Największa linia lotnicza Ameryki Południowej, LATAM, bankrutuje

Fot. materiały prasowe

To największy upadek linii lotniczej na świecie. Brazylijsko-chilijski LATAM wystąpił do amerykańskiego sądu upadłościowego o ochronę przed wierzycielami.

Linia ma swoje filie w Peru, Kolumbii, Ekwadorze i w USA. To druga lotnicza ofiara kryzysu Covid-19 na tym kontynencie. Wcześniej zbankrutowała kolumbijska Avianca.

CZYTAJ: Jeden z najstarszych przewoźników świata bliski bankructwa

Pandemia Covid-19 tak drastycznie pogorszyła sytuację finansową LATAM, że zarząd linii lotniczej nie miał innego wyjścia, jak skorzystanie z amerykańskiej ustawy Chapter 11, która chroni go przed wierzycielami w Stanach Zjednoczonych. A tam ma ich najwięcej. Przewoźnik w ostatni weekend zaczął się przygotowywać do wznowienia działalności po uziemieniu w marcu 95 procent samolotów. Na lipiec planował wznowienie przynajmniej 18 procet dawnych operacji. Te plany pokrzyżował prezydent USA Donald Trump, który w obawie przed rozprzestrzenianiem się Covid-19 zawiesił ruch lotniczy dla cudzoziemców między Brazylią a USA, głównymi rynkami LATAM.

LATAM bronił się przed bankructwem przez wiele dni. — Wprowadziliśmy w życie wiele posunięć oszczędnościowych, aby jakoś przetrwać tę nadzwyczajną sytuację w branży. Ale wystąpienie o ochronę przed wierzycielami wydaje się w tej chwili najwłaściwszym rozwiązaniem – tłumaczy decyzję prezes LATAM Roberto Alvo. Skorzystanie z Chapter 11 oznacza procedurę upadłościową umożliwiającą restrukturyzację firmy. W tym samym czasie linia może nadał wykonywać operacje lotnicze. W wypadku LATAM pozostawiono bez zmian funkcjonowanie baz w Brazylii, Argentynie i Paragwaju.

Największym akcjonariuszem brazylijsko-chilijskiego przewoźnika są amerykańskie Delta Airlines, które rok temu zapłaciły 2,25 mld dolarów za 20-procentowy pakiet akcji i w ten sposób umocniły się w Ameryce Łacińskiej. Jest bardzo mało prawdopodobne, aby amerykański przewoźnik, który sam skorzystał z pomocy państwa, mógł teraz pomóc Brazylijczykom i Chilijczykom. Finansowanie zapewniają natomiast inni akcjonariusze, w tym rodziny Cueto i Amaro, a także linia Qatar Airways, którzy łącznie są gotowi wesprzeć linię kwotą 900 mln dolarów.

ZOBACZ TEŻ: Za 3 miliardy euro powstanie nowa linia lotnicza… Alitalia

W komunikacie po ogłoszeniu upadłości LATAM pisze: „Będziemy bardzo wdzięczni, gdyby także inni akcjonariusze byli gotowi wesprzeć nas finansowo, oczywiście w ramach obowiązującego prawa”. I dodaje, że w tej chwili ma 1,3 mld dolarów w gotówce. To oznacza, że kwota pozostała niezmieniona od kwietnia, mimo że utrzymanie obecnej działalności kosztuje linię 7 mln dolarów dziennie.

LATAM jest naprawdę potężną linią. Jak wynika z informacji dostarczonych do sądu upadłościowego w Nowym Jorku, jej aktywa mają wartość 21 mld dolarów przy zadłużeniu wynoszącym 18 mld dolarów. W ostatni piątek agencje oceny wiarygodności kredytowej S&P i Fitch obniżyły rating przewoźnika po tym, jak trzykrotnie nie był on w stanie wykupić swoich papierów wartych miliard dolarów.

LATAM powstały w 2012 roku z połączenia chilijskiej LAN i brazylijski TAM. W 2019 roku 300 samolotami przewiozły 74,18 mln pasażerów, latając do 160 portów w Ameryce Południowej, USA i Europie. LATAM zatrudnia 40 tysięcy ludzi.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Słowacja – zaczął się 45-dniowy stan nadzwyczajny

Od dzisiaj Słowacja wprowadziła 45-dniowy stan nadzwyczajny. Chce w ten sposób powstrzymać rozprzestrzenianie się ...

Kolejna ofiara koronawirusa na niebie. Germanwings bliski bankructwa

Kryzys spowodowany przez koronawirusa drastycznie osłabił finanse linii lotniczych. Po bankructwie brytyjskiego Flybe szykuje ...

Finnair za rok dołoży więcej połączeń z Warszawą

Finnair doda dwa kolejne cotygodniowe połączenia między Helsinkami i Warszawą na lato 2019 roku. ...

W majówkę rusza Muzeum Magicznego Realizmu

Muzeum Magicznego Realizmu w Wiśle otworzy swoje podwoje 1 maja. Zobaczyć w nim będzie ...

Nowe lotnisko BER, w końcu gotowe

31 października 2020 r. odbędzie się otwarcie nowego lotniska Berlin-Brandenburg imienia Willego Brandta (BER). ...

Pickalbatros zmieni właściciela

Hiszpański Iberostar ma przejąć 13 hoteli popularnej egipskiej sieci Pickalbatros. To pierwsza inwestycja tej ...