Leśna kolejka atrakcją ferii zimowych

Materiały promocyjne

Nawet 300 osób w każdą środę i sobotę podczas tegorocznych zimowych ferii szkolnych podróżuje Bieszczadzką Kolejką Leśną. – Zainteresowanie jest większe niż przed rokiem – mówi Mariusz Wermiński, prezes zarządzającej kolejką fundacji

– Chętnych na zimowe podróże kolejką nie brakuje. Zazwyczaj na trasę wyjeżdżają dwa składy. Pierwszy ciągnięty przez parowóz Kp-4, czyli popularną „bieszczadzką ciuchcię”, a drugi przez lokomotywę spalinową – opisuje Wermiński.

Przypomina, że tegoroczna zima w Bieszczadach jest wyjątkowo śnieżna. – Śniegu spadło tyle, że przed feriami kilkanaście osób przez prawie tydzień musiało usuwać jego zwały na stacjach BKL w Majdanie i Balnicy oraz z torowiska – wyjaśnia. Zapewnił, że BKL „jest przygotowana, żeby żaden turysta nie zrezygnował z zaplanowanej podróży”.

W czasie ferii bieszczadzka kolejka kursuje na trasie Majdan – Balnica i z powrotem. Ze stacji w Majdanie skład wyrusza w południe w każda środę i sobotę. – Podróż trawa około dwóch godzin. Przed podróżą i już po dotarciu do celu pasażerowie są częstowani gorącą herbatą z cytryną – zaznacza prezes fundacji BKL.

Parowóz lub lokomotywa na trasie ciągną ogrzewany wagon zamknięty oraz jeden lub więcej, w zależności od zainteresowania, wagony półotwarte. Te ostatnie opalane są umieszczonymi w nich piecykami tzw. „kozami”.

– Kolejką leśną podróżują wszyscy; są najmłodsi, ich rodzice, a często także dziadkowie. Choć w tym roku obserwuje szczególnie dużo dzieci. Staramy się żeby zimowe podróże wąskotorówką nawiązywały klimatem do popularnych kuligów – mówi Wermiński. Według niego zimowe podróże wąskotorówką mają być dodatkową ofertą dla wypoczywających w Bieszczadach. Podczas ferii, czyli w drugiej połowie stycznia oraz do końca lutego możliwe jest również zamówienie pociągu przez grupy zorganizowane w inne dni tygodnia.

W maju i czerwcu oraz we wrześniu i październiku bieszczadzka kolejka wozi turystów w weekendy, a w lipcu i sierpniu – codziennie.

Do 2012 roku zimą kolejka jeździła jedynie na zamówienie. Potem, przez pięć lat, podczas ferii szkolnych kursowała w każdą sobotę. Rosnąca popularność sprawiła, że w tym roku dodatkowe kursy wprowadzono także w każdą środę.

W zeszłym roku BKL przewiozła 127 tys. pasażerów; najwięcej w swojej historii. Wpływy ze sprzedaży biletów są podstawowym źródłem jej utrzymania. W sezonie letnim jeździ z Majdanu koło Cisnej do Przysłupia i z Majdanu do Balnicy. Pierwsza trasa liczy 12 km, a druga 9 km.

Bieszczadzka kolejka wąskotorowa powstała 1898 roku. Przez wiele lat służyła przede wszystkim do transportu drewna. W 1994 roku ze względów ekonomicznych została wyłączona z eksploatacji. W 1996 roku utworzona została Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, która postanowiła utrzymać zabytkową trasę.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wypadek turystycznego balonu w Egipcie

W Egipcie spadł na ziemię balon na ogrzane powietrze, którym lecieli turyści. Zginął turysta ...

Tunezyjska turystyka chce być eko

Do Morza Śródziemnego trafia prawie 600 tysięcy ton plastiku rocznie, co negatywnie wpływa na ...

Świnoujski Radisson Blu ma już pierwszy pokój

Pierwsi goście przyjadą do świnoujskiego Radissona w lipcu. Czekać na nich będzie 340 pokojów ...

Przybywa klientów biurach podróży

Po jednotygodniowym spadku raport PZOT ponownie przynosi informację o wzroście sprzedaży w biurach podróży. ...

Grupa B&B Hotels z 15-procentowym wzrostem

36 nowych hoteli, 6,8 miliona sprzedanych noclegów, obroty sięgające 424 milionów euro i wzrost ...

Nie żyje profesor Janusz Sondel, rektor Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii

Zmarł profesor dr hab. Janusz Sondel, współzałożyciel, a od 2001 roku rektor, Wyższej Szkoły ...