Unia chce uczciwej konkurencji na niebie

AFP

Unia Europejska zaproponowała nowe przepisy do walki z nieuczciwą konkurencją, by chronić europejskie linie lotnicze na światowym rynku

Do tej inicjatywy doszło po wielokrotnych skargach niektórych linii europejskich, zwłaszcza Lufthansy i Air France-KLM, na przewoźników znad Zatoki, Emirates, Etihad i Qatar Airways, że wbrew zaprzeczeniom korzystają oni z nielegalnych subsydiów rządowych.

Propozycja, którą muszą zatwierdzić Parlament Europejski i kraje Unii, daje Komisji Europejskiej uprawnienia do wszczęcia wobec linii lotniczej albo grupy linii śledztwa na podstawie skargi jednego z krajów członkowskich albo z własnej inicjatywy, a potem do dochodzenia rekompensat finansowych. Jeśli Komisja uzna, że postępowanie kraju trzeciego albo linii lotniczej przyczyniło się do strat albo wywołuje samą groźbę strat, to linie europejskie będą mogły domagać się finansowego wyrównania albo zawieszać obsługę linii zagranicznej.

Propozycja nie przewiduje zawieszenia praw do lotów, nie będzie też ingerować w dwustronne porozumienia krajów o usługach lotniczych.

Kilka krajów UE było zdecydowanie przeciwne nowym regułom, bo ich zdaniem mogą zaszkodzić umowom dwustronnym i zmniejszyć łatwość połączeń w Europie. Wiele z nich widziało w tych regułach posunięcie protekcjonistyczne dla ochrony niekonkurencyjnych przewoźników europejskich.

Komisja zaprzecza temu. — Nie jesteśmy po to, by chronić te linie, jeśli nie wdrożyły dobrego modelu biznesowego. W lotnictwie nie będzie nigdy jednakowych warunków działania — stwierdził pewien unijny urzędnik.

Komisja opublikowała także wytyczne wyjaśniające stosowanie przepisów o prawie własności i kontroli, które ograniczają udziały inwestorów spoza Unii w europejskich liniach lotniczych do 49 procent. Inwestycje linii zagranicznych z ostatnich lat, np. kupno przez Etihad 29 procent w Air Berlin, wzbudziły podejrzenia, że kontrolę nad tą linią sprawują inwestorzy spoza Unii.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Betlej: Zamach nie zaszkodził Egiptowi

Ceny wyjazdu do Egiptu nadal wyraźnie przewyższają ceny wakacji w Bułgarii, podczas gdy przed ...

Air France do pilotów: Latajmy taniej

Air France chce otworzyć własną tanią linię lotniczą. Potrzebuje jednak do tego zgody pilotów ...

Słaby kwartał dla największych biur podróży

Grupa TUI obniżyła wysokość szacowanego zysku na koniec roku, a Grupa Thomasa Cooka obawia ...

W Czarnej Górze staną dwa nowe hotele

Apartamenty, centrum handlowe, spa, restauracje, basen i sale konferencyjne znajdą się w dwóch obiektach, ...

Hiszpańscy hotelarze: Wzrosty już za nami

Według Federacji Hoteli i Obiektów Zakwaterowania ruch turystyczny w Hiszpanii nie będzie już rosnąć. ...

Touroperatorzy 2019: Ranking bez ratingów

Jest ranking, nie ma ratingów. Trzy biura schodzą ze sceny. Choć rosną przychody, spadają ...