlatego zrównoważona turystyka nie jest produktem turystycznym, ale raczej zasadą zarządzania, którą należy stosować do każdego rodzaju produktu turystycznego i miejsca docelowego
Mając na uwadze tę koncepcję, hiszpański rząd planuje zainwestować w ciągu najbliższych trzech lat 1,9 miliarda euro. Zamierza wesprzeć hiszpańskie ośrodki turystyczne w procesie transformacji, tak aby zintegrowały zrównoważenie środowiskowe, społeczno-ekonomiczne i terytorialne w swojej ofercie oraz opracowały strategie zapewniające im odporność na nowe wyzwania w ekoturystyce, wynikające ze zmian klimatycznych, nadmiernego ruchu turystów czy mogące się zdarzać kryzysy związane ze zdrowiem lub bezpieczeństwem.
Konkretnie chodzi o:
- dywersyfikację oferty poszczególnych kierunków turystycznych, która ma pomóc w tworzeniu miejsc pracy, redystrybucji dochodów z turystyki i w promowaniu spójności terytorialnej, przy jednoczesnym rozproszeniu ruchu turystycznego, zwłaszcza na obszary wiejskie, i promowaniu turystyki całorocznej,
- zagwarantowanie zrównoważonego rozwoju poprzez redukcję emisji dwutlenku węgla, poprawę gospodarki odpadami i wodą, ochronę i regenerację ekosystemów dla turystyki oraz zapobieganie skutkom zmiany klimatu lub ich łagodzenie.