Anglicy pomogą sfinansować CPK. Dają 100 mln funtów

Brytyjski rząd ma finansową zachętę dla tamtejszych firm chcących wziąć udział w budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Wielka Brytania zaoferowała preferencyjny kredyt w wysokości 100 mln funtów na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). – Dzisiaj rząd Wielkiej Brytanii skierował do mnie list, w którym zaoferował finansowanie eksportowe z przeznaczeniem na realizację Centralnego Portu Komunikacyjnego w wysokości 100 mln funtów – powiedział pełnomocnik rządu ds. tej inwestycji Mikołaj Wild na katowickim kongresie Impact Mobility’19 rEvolution.

Czytaj także: Trzy nowe pomysły na projekt CPK

Tego rodzaju finansowanie stanowią kredyty o znacznie niższym oprocentowaniu w porównaniu z innymi komercyjnymi ofertami dostępnymi na rynku. Warunkiem skorzystania z nich jest zaangażowanie do realizacji inwestycji przedsiębiorstw z kraju zapewniającego takie finansowanie.

Jak podkreślił Wild, oferta świadczy o atrakcyjności inwestycji w CPK. – To pieniądz szuka ciekawych projektów, a nie ciekawe projekty szukają pieniędzy. Dzisiejsze stanowisko rządu brytyjskiego pokazuje, że CPK jest traktowany jako bardzo atrakcyjny projekt nie tylko dla interesów, ale także dla branży – powiedział.

Brytyjska oferta ma być pierwszą konkretną propozycją takiego finansowego wsparcia budowy CPK. Według Wilda to początek rozmów z innymi państwami w sprawie współudziału w realizacji przedsięwzięcia.

Według pełniącego obowiązki prezesa CPK Piotra Malepszaka w finansowanie CPK do tej pory zaangażowany był jedynie Skarb Państwa, kapitalizując spółkę w kwocie 300 mln zł. – Kolejnym elementem, który się pojawia, jest dofinansowanie unijne – dostaliśmy 2 mln euro na prace studialne dotyczące jednego z odcinków linii kolejowych – powiedział „Rzeczpospolitej” Malepszak.

CPK ma być węzłem przesiadkowym ulokowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy zostanie wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie byłby w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W 2018 r. polskie lotniska odprawiły ponad 46 mln pasażerów. To o 15 proc. więcej niż w 2017 r. Według prognoz PwC w tym roku polskie porty obsłużą ponad 50 mln pasażerów.

W skład CPK mają wejść jeszcze inwestycje kolejowe: węzeł sąsiadujący z portem lotniczym i połączenia na terenie kraju. Miałyby one pozwolić na przejazd pomiędzy Warszawą a największymi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Dojazd z centrum Warszawy ma trwać 15 minut.

Początkiem inwestycji ma być linia kolejowa Warszawa–Łódź i włączenie w Centralną Magistralę Kolejową połączenia do CPK. To trasy kolejowe, na których można się spodziewać największych potoków pasażerskich.

Rozbudowana zostanie infrastruktura drogowa. Przebudowana ma być autostrada A2, dokończona budowa autostradowej obwodnicy Warszawy.

Mogą Ci się również spodobać

Brukselski dworzec wrócił do pracy

Dworzec centralny w Brukseli, zamknięty od wczoraj w związku z próbą zamachu terrorystycznego, jest ...

Turystyka po pandemii – jak wyglądają wakacje 2020

Branża turystyczna – postaw na firmy, które zapewnią Ci bezpieczeństwo w trakcie wakacji!

Pandemia mocno dotknęła branżę turystyczną. Wiosną większość obiektów turystycznych była zamknięta, zwolniono wielu pracowników, ...

Betlej: Ciągle nie widać ożywienia w biurach podróży

Touroperatorzy ostrożnie zaplanowali liczbę wycieczek na sezon letni. Klienci powinni zorientować się, że nie ...

British Airways odwołuje loty, awaria systemów IT

Co najmniej do końca dnia odwołano wszystkie loty brytyjskich linii lotniczych British Airways z ...

Nowa moda w turystyce: epickie podróże

Armenia, Erytrea, Korea Południowa, Finlandia i Kazachstan będą w przyszłym roku najpopularniejszymi „epickimi” kierunkami. ...

Betlej: Zysk biur podróży największy w historii

Właściwe dostosowanie liczby ofert do popytu zapewnia biurom podróży przyzwoite zyski. Na koniec roku ...