Pocztowcy ochronią katowickie lotnisko

Facebook

Pracownicy Poczty Polskiej będą chronić lotnisko w katowickich Pyrzowicach. Wartość kontraktu to ponad 30 milionów złotych

Poczta Polska będzie – od 16 marca przez cztery lata – wykonywała usługi kontroli bezpieczeństwa w międzynarodowym porcie lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Zarządca katowickiego lotniska zapłaci za to ok. 7,9 mln złotych brutto rocznie.

O pozyskaniu tego, wartego ponad 30 mln złotych, kontraktu Poczta Polska poinformowała w komunikacie. Spółka podała m.in., że zgodnie z jego wymogami zapewni na lotnisku w Pyrzowicach około stu operatorów kontroli bezpieczeństwa.

– Zmienia się firma, ale zasady kontroli i wszystkie obostrzenia wynikające z ustawy o prawie lotniczym i innych przepisów pozostają dokładnie takie same. Poza tym pracownicy  podlegają m.in. ścisłemu nadzorowi zarówno Straży Granicznej, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, jak i naszemu. Proces zmiany powinien przebiec bez problemów; jesteśmy przygotowani – zaznacza Piotr Adamczyk z zarządzającego katowickim lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL).

Wskazuje, że do zadań zewnętrznej firmy należy prowadzenie odprawy bezpieczeństwa pasażerów oraz kontrolowanie bezpieczeństwa usług i ładunków.

Niezależnie od tego lotnisko dysponuje kilkudziesięcioma pracownikami wewnętrznej straży ochrony lotniska, którzy odpowiadają za kontrolę bezpieczeństwa terenu portu lotniczego oraz kontrolę bezpieczeństwa pracowników i innych osób niebędących pasażerami oraz ładunków w poszczególnych strefach lotniska. Odprawę paszportową prowadzi Straż Graniczna.

Adamczyk przypomina, że będzie to drugi podmiot wykonujący tam tego typu zewnętrzne usługi – od czasu zmiany prawa lotniczego, w wyniku którego w marcu 2013 roku zadanie to przestała wykonywać Straż Graniczna.

Nowelizacja dopuściła możliwość rozbudowania własnych służb lotniskowych lub zlecania firmom zewnętrznym usług świadczonych w portach lotniczych. GTL wybrało to drugie rozwiązanie. Po pierwszym przetargu na świadczenie usług kontroli osób oraz bezpieczeństwa ładunku i bagażu przez cztery lata na katowickim lotnisku pracowała firma Gwarant z Opola.

Nowelizacja dopuściła możliwość rozbudowania własnych służb lotniskowych lub zlecania firmom zewnętrznym usług świadczonych w portach lotniczych. GTL wybrało to drugie rozwiązanie. Po pierwszym przetargu na świadczenie usług kontroli osób oraz bezpieczeństwa ładunku i bagażu przez cztery lata na katowickim lotnisku pracowała firma Gwarant z Opola.

Nowelizacja dopuściła możliwość rozbudowania własnych służb lotniskowych lub zlecania firmom zewnętrznym usług świadczonych w portach lotniczych. GTL wybrało to drugie rozwiązanie. Po pierwszym przetargu na świadczenie usług kontroli osób oraz bezpieczeństwa ładunku i bagażu przez cztery lata na katowickim lotnisku pracowała firma Gwarant z Opola.

Cytowany w komunikacie Poczty Polskiej członek jej zarządu Grzegorz Kurdziel zapewnia, że choć klienci kojarzą jego firmę przede wszystkim z listami i paczkami, jest ona też „liderem w sektorze ochrony”. „Nasi pracownicy obsługują logistykę gotówki na terenie całej Polski” – wskazuje Kurdziel.

Poczta Polska zapewnia, że o jakości jej oferty dla Katowice Airport świadczą m.in. standardy zatrudnienia – zatrudnia pracowników na umowę o pracę. „To ważne szczególnie w dobie rządowej walki o prawa pracownicze i minimalną płacę. W sektorze ochrony wielu pracodawców uchyla się przed płaceniem ustawowych 13 złotych za godzinę” – podkreślono w komunikacie firmy.

Poczta Polska zaznacza też, że osoby skierowane do obsługi lotniska mają m.in. uprawnienia Operatora Kontroli Bezpieczeństwa – nadawane w drodze decyzji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego po zdanym egzaminie, poprzedzonym dwutygodniowym szkoleniem.

W trakcie takiego szkolenia kursanci uczą się prawidłowej analizy i interpretacji obrazów generowanych przez rentgenowskie urządzenia prześwietlające. Dodatkowo każdy z nich przechodzi szkolenie z rozpoznawania materiałów i przedmiotów niebezpiecznych, których transport jest zabroniony.

W spółce za tego typu usługi odpowiada Pion Poczta Polska Ochrona, który zatrudnia ponad 2,5 tys. pracowników ochrony fizycznej. Poza ochroną fizyczną pion zajmuje się też konwojowaniem wartości – dysponuje ponad 500 specjalistycznymi pojazdami. Poczta prowadzi również własny ośrodek szkoleniowy z zakresu Ochrony Lotnictwa Cywilnego.

Pion Poczta Polska Ochrona od marca obsługuje również PKO Bank Polski, organizując przewóz gotówki do bankomatów, wpłatomatów oraz oddziałów banku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Strach przed lataniem nie usprawiedliwia spóźnienia

Opóźniony start samolotu spowodowany strachem pasażerów przed lotem nie może być uznany za „stan ...

Zima w Rainbow rośnie na egzotyce i Egipcie

Do końca lipca sprzedaliśmy 20 tysięcy wyjazdów na zimę – podała spółka Rainbow Tours ...

Lotnisko Chopina: sierpień z niewielkim wzrostem

W sierpniu stołeczny port obsłużył ponad 1,9 miliona pasażerów, czyli o 0,8 procent więcej ...

Mandat za klimę w zaparkowanym samochodzie

Mandat w wysokości do 432 euro grozi we Włoszech tym kierowcom, którzy włączają klimatyzację ...

Itaka przedłuża zawieszenie

Itaka ogłosiła dzisiaj, że zawieszenie wyjazdów spowodowane pandemią koronawirusa przedłuża do 20 czerwca. „W ...

Grecja zapowiada kolejny wzrost w turystyce

Liczba turystów odwiedzających Grecję w tym roku zwiększy się jednocyfrowo, a przychody urosną dwucyfrowo ...