Rząd otwiera kolej na przewoźników z Unii Europejskiej

Fot. Fotorzepa, Marta Bogacz

Kolej w Polsce ma być bardziej konkurencyjna – zakłada rząd, który we wtorek przyjął projekt zmienionej ustawy o transporcie kolejowym. Krajowy rynek przewozów pasażerskich ma być otwarty na przewoźników z innych państw Unii Europejskiej.

W projekcie nowych przepisów wzmocniona ostała niezależność zarządcy infrastruktury kolejowej (jest nim np. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe). Ograniczono więc możliwość wywierania wpływu na zarządcę infrastruktury przez przewoźników kolejowych lub podmioty sprawujące nad nimi kontrolę. Wprowadzono także zakaz łączenia niektórych funkcji lub zajmowania stanowisk jednocześnie u zarządcy infrastruktury i przewoźnika.

Dla zwiększenia przejrzystości rozliczeń finansowych zakazano udzielania sobie wzajemnie pożyczek między zarządcą a przewoźnikiem. Poprawiono także efektywność udostępniania infrastruktury kolejowej – ma temu służyć m.in. możliwość negocjowania opłat za dostęp do torów. Ustawa wzmacnia także uprawnienia prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

CZYTAJ TEŻ: Utrzymanie monopolu PKP szkodzi pasażerom

Konkurowanie w przewozach powinien ułatwić wchodzący w życie w połowie 2020 r. unijny IV Pakiet Kolejowy, który ma zliberalizować międzynarodowy rynek. Ale zanim zacznie obowiązywać, obecny monopolistyczny system może zakonserwować nowa umowa w sprawie rządowego dofinansowania PKP Intercity, które ma otrzymać 19,5 mld złotych na najbliższe 10 lat. Jak stwierdził Nick Brooks, sekretarz generalny AllRail, organizacji zrzeszającej prywatnych przewoźników kolejowych z Europy, ta dotacja ma zapobiec wejściu do Polski konkurencji.

Do konkurowania z PKP Intercity na razie przymierzają się dwaj czescy prywatni przewoźnicy: Leo Express i RegioJet. Chcą uruchomić połączenia do Warszawy. Na razie jednak zagraniczna konkurencja na polskich torach jest bardzo skromna. Od grudnia Leo Express kursuje z Pragi do Wrocławia, co prawda z dużym powodzeniem, ale są to połączenia weekendowe. Podobnie jest z połączeniem Praga-Kraków. W dodatku ten drugi pociąg jest mocno spowalniany przez niekończącą się modernizację linii między Katowicami a Krakowem.

ZOBACZ: Kolei brakuje miliardów na odnowienie taboru

Mogą Ci się również spodobać

Hotelarze obawiają się, że bon im nie pomoże

Prawie połowa właścicieli obiektów noclegowych uważa, że bon turystyczny pomoże im przetrwać kryzys związany ...

Gujana Francuska bez połączenia lotniczego

Linie lotnicze Air France oraz Air Caraibes odwołały poniedziałkowe loty do Kajenny, stolicy Gujany ...

Nekera otwiera biura partnerskie

Korzystając z zawieszenia w biurach agencyjnych zwykłego ruchu, biuro podróży Nekera podjęło ze sprzedawcami ...

17 milionów klientów pobrało aplikację Ryanaira

Już 17 milionów klientów Ryanaira korzysta z aplikacji tego przewoźnika, dzięki której można między ...

IGHP: W hotelach wciąż pustki, choć ceny poszły w dół

Długi weekend czerwcowy nie przyniósł oczekiwanego odbicia, tylko 11 procent hoteli zanotowało frekwencję powyżej ...

Airbnb i Kraków będą promować odpowiedzialną turystykę

Airbnb i władze Krakowa podpisały porozumienie, na mocy którego będą wspierać odpowiedzialną turystykę i ...